هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

مولوی، فردوسی، سعدی، و حافظ

مولوی، فردوسی، سعدی، و حافظ

پروفسوری فرانسوی، در جشن بازنشستگی اش در دانشگاه سوربن فرانسه چنین گفت :

من عمرم را وقف شناساندن ادبیات، فرهنگ و هنر ایران به جهانیان کرده‌ام؛ و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران جهان توضیح دهم که زبان و ادب شگفنت انگیز فارسی چگونه است، چاره ای ندارم جز اینکه به مقایسه بپردازم؛ و بگویم زبان و ادب فارسی، بر چهار ستون و رکن رکین، استوار است: فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی

فردوسی، همسنگ و همتای هومر یونانی است و بلکه برتر از اوست.

سعدی، ما را به یاد آناتول فرانس می‌اندازد؛ و داناتر از اوست.

حافظ با گوته آلمانى قابل قیاس است؛ گوته ای که خود را شاگرد حافظ و زنده به نسیمی که از جهان او به مشامش رسیده، می پندارد؛ و اما مولوی!

در جهان هیچ چهره ای را نیافتم تا بتوانم با او مقایسه اش کنم. او یگانه است و یگانه باقی خواهد ماند! او تنها شاعر نیست؛ بلکه به جامعه شناس و روانشناسی کارکشته می‌ماند که هم ذات بشر را و هم خداوند را به خوبی می‌شناسد. قدر او را بدانید و به وسیله او خود و خدا را بهتر بشناسید.

برای شناختن مولوی اگر من تا پایان عمرم هم حرفی نزنم، این شعر او همواره گویای شخصیت بی همتای اوست:

باران که شدى مپرس، این خانه کیست

سقف حرم و مسجد و میخانه یکی است

باران که شدى، پیاله ها را مشمار

جام و قدح و کاسه و پیمانه یکی است

باران! تو که از پیش خدا مى آیی

توضیح بده! عاقل و دیوانه یکی است

بر درگه او چونکه بیفتند بر خاک

شیر و شتر و پلنگ و پروانه یکی است

با سوره دل اگر خدا را خواندى

حمد و فلق و نعره مستانه یکی است

از قدرت حق هر چه گرفتند به کار،

در خلقت حق رستم و مورانه یکی است

گر درک کنى، خودت خدا را بینى

درکش نکنى، کعبه و بتخانه یکی است

توضیح ویرایشگر:

حافظ و مولوی دو عارف واصلی بوند که از راه قرآن به حق واصل شده بودند. بی همتا بودن این دو، و تمجیدی که این پروفسور درباره شناخت مولوی از اینکه هم ذات بشر را می‌شناسد و هم خدا را، نتیجه آموخته های او در مکتب هستی شناسی قرآنی است. شناختی که از راه قرآن بهره انسان شود، او را تا عرش بالا می‌برد؛ و تا خود تجربه نکنید، درستی این سخن را درک نخواهید کرد.

آماده سازی و ویرایش: احمد شمّاع زاده