هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

خاطره ای از خانم مریم کاویانی

خاطره ای از خانم مریم کاویانی


احمد شمّاع زاده



روز پدر

میلاد مولود کعبه و روز پدر سال 1395 بود. از سوی سفارت به یک سالن پذیرایی برای برگزاری مراسم همراه با دیگر ایرانیان مقیم دعوت شده بودم. هنوز مراسم برگزار نشده بود، و در حالی که با یکی از دوستان در حال صحبت کردن بودم، متوجه شدم خانمی از کنارمان ردمیشود، که با یک لحظه نگاه کردن به چهره اش به نظرم آشنا آمد… پس از لحظاتی خاطره‌ام یاری کرد که وی خانم مریم کاویانی هنرپیشه محبوب است… از خود پرسیدم که او چرا و برای چه اینجاست؟! همان‌گونه که چشمم بدرقه اش میکرد دیدم یکراست رفت پیش خانم سفیر و در کنار او نشست. دانستم که وی با خانم سفیر دوست است و ممکن است با دعوت وی به لهستان آمده باشد.

پس از برگزاری مراسم که معمولاً مانند پیش از برگزاری مراسم هرکس با دیگری سر صحبت را بازمیکند یا با دوست خود همسخن میشود، من هم با شوهر خانم کاویانی همصحبت شدم که در طول مراسم با پرس و چو از همکاران سفارت (چون خود بازنشسته وزارت خارجه ام)، درباره علت آمدن خانم کاویانی به لهستان، گفتند که فلانی همسر اوست. پس از کمی صحبت کردن، وی

گفت من شوهر خانم کاویانی هستم و من هم گفتم که میدانم. با پرسش و پاسخهایی که رد و بدل شد دانستم که برای بیزنس به اینجا آمده‌اند و اگر هم ممکن شد، کار سینمایی...


پسر بیست ساله خانم کاویانی!!

خانم کاویانی در سال نودوهفت در مصاحبه با مهران مدیری در برنامه دورهمی و در پاسخ به پرسش همیشگی مدیری که: عاشق شدی...؟ میگوید خیلی زیاد: من اول عاشق عروسکهایم بودم؛ پس از آن عاشق پدرومادرم شدم و پس از آن عاشق شوهرم شدم و پس از او عاشق پسرم و حالا هم عاشق زندگی ام. وقتی مدیری میپرسه پسرت چند سالشه؟ پاسخ میشنوه: بیست سال؛ که شگفتی همگان را به همراه داشت.

با توجه به اینکه شخصی را که از او در بالا یاد کردم، از نظر سن و سال نمیتوانست یک پسر بیست ساله داشته باشد، و من هم در آن زمان سن و سال خانم کاویانی را نمیدانستم، اکنون به ذهنم میرسد که آن شخص، نمیتواند شوهر اول او بوده باشد؛ زیرا خانم کاویانی در مورد طلاق اولش در جایی اینگونه توضیح داده است:

به هیچ وجه حرفه بازیگری من در ماجرای طلاقم دخیل نبوده و من آن موقع مشغول حرفه پرستاری بودم ، پس از طلاقم بوده که وارد عرصه بازیگری شده ام.


چگونگی آشنایی آقای مهمانپرست با خانم کاویانی

چند وبسایت عنوان بالا را تیتر زده‌اند ولی هیچ رابطه‌ای را کشف یا چگونگی آشنایی آن‌ها را بیان نکرده اند؛ زیرا که خانم کاویانی شخصی کم حرف و محجوب است و دوست دارد همیشه کم حاشیه بماند؛ ولی من از آن رخدادی که به چشم خود دیدم و با گوش خود شنیدم، این حدس را میزنم که وی دوست هم سن و سال خانم مرحومه فاطمه یعقوبی (خانم محترمی که نسبت به همگان بسیار با مَحبت بودند.) بوده که علاقه و رابطه خوب و خاصی با وی داشته و موجب شده که چند بار (به قول خود خانم کاویانی در برخی مصاحبه ها) به لهستان سفر کند.

از سوی دیگر از آنجا که هر سه (خانم یعقوبی، خانم کاویانی و آقای مهمانپرست) اصالتاً گیلانی هستند، طبیعی به نظر میرسد که با یکدیگر آشنا، و دارای رابطه نزدیکی بوده باشند و با دعوت خانم سفیر، به لهستان میآمده و به هنگام آمدن نیز، مهمان خانم و اقامتگاه سفیر بوده است.


در این حالت است که پس از مرگ نابهنگام مرحومه یعقوبی، میتواند دوست دیرینه و مورد اعتماد وی یعنی خانم کاویانی، همسر شریک زندگی او شود؛ زیرا که هر دو آنان میدانند که روح آن مرحومه نه تنها مکدّر نخواهدشد که شاد هم خواهد شد؛ زیرا چه کسی بهتر و مناسبتر از او برای شوهری که در طول زندگی زناشویی اش واقعاً از جان و دل دوستش داشته است!


بیست و هشتم خرداد نودوهشت

احمد شمّاع زاده

ثانی‌اثنین کیست؟

ثانی‌اثنین کیست؟


احمد شمّاع‌زاده


الّا تنصروه فقد نصره‌الله اذ اخرجه الذین کفروا ثانی‌اثنین اذ هما فی‌ الغار اذ یقول لصاحبه لاتحزن ان‌الله معنا فانزل الله سکینته علیه و ایده بجنود لم تروها(توبه:40)


موضوع مهاجرت رسول گرامی اسلام(ص) از مکه به مدینه است. ثانی‌اثنین یعنی دومین از دو(نفر) یا نفر دوم. بدین ترتیب خداوند می‌خواهد بگوید یکی اصلی بوده و کس دیگری نیز ملازم و همراه او بوده‌است. از آنجا که تفسیرها به راحتی از کنار این موضوع گذشته‌اند و نسبت به شناخت دقیق آن بی‌توجهی کرده‌اند، به این موضوع می‌پردازیم و می‌خواهیم بدانیم او کیست؟ تا از سویی به منظور قرآن پی برده‌باشیم که هرچه قرآن کریم گفته و هر چه را که دقیق به‌کاربرده، حق است و برای ماست؛ و از سوی دیگر به درس‌هایی که قرآن با همین یک واژه مرکب به ما می‌آموزد پی‌ببریم.


برای شناخت نفر دوم، در آغاز باید بدانیم نفر اول کیست تا نفر دوم مشخص شود:


یک- در این سفر رسول اکرم ابوبکر را یاری نکرده بلکه ابوبکر پیامبر را یاری رسانده؛ پس نفر دوم، ابوبکر است.


دو- از نظر مقام، زمان حرکت، واجب و مستحب، و اصل و فرع، همه دلالت بر آن دارد که رسول اکرم دارای مقام اول بوده، زودتراز ابوبکر حرکت‌کرده، حکم الهی را انجام‌داده و ابوبکر عملی مستحبی را، و اصل هجرت برعهده رسول اکرم بوده و ابوبکر فرع هجرت‌است.


سه- همان‌گونه که در تمام سفارت‌خانه‌های جهان به سفیر نمی‌گویند نفر اول ولی به معاون او می‌گویند نفر دوم؛ در اینجا نیز آن هنگام که سفیر خداوند عزم مدینه ‌را کرده، پس به خودی خود نفر اول است و نفر دوم ابوبکر است.


این واژه مرکب را بسیاری از مترجمین و مفسرین، یکی از آن دو تن ترجمه‌کرده‌اند، تا بتواند پس ‌از آن، کلام خود را بر کرسی بنشانند و بگویند آن کسی که دلداری‌داده، رسول اکرم بوده‌است؛ و با چنین برداشتی پای آیه را از جای دیگری لنگ می‌گذارند. زیرا در این صورت، پیامبر دلداری‌دهنده‌است و خداوند سکینه (آرامش) را بر دل دلداری‌شونده (ابوبکر) نازل‌می‌فرماید و با سپاهیانی که دیده نمی‌شوند، او را یاری می‌رساند. ولی معمولاً می‌نویسند دلداری‌دهنده خود مورد لطف‌الهی قرارمی‌گیرد و آرامش بر دل او!! نازل‌می‌شود. عجب!


خداوند کریم با این آیه می‌خواهد به ما بیاموزد که:

* هرچند رهبر عطیم‌الشأنی همچون پیامبر اسلام باشی که هیچ‌کس به پایه مقام او نرسیده و نمی‌رسد، چون انسان هستی، ویژگی‌های انسانی از جمله اندوه، ممکن است بر تو غلبه‌ کند. پس با توکل بر خدا آرامش ‌بگیر و به رحمت ایزدی امیدوارباش.

* دوم می‌خواهد بگوید تجربه و چشیدن سردوگرم روزگار بر آرامش دل تأثیرگذار است.

ابوبکر چون بسیار مسن‌تر از پیامبر اکرم بود، اینچنین بود. و بدین ترتیب می‌خواهد بگوید ایمان بیشتر، اطمینان قلبی بیشتر نمی‌آورد؛ ولی تجربه بیشتر قوت قلب می‌آورد. کودکی که تجربه‌ ندارد از بسیاری چیزها که باید بترسد، نمی‌ترسد و برعکس از چیزهایی که ‌ترسی‌ندارد می‌ترسد؛ چون این ویژگی‌ها ذاتی و روانی است و به فطرت و روان انسان برمی‌گردد.


مگر ابراهیم خلیل (ع) با آن‌همه مقام‌ومرتبه که افتخار حمل پرچم توحید را نیز دارد، همو به خداوند نگفت: کیف تحیی‌الموتی؟ و مگر خداوند از او نپرسید: اولم تؤمن؟ و او گفت: لیطمئن قلبی! و هنگامی که خداوند با تجربه‌ای عملی و آزمایشی عینی به او آموخت که چگونه مردگان را زنده‌می‌کند، دل ابراهیم (ع) نیز آرام‌شد. پس ایمان بیشتر، اطمینان قلب‌ (آرامش دل) نمی‌آورد بلکه این تجربه است که آرامش می‌آورد!


در مورد ابوبکر و تجربه کارساز او و در نتیجه دلداری‌دادن او به پیامبر اکرم نیز می‌توان گفت: از مراقبت‌ها و مواظبت‌های بسیارزیاد ابوبکر در راه رسیدن به غار برای ایمن‌بودن از دشمنان و نیز هنگامی که به غار رسیدند، به جست‌وجو پرداخت تا از حشرات و حیوانات، ایمن باشند، برمی‌آید که ابوبکر از تجربه‌های خویش در این همراهی بسیار بهره‌گرفته‌است.


اینکه در روایات آمده که ‹سراقه› در راه به آنها رسید و در آنجا رسول اکرم به ابوبکر گفت ‹لاتحزن ان‌الله معنا› ربطی به موضوع ندارد زیرا لاتحزن قرآن در ‹غار› است؛ نه در ‹راه› و آیه به این امر صراحت دارد.


در اینجا نیز خداوند با همین یک واژ‌ه ‹ثانی‌اثنین› موضوع حضرت ابراهیم را در مورد پیامبر بازگفته‌است؛ ولی ما با پیشداوری‌های‌مان که مگر می‌شود خداوند با زبان ابوبکر بر دل پیامبر آرامش ارزانی دارد، همه مفاهیم پشت آیه را از بین می‌بریم و به خیال خود فکرمی‌کنیم که به خدا و پیامبر خدا خدمت کرده‌ایم. (به قول قرآن: یحسبون انهم یحسنون صنعا)

در اصل به‌جای تدبر قرآن که خداوند بر آن تأکید دارد، ساده‌ترین و بی‌محتواترین راهها را می‌رویم؛ و به نحوی به خداوند در به‌کارگیری واژه‌ها اهانت می‌کنیم، زیرا از خود نمی‌پرسیم چرا خداوند این واژه را به‌کاربرده و شک نمی‌کنیم که شاید منظوری در پس این واژه نهفته باشد.


هنگامی‌که مفسر یا مترجمی واژه‌ای از قرآن را از قلم می‌اندازد و یا آن را چیز دیگری معنی‌می‌کند، این معنا را می‌رساند که خداوند این واژه را بیجا به‌کاربرده و لزومی نداشته که آن را به کارگیرد. خداوند بسیارساده می‌توانست بگوید: ‹یقول لصاحبه اذ هما فی‌الغار لاتحزن ان‌الله معنا› این جمله همان است که مترجمین به‌جای بخشی از آیه، آن را به فارسی ترجمه‌می‌کنند؛ و مفسرین توضیح‌می‌دهند و نیازی به ثانی‌اثنین ندارد.


چنانکه در پی خواهد آمد، بسیاری از مفسرین ثانی‌اثنین را چیز دیگری ترجمه و تفسیر ‌‌کرده و برخی آن را نادیده‌گرفته و از آن گذرکرده‌اند:


کشف‌الاسرار میبدی: ج 4 صص 137- 136 به کوشش مرحوم علی‌اصغر حکمت چاپ دانشگاه تهران.

این تفسیر ثانی‌اثنین را نه‌تنها ترجمه نکرده، حتی به آن اشاره‌ای نکرده‌ و از کنار آن گذشته‌است.


مجمع‌البیان طبرسی: ج 6-5 ص 39 چاپ بیروت:

ثانی‌اثنین یعنی انه کان هو و ابوبکر. لیس معهما ثالث ای و هو احد اثنین اذ یقول الرسول لابی‌بکر(لاتحزن) ای لاتخف

ترجمه‌: ثانی‌اثنین یعنی اینکه او(پیامبر اکرم) و ابوبکر بودند و شخص سومی با آنها نبود؛ یا اینکه و او یکی از دو نفر بود ... هنگامی که رسول به ابوبکر می‌گوید اندوهگین مباش یا نترس ...


المیزان علامه طباطبائی متن عربی: ثانی‌اثنین ای احدهما. ترجمه: یا یکی از آن دو.


تاج‌التراجم محمد اسفراینی ـ شرکت انتشارات علمی، فرهنگی ج 2 ص 864 :

و اندران حال که دوم دو بود یعنی یکی آن دو بود(همان است که در المیزان آمده).


روض‌الجنان یا تفسیر شیخ ابوالفتوح رازی، بنیاد پژوهشهای اسلامی ج 9 ص 251 :

دوم دو، و نصب او بر حال است. این هردوگونه گویند: اول بر تقدیر آنکه: او دوم است صاحبش را چون به یک جای باشند، وجه دوم آنکه: او دوم یکی باشد و این خود حقیقت است.


تفسیری کهن به پارسی از مؤلفی ناشناخته، تصحیح دکتر آیت‌الله زاده شیرازی نشر قبله ص 61:

دوم دو تن آنکه که هر دو در غار بودند...


تفسیر کابلی مولانا محمود حسن دیوبندی، نشر احسان ج 2 ص 523:

درحالی‌که دوم تن از دو بود ...


تفسیر نمونه، تنظیم احمدعلی بابایی دارالکتب‌الاسلامیه ج 2 ص 206:

این درحالی بود که او دومین نفر بود.


تفسیر ادبی و عرفانی خواجه عبد‌الله انصاری، حبیب‌الله آموزگار نشر اقبال ص398:

در ترجمه: «درحالی‌که دومی دو تن بود». در تفسیر: اشاره‌ای ندارد.


در سه تفسیر آخر، مفسرین با افزودن عبارت ‹ درحالی‌که› پیش از ‹ثانی‌اثنین› و ‹بود› پس از آن، کلام خدا را به‌ رأی خود تفسیرکرده‌اند؛ زیرا خداوند پیش از آوردن ثانی‌اثنین در بارة اخراج رسول اکرم از مدینه سخن می‌گوید و بدین‌گونه ثانی‌اثنین را به رسول گرامی برمی‌گردانند.


در هیچ‌یک از این همه تفسیرها هیچ اشاره‌ای به اینکه مبنای برداشت مفسر از اینکه ‹ثانی‌اثنین› رسول اکرم است، نشده و هیچ روایتی نیز برای اثبات آن آورده‌نشده، و معلوم نیست چرا مفسرین به این موضوع کم‌بها داده‌، از کنار آن گذشته و به گناه تحریف کلام خداوند فکرنکرده‌اند!!


برخی تفسیرها همچون کشف‌الاسرار میبدی در انزال سکینه اختلاف‌کرده‌ و گفته‌اند چون ابوبکر اندوهگین بوده، پس سکینه بر دل او نازل شده؛ و در این زمینه بحث‌ کرده‌اند. این تشکیک خود دلیلی است بر اینکه ثانی‌اثنین ابوبکر است؛ زیرا اگر ‹سکینه› بر دل ابوبکر نازل‌شده‌باشد، پس ‹جنود لم تروها› نیز برای او باید باشد که چنین نیست.

از سوی دیگر با اینکه در چندین آیه خداوند گفته‌است: ‹ای رسول ما اندوهگین مباش› یا ‹اندوهگین نکند ترا ...›، معلوم نیست چرا در این آیه همه می‌نویسند پیامبر به ابوبکر گفت اندوهگین مباش. آیا اگر ابوبکر به پیامبر بگوید اندوهگین مباش، کفر است؟ یا نشانة برتری او نزد خداونداست؟ هیچ‌یک. تنها نشانة تجربة بیشترداشتن در زندگی‌است؛ که چنین نیز بود.


از سوی دیگر قرآن کریم می‌فرماید: ‹الابذکرالله تطمئن‌القلوب› و ‹و ذکّر ان‌ّ الذّکری تنفع‌ المؤمنین› از این آیات نیز برمی‌آید که ذکر ‹آرامبخش› و ‹سودبخش› است. و مگر جمله ‹خدا با ماست› جز ذکر و یاداوری، چیز دیگری‌ هم هست؟ و مگر نشنیده‌ایم که بزرگان دین ما، با هدف شنیدن ذکری و گرفتن بهره‌ای، پای سخن کمتر از خود از نظر سواد و مقام نشسته‌اند؟ اینها را که بر سر هر منبری می‌گویند. پس چرا به ابوبکر که می‌رسد موضوع برعکس ‌می‌شود و او نمی‌تواند در مقام مذکّر قرارگیرد!!؟

دلیلی که می‌توان برای این کار مفسرین ذکر کرد آن است که بگوییم آنان ‹لاتحزن› را با ‹لا‌تخف› در یک ردیف و هم‌ارز تلقی‌می‌کنند؛ چنانکه تفسیر مجمع‌البیان به‌روشنی آن را یاداور شده‌بود.


ترس نشانه ایمان کم است ولی اندوه نشانه ایمان‌ کامل است؛ و برابر دانستن آنها مصداق یحرفون الکلم عن مواضعه (نساء: 46 و مائده: 13) و تغییر کلام خداونداست. همان‌گونه که در بالا آمد، خداوند در چندین آیه به پیامبر اکرم می‌فرماید ‹اندوهگین مباش› و ‹اندوهگین نکند ترا›؛ ولی در تمام قرآن آیه‌ای را نمی‌یابید که به ایشان بگوید نترس.


خداوند کریم در نه آیه به پیامبران مختلف (حضرات ابراهیم دوبار، موسی پنج‌بار، لوط و داوود هریک یک‌بار) گفته‌است لاتخف (نترس)؛ ولی یک مورد هم به پیامبر اکرم نگفته است. چرا؟

چون پیامبر اکرم از نظر ایمان کمبود ندارد. نترس است. شجاع است. ولی انسان است و هر انسان شریفی از سویی به‌دلیل حماقت بندگان خدا و از دیگرسو برای نجات آنان، اندوهگین می‌شود؛ و این اندوه نه تنها نشانه ترس نیست، که نشانه انسان‌دوستی، خداجویی، غیرت، حمیّت، و دغدغه مردم را داشتن است.


پس مترجمین و مفسرین با این برداشت بی‌دقت و غیرواقعی از آیة دقیق قرآن، که ثانی‌اثنین رسول اکرم است، تمام این صفات نیکو را به ابوبکر نسبت می‌دهند و چیزی برای رسول اکرم باقی نمی‌گذارند و برعکس به خیال خود خواسته‌اند به پیامبر اکرم ارج نهند.


از مقایسه و مقارنة این تفسیرها و نیز دیگر تفسیرها، نه‌تنها در زمینه مورد بحث بلکه در تمام زمینه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از ترجمه‌ها و تفسیرها از روی هم نگاشته‌شده‌اند و تنها در برخی موارد که مفسر با مطلب تازه‌ای روبه‌رو شده، در تفسیر خود تغییراتی داده‌است؛ و کمتر شک و شبهه به تفسیرهای پیشین موجب تازگی و بدیع‌شدن ترجمه یا تفسیر شده، بلکه اشتباه‌ها، کاستی‌ها و نادرستی‌های کلیدی در همه تفسیرها تکرار‌شده‌است. خلاصه آنکه، بیشتر تفسیرها که به ترجمه ها نیز سرایت کرده اند نتیجه تدبر قرآن نیستند؛ و این آفت فهم قرآن است.


تنها ترجمه‌ای از قرآن (تا آنجاکه نگارنده دسترسی‌داشته) که در ترجمه ثانی‌اثنین به بیراهه نرفته و به کلام حق پیرایه نبسته،‌ ترجمه‌ای از آقای محمود صلواتی است که چنین است: ‹آن‌گاه که دومین آن دو نفر، هنگامی که در غار بودند،‌ به رفیقش می‌گفت: اندوهگین مباش که خدا با ماست›. (انتشارات ذکر)


هرچند در این ترجمه نیز ‹آن‌گاه که› اضافی است، ولی چون مصداق را تعیین نکرده‌، مفهوم قرآن نیز تغییری نکرده‌است. توقع هم آن است که مترجمین، کلام خدا را آن‌گونه که هست ترجمه کنند؛ زیرا کلام خداوند پیرایه ندارد،‌ بلکه این ترجمه‌ها هستند که با پیرایه‌هایی که بر کلام خداوند می‌بندند، موجب انحراف خوانندگان قرآن می‌شوند.


ایشان در مؤخّره‌ای که بر ترجمه خود نگاشته، آورده‌است: بر مترجم است که با آوردن کلمات اضافی، یا تعیین مصداق، گسترة مفهوم را محدود نکند؛‌ و با شکستن نظم کلام و آوردن فواصل و قافیه‌های ناهماهنگ،‌ زنجیره سخن را از هم‌ نگسلاند›.


تاریخ نگارش: شعبان و رمضان 1425

ویرایش دوم: عید فطر 1440 برابر با 15 خرداد نودوهشت

احمد شمّاع زاده

فهرست برخی نوشته ها و پژوهشهایم در وب، و نشانی لینک آن‌ها

خداشناسی(24 عنوان)

رسولان عام خداوند (برگزیدگان الهی): https://www.academia.edu/10698949

شرحی بر استدلالهای خداشناسی یک ژنتیکدان: https://www.academia.edu/12868533

چگونگی رابطه آفریدگار با آفریدگان: https://www.academia.edu/36948695

آفریدگانی خرد، ساختارهایی کلان: https://www.academia.edu/11943591

نظام هماهنگ آفرینش و آفریگان: https://www.academia.edu/12025778

ناامیدی از رحمت خداوندگاری؟: https://www.academia.edu/12461097

من آن خدایی را میپرستم که...: https://www.academia.edu/11997810

خداشناسی به روش جاهل مأبی: https://www.academia.edu/7581088

باخدا یا بیخدا؟ کدام بهتره؟: https://www.academia.edu/30159553

بهشت را به بهانه هم میدهند: https://www.academia.edu/7468921

انقلاب ایران، آزمونی الهی: https://www.academia.edu/15321819

ترنم هستی و هستی مترنم: https://www.academia.edu/13344792

فعل الهی (Divine Act): https://www.academia.edu/14819172

بندگی در چشمه زندگی: https://www.academia.edu/37440153

فرافکنی و هدایت الهی: https://www.academia.edu/12303827

شب واقعه باغداران: https://www.academia.edu/12221993

مشیّت الهی و درسیهایی از یک رخداد: https://www.academia.edu/39185222

تسبیح گویان در هستی: https://www.academia.edu/6832639

خدا را چگونه میبینی؟: /https://www.academia.edu/6863770

مناظره احمد و محمود: https://www.academia.edu/27920160

دستگاه آفرینش الهی: https://www.academia.edu/11997813

خداشناسی جوانان: https://www.academia.edu/29080140

یکتاپرستی در قرآن: https://www.academia.edu/20384489

نسبت الهی: https://www.academia.edu/9826312


قرآنشناسی(25)

آیه قیاس: https://www.academia.edu/6863882

فهم قرآن: https://www.academia.edu/12480746

https://tiptiktak.com/--85803e0ea88e5bfd4361e2ba3d74f599.html

قرآن و فلسفه: https://www.academia.edu/33587075

https://tiptiktak.com/--e560d2f0c88c49c92e32d95f364da397.html

قرآن، کتاب اندیشه: https://www.academia.edu/9095299

https://tiptiktak.com/--648972467f8a5e3cc98d6504ab29c89f.html

طرح بنیاد کشف قرآن: https://www.academia.edu/6852456

https://tiptiktak.com/--22826d526a8193cd49a71f2cee55ccf3.html

موریس مترلینگ و قرآن: https://www.academia.edu/36270148

موریس بوکای و قرآن: https://www.academia.edu/34252884

گونه های دیالکتیک قرآنی: https://www.academia.edu/9893933

https://tiptiktak.com/--9af7d4591c3d2c9be04e88c5b77d08d1.html

بازنگری آیه نسخ در قرآن: https://www.academia.edu/31735114

https://tiptiktak.com/--f8c00146e2883fe5e472a943e426d805.html

جدلی فیسبوکی در پیرامون قرآن: https://www.academia.edu/12380160

https://tiptiktak.com/ff738ab287c7c057adb191b84f7bfe9767223.html

شکوه ریاضی، و شکوه قرآن: https://www.academia.edu/8007081

https://tiptiktak.com/--2de9b0068ea9ae5bfcc61a564ae68a1c.html

جور دیگری باید دید قرآن را: https://www.academia.edu/7360901

https://tiptiktak.com/--2492d04639ed2e7ad6daa8a726508c0a.html

دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/10031889

https://tiptiktak.com/038946d197fce98ba5ce9134f109367725196.html

نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار: https://www.academia.edu/6794858

https://tiptiktak.com/--b330be15dcbbc04ff1a7476ae2ade5e5.html

هستی یا نیستی! اصل کدام است؟: https://www.academia.edu/12575318

https://tiptiktak.com/--13af29b3d0c9446a599eabdac0112ee1.html

فهم درست برخی آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/13118943

https://tiptiktak.com/--1a7dae480d6834d554993c2fe2456cfb.html

بیانیّه ای بر رد قرآن به مثابه خوابنامه: https://www.academia.edu/26307371

https://tiptiktak.com/--2492d04639ed2e7ad6daa8a726508c0a.html

معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/6794860

یحرفون الکلم عن مواضعه در فهم قرآن: https://www.academia.edu/12682012

https://tiptiktak.com/--64410473700c06e10c6435b083f668a6.html

آفتهای کارامدی قرآن(افلایتدبّرون القرآن؟): https://www.academia.edu/7361057

https://tiptiktak.com/--fb74f4dda725be0eedd5f55d5f2ee498.html

نقدی بر: محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه: https://www.academia.edu/13442054

https://tiptiktak.com/--3c9f6ade6ccb2f4d066231cab18482b1.html

دفاع از قرآن (نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای): https://www.academia.edu/11997798

نشانی لینک این نقد در پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم با بیش از 2000 بازدید: http://maarefquran.net/public/application/index/articleView?id=146&p=234

کورش بزرگ و هماوردی دیگر از قرآن سترگ: https://www.academia.edu/29415360

فهرست تفسیر موضوعی آیاتی از قرآن کریم: https://www.academia.edu/13239861

https://tiptiktak.com/--d58aa06946fb313db7c787393684a966.html

کدام حقبقت دارد. کشف آلمانها، یا ادّعای انگلیسها؟: https://www.academia.edu/17896557


کیهانشناسی(24)

نقدی بر: دانشمند ایرانی نظریه مهبانگ را به چالش: https://www.academia.edu/39127276

جایگاههای ستارگان: https://www.academia.edu/11997814

https://tiptiktak.com/--fa21be227631613b082f742338439425.html

پادماده کیهانی در قرآن: https://www.academia.edu/11943555

https://tiptiktak.com/--7ef8ef26cae87bd75bd8328b8107849f.html

مدلی مدرن، برای کیهان: https://www.academia.edu/5676568

https://tiptiktak.com/--d00dc8eab192db136520dbaa7a1fe140.html

سازمان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/5676571

https://tiptiktak.com/--e0b3e4d49f6a8fcb2608c8f68fee45fc.html

گسترش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/7656862

https://tiptiktak.com/--1272011e36e3d221fd12d499dc2816e8.html

ساختار شماتیک کیهان: https://www.academia.edu/36815821

https://tiptiktak.com/--1841659b52ed7b06f886a8de5293de1d.html

کیهان، سیستمی نه بعدی: https://www.academia.edu/23026305

https://tiptiktak.com/-9--c7ff6250d2e201e6fc45a881a9a14e85.html

جهانهای موازی در قرآن: https://www.academia.edu/33424983

https://tiptiktak.com/--7322752ef7553f4c19621a516953f98c.html

کوتوله های قهوه ای در قرآن: https://www.academia.edu/9131049

https://tiptiktak.com/--f010ca01c5d8cb4df3a487898370808c.html

مهبانگ یا آغاز کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/11202947

https://tiptiktak.com/9ad297e5ed78184b5b31ee4ba801c53793820.html

مهنورد یا پایان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/12376486

https://tiptiktak.com/--ae9928b2608290add2913786b9ea6f84.html

کیهان؛ کامپیوتری کلان و فراگیر: https://www.academia.edu/37399934

https://tiptiktak.com/--c21edee5269d3c5121f0eb7cfc7956da.html

بافت کیهانی یا شکل درونی کیهان: https://www.academia.edu/27215876

https://tiptiktak.com/--57fbfdc5d7076ee0e8e315eb615e210b.html

پردازش چند مفهوم سازمانی کیهان: https://www.academia.edu/12303832

https://tiptiktak.com/--bd30c9a533ce8dd1d4040a434f4296bd.html

عالم قدیم نیست! نقدی بر نظر کاستانِدا: https://www.academia.edu/9894010

معجزه کیهانشناسی دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/39184748

کاهش جوّ زمین در دیدگاه قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12162075

https://tiptiktak.com/d32da76e8589c9d4e6acfb5de2bc9af811118.html

ابواب السّماء یا سیاهچالگان در قرآن: https://www.academia.edu/12480771

https://tiptiktak.com/a6fcb1d068ffd1ea1798e67e47fec3ff19683.html

رخدادهای مهم کیهانشناسی و خداشناسی: https://www.academia.edu/6832650

https://tiptiktak.com/--9d51276c432cb0a96b2b8fb7d447606c.html

دحوالارض و ایجاد شبهه پیرامون آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/36673556

https://tiptiktak.com/--d11e979eb95305328dbbba17a0aaccb2.html

روش یافتن سیاهچاله(و بالنّجم هم یهتدون): https://www.academia.edu/9095483

https://tiptiktak.com/--9992ebc3f311ffde4301feb1496bf755.html

نقدی بر: انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده: https://www.academia.edu/13169408

https://tiptiktak.com/--5d0b23adb44301c190a0a65da4f8bcb6.html

ایستگاههای فضائی و سفرهای کیهانی در قرآن: https://www.academia.edu/11957899

https://tiptiktak.com/efe28bbde20b8665e20af1765b2d42c262701.html

کروموزومهای درشت زندگی را به زمین آورده اند!: https://www.academia.edu/7503918

https://tiptiktak.com/--0414008ae033d0f1c1d9f9781b70af70.html


جنشناسی، پیشنیاز انسانشناسی(11)

جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472

https://tiptiktak.com/--8ab3dab9981ef9ccfffaadbf03087108.html

یوفو هلیکوپتر شینوک را با خود برد!!: https://www.academia.edu/22349865

بزرگترین معمّای رویدادهای هوایی: https://www.academia.edu/38908871

پیشرفتهای علمی جنیان و تمدن اینکاها: https://www.academia.edu/13344746

https://tiptiktak.com/--1cc58cc3509314bc9e7934b96228ea96.html

نقدی بر: جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12330053

https://tiptiktak.com/--794eb94670e3aed3966a9d6eff82276b.html

نگرشی تازه به واقعه روزول (Roswell): https://www.academia.edu/8861578

https://tiptiktak.com/--85e251d2741d25e8d1427e04a9d21a15.html

نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده: https://www.academia.edu/6863841

https://tiptiktak.com/--117b87448490bb6916940bfc90bc514d.html

داستان یک فریب، و تابوی رادیوفردا: https://www.academia.edu/35498830

https://tiptiktak.com/--c89aa4f87d28317a35bbc4874324a9ed.html

کشف سنگهای عظیم در روسیه: https://www.academia.edu/10477325

https://tiptiktak.com/--94b37f1d55afbe30c9369ce764202a78.html

اهرام مصر و فرعون زمان: https://www.academia.edu/8653706

https://tiptiktak.com/--5cfd55cc8d612f9ca58259ac6a41459c.html

نقدی بر: برج بابل: https://www.academia.edu/14711794


انسانشناسی(16)

بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759

https://tiptiktak.com/--948f9e20c068735909f9f823356389b7.html

آنگاه که پای انسانشناس در گل میماند!: https://www.academia.edu/11354348

https://tiptiktak.com/--080f6efcbe000e032ae94c51e121f76a.html

دگرگونی اساسی در نظریه تکامل انسان: https://www.academia.edu/6987500

https://tiptiktak.com/--668a6b1909dbf04ac0c9bbcf9ea48700.html

چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571

https://tiptiktak.com/b9f7edb0e6673494f66b6fbff241883a22412.html

نظریه تکامل انسان و چالشی دیگر!! https://www.academia.edu/36606009

https://tiptiktak.com/--43b0a2f9d656bee415248c0311b28168.html

آفرینش باوری، بحث تکامل گرایی: https://www.academia.edu/10477311

https://tiptiktak.com/0211b35d0d8de98a2f0b8c895f2acb0547621.html

قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/8327057

https://tiptiktak.com/--00df401a74faac872071ed11edb55b12.html

دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556

https://tiptiktak.com/--b2afa2d80eb74f62ee642d53a6ae8b58.html

فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی: https://www.academia.edu/7503898

https://tiptiktak.com/--e032a1391cd68d7f13073fafbac7f662.html

زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟: https://www.academia.edu/6794796

https://tiptiktak.com/--170017a42a7ae5993b48dc86e6055fea.html

گامی در خودشناسی: https://www.academia.edu/12078728

https://tiptiktak.com/--05d0d35ccc7eadfa70df3396012d1f07.html

نوای نی در نی ستان: https://www.academia.edu/7503634

https://tiptiktak.com/--f37a9f9f3b6e0696ffe8fc3882ba32c4.html

آذان الانعام یا ژنها: https://www.academia.edu/7503159

https://tiptiktak.com/-9b48d6bbefac0898e0f82998c62467dd.html

انسانی استثثنائی: https://www.academia.edu/35134746

https://tiptiktak.com/--cf2734035626d9a185e41fb73d63834b.html

ارتقاء مقام انسان: https://www.academia.edu/7504672

https://tiptiktak.com/--f985fae77ca1edc0c27e48f286c2a289.html

انسان نمادساز: https://www.academia.edu/9096115

https://tiptiktak.com/--5a3f45ce2d91c46c0928c8ba5ffcc8ce.html


روانشناسی(6)

خوشبخت کیست و گروه نودونه چیست؟: https://www.academia.edu/25952808

https://tiptiktak.com/--6ba30e2fecc629e3aeca6683dadc1d6f.html

اعتیاد به خرید (Shopaholism): https://www.academia.edu/35741551

https://tiptiktak.com/-shopaholism-fdfe8706353d9b43bd26c25b54b2db43.html

خرافه گرایی در عصر روشنفکری: https://www.academia.edu/34617061

https://tiptiktak.com/--6dc99300ef50465cb9568c7e535a8ee3.html

پریشان حالی (Depression): https://www.academia.edu/35427855

https://tiptiktak.com/-depression-1b310fe2b9d4e09b55d3dd383abbed9b.html

فوبیا (Phobia): https://www.academia.edu/35068379

https://tiptiktak.com/-phobia-f2d3e537b905a8a49737416a7f1aea48.html

انسان خطاکار: https://www.academia.edu/8019683

https://tiptiktak.com/-shopaholism-6580259e132ac873144ee0139f35edbc.html


دینشناسی(12)

در پیرامون شناخت فرهنگ مسیحیت و واتیکان: https://www.academia.edu/8234043

https://tiptiktak.com/--862decc47b6dcad66c5b65ffdf478c9e.html

حقایقی شگفت پیرامون مریم و مسیح در قرآن: https://www.academia.edu/34072798

https://tiptiktak.com/--58433dd12961613bc9cd91c537cd73b1.html

بررسی اجمالی تبلیغ در اسلام و مسیحیت: https://www.academia.edu/8326941

https://tiptiktak.com/--c5e6310bd0d121ad01c6b2108459566d.html

داستان سه شاهزاده اشکانی: https://www.academia.edu/35651528

https://tiptiktak.com/--4ab00515e87c74ab6170ec5b9bb92999.html

نقدی بر احمد کسروی، دین ستیزی دیندار: https://www.academia.edu/13411914

https://tiptiktak.com/--b83c027e71bff6ab35efba5a0d63e986.html

پیامبری ماجراساز و ماجراجو!: https://www.academia.edu/37604271

https://tiptiktak.com/--1210e01c329c94445e650c8bffe62724.html

بنی اسرائیل یا اثنتاعشرة عینا: https://www.academia.edu/14486105

https://tiptiktak.com/--8194d3a4dedca112c2adbc9009e48199.html

فاتیما -Fatima (فاطمه): https://www.academia.edu/6832698

https://tiptiktak.com/-fatima-fd97f7f33c7d164dc0554ca181a61ae7.html

پدران کلیسا در قرآن: https://www.academia.edu/8240539

https://tiptiktak.com/--f3dfaebc7ef04b4c4133553e8622be61.html

صابئین یا صابئون: https://www.academia.edu/13442043

**https://tiptiktak.com/a30bf99c6ea53bdde5bb24649635964646945.html

https://tiptiktak.com/-40477f82203ef202d762fc7d9cbd2d1a.html

https://tiptiktak.com/--270db94b5bffd35147558ccf1df4bf96.html

دینگزینی: https://www.academia.edu/14819185

https://tiptiktak.com/-9fa7fac9f63e8f741804a1699f77ba05.html


جامعه شناسی قرآنی(7)

شرایط بسیارسخت چندهمسری در قرآن: https://www.academia.edu/7915173

https://tiptiktak.com/--15f973cf398b78f7102f5908460dab50.html

امانت و خیانت در قرآن: https://www.academia.edu/18941654

https://tiptiktak.com/7ca2c6f6de5f253c75aba5b2114b4d2c20448.html

رانت خواری در قرآن: https://www.academia.edu/26841555

https://tiptiktak.com/--8358fe60208ee7375c6ba59fb4babb6f.html

ازدواج سفید در قرآن: https://www.academia.edu/8764822

https://tiptiktak.com/--afc712a8ad99cb7622488059c8afd5af.html

قرآن و مردسالاری: https://www.academia.edu/7580680

https://tiptiktak.com/--ac346b8103688fa1a6f195bea1f207d9.html

فیلمنگاری قرآنی: https://www.academia.edu/12364956

https://tiptiktak.com/--a0c230f5c7315f84ccefb29e78474260.html

نجوی در قرآن: https://www.academia.edu/13069861

https://tiptiktak.com/--d57f65c217e53cdc1e7d8e1578b1e8f9.html


گفتارهای قرآنی(16)

اوتاد در قرآن: https://www.academia.edu/11957887

https://tiptiktak.com/efe28bbde20b8665e20af1765b2d42c253404.html

نماهنگ هستی: https://www.academia.edu/7298008

https://tiptiktak.com/--d81f176cea3c2609b66653fd8c91aa7d.html

ثانی اثنین کیست؟: https://www.academia.edu/6832755

https://tiptiktak.com/--b9d3c75ed97e5f3a6e9b352d0a87401d.html

معنای امّن یجیب: https://www.academia.edu/33321683

https://tiptiktak.com/--06ac4b5e895862e901bc34cb7d5d99dd.html

مراحل ششگانه آفرینش: https://www.academia.edu/6794868

https://tiptiktak.com/--9c975a8c79d93ea7f606b589448cf027.html

طیف کامل نور در قرآن: https://www.academia.edu/22103348

https://tiptiktak.com/e05e96beeb1b6b60da22110515e91da887102.html

تصویری از روز خروج: https://www.academia.edu/1234685

https://tiptiktak.com/--801ed5d1a040c1543a005739eceafd8e.html

بازشناسی زندگی زندگان: https://www.academia.edu/22194471

https://tiptiktak.com/--a11049367bb85c0a76aa0098b5df3198.html

بررسی واژه بشر در قرآن: https://www.academia.edu/28646528

https://tiptiktak.com/--13455411bd128056c77886f682cf8a5b.html

بهشت! آنچنانی یا اینچنینی؟: https://www.academia.edu/6794846

https://tiptiktak.com/--585f5307524bd147722165dcf8928aad.html

عظمت ویژه خداوند است!: https://www.academia.edu/12458605

https://tiptiktak.com/--3fcde5739b2c4c78ec1ee70f6624a609.html

طیف الضّوء الکامل فی القرآن: https://www.academia.edu/31944778

https://tiptiktak.com/--9ae3084867e039ff0eaaa450cf1858fc.html

صفات و ویژگیهای عباد الرّحمن: https://www.academia.edu/38508135

دابّة الارض، چیستی و چگاهی آن: https://www.academia.edu/11968805

https://tiptiktak.com/--556767015d0dda4de7118ea7235b72db.html

اشاره های قرآنی و پرسشهای انسانی: https://www.academia.edu/12364969

https://tiptiktak.com/--5883daea2c557cd4cee494206a155cbf.html

زوجهای سگانه در سوره های الرّحمن و الواقعه: https://www.academia.edu/7503121

https://tiptiktak.com/--a6f7bb108e477433270692d5b4420f4f.html


در پیرامون اسلام و مسلمانان(18)

ذکروذاکرین: https://www.academia.edu/6863797

اصول مکتب: https://www.academia.edu/7656537

دعاهای مفید گمنام: https://www.academia.edu/16259488

https://tiptiktak.com/--f414e0b24a5aea3d2a739a8f979d931e.html

اول ما خلق الله: https://www.academia.edu/26727912

اندر دل شب تیره: https://www.academia.edu/8343128

آیا فقه ما پویاست؟: https://www.academia.edu/7656617

https://tiptiktak.com/--7271fef8effb92e821d8ad6048494593.html

چهره دوگانه اسلام: https://www.academia.edu/9637564

https://tiptiktak.com/--71b2f12e988b70611a5b4d9ec512838f.html

جنگ هفتادودو ملت: https://www.academia.edu/21778681

https://tiptiktak.com/--3162376df61fc38ed204cd7f1f9e322a.html

کار را درست انجام دهید: https://www.academia.edu/6891004

https://tiptiktak.com/--7fd093784ec7a060e8965fef5733ebae.html

پرتوی از حماسه حسینی: https://www.academia.edu/6863794

نماز حسابی- ثواب هندسی: https://www.academia.edu/6863781

گزیده ای از سخنان امام علی: https://www.academia.edu/747554

پرسش خانم مرکل و پاسخ من: https://www.academia.edu/34898655

https://tiptiktak.com/--a5bbf788293a18600f0dec56ac65d29c.html

نقدی کوتاه بر اسرار هزارساله: https://www.academia.edu/9094909

https://tiptiktak.com/--2017eea7dfe71f6996207c7a0ab0bed2.html

علم بهتر است یا ثروت؟ از منظری دیگر: https://www.academia.edu/9619287

https://tiptiktak.com/49b43a252a94ae6c0f80e4e50b07d0c316148.html

نظام برداری در آمریکا و در صدر اسلام: https://www.academia.edu/31789768

https://tiptiktak.com/--5cdc10f6149c7ee5a746d79ef067ae20.html

اداره مفتیات دوشنبه و مسجد جامع حاج یعقوب: https://www.academia.edu/8234032

https://tiptiktak.com/--5a0a70c1d6866d863e5d044ea9466d13.html

معرفی اسلام در کتاب‌های درسی مدارس آلمان: https://www.academia.edu/9893970




احمد شمّـاع زاده

Ahmad Shammazadeh

hmdshmzdeh@gmail.com