هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

قصه ای زیبا و أثرگذار

قصه ای زیبا و أثرگذار
از امیرالمؤمنین
سه برادر نزد امام علی علیه السلام آمدند و گفتند میخواهیم این مرد را که پدرمان را کشته قصاص کنی.
امام علی (ع): چرا او را کشتی؟ 
مرد: من چوپان شتر و بز و ... هستم
یکی از شترهایم شروع به خوردن درختی از زمین پدر اینها کرد؛ پدرشان شتر را با سنگ زد و شتر مرد، و من همان سنگ را برداشتم و با آن به پدرشان ضربه زدم و او مرد.
امام علی: بر تو حد را اجرا میکنم.
مرد: سه روز به من مهلت دهید
پدرم مرده و برای من و برادر کوچکم اندوخته ای برجا گذاشته. اگر مرا بکشید آن اندوخته تباه میشه، و به این ترتیب برادرم هم بعد از من تباه میشود
امیرالمومنین(ع): چه کسی ضمانت تو را میکند؟ 
مرد به مردم نگاه کرد و گفت این مرد
امیرالمومنین(ع): ای اباذر آیا این مرد را ضمانت میکنی؟
ابوذر: بله امیرالمومنین 
- تو او را نمیشناسی و اگر فرار کند حد را بر تو اجرا میکنم
- من ضمانتش میکنم یا امیرالمومنین
آن مرد رفت و روز اول و دوم و سوم سپری شد.
همه مردم نگران ابوذر بودند تا مبادا بر او حد اجرا شود... 


اندکی پیش از اذان مغرب مرد آمد... و در حالیکه خیلی خسته بود، خود را در اختیار امیرالمومنین قرارداد و عرض کرد: گنج را به برادرم دادم و اکنون در اختیار شما هستم تا حد را بر من جاری کنی.

امام علی (ع) پرسیدچه چیزی موجب شد برگردی درحالیکه میتوانستی فرارکنی؟

مرد: ترسیدم که بگویند "وفای به عهد" از میان مردم رفته

از ابوذر پرسید: چرا او را ضمانت کردی؟


ابوذر گفت: ترسیدم که بگویند "خیررسانی و نیکوکاری" از میان مردم رفته



فرزندان مقتول متأثر شدند و گفتند: ما از او گذشتیم.


امیرالمؤمنین پرسید: چرا؟


گفتند: میترسیم که بگویند "بخشش و گذشت" از میان مردم رفته



من هم این پیام را فرستادم تا نگویند "دعوت به خیر" از میان مردم رفته


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد