هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

من آن خدایی را می‌شناسم، می‌پرستم، و می‌ستایم که:

من آن خدایی را می‌شناسم، می‌پرستم، و می‌ستایم که:


ـ تنها با انحراف کمی در محور گردش زمین، اختلاف شب‌ و روز را به وجود آورد و فصل‌های چهارگانه را ایجاد کرد که از کارهای سترگ و از نشانه‌های طبیعی اوست:

انّ فی اختلاف‌اللّیل و النّهار و ما خلق‌الله فی‌السّموات والارض لآیات لقوم یتّقون(یونس: 6)


ـ او با یکی از کاربردهای واژه انعام، مرا به درون اجزای بدن مردمان راهنمایی کرد؛ تا شناخت آنها منشی برای توانمندیهای آدمی و روشی برای درمان نارسایی‌های جسمی و روحی‌ مردمان باشد: جعل لکم من انفسکم ازواجاً و من الانعام ازواجاً یذرؤکم فیه(شوری: 11)


ـ اوست که شناسنامه همه جانداران را در هر یک از اجزای آنها قرارداده و آن را کتابٌ حفیظٌ خوانده، تا در این جهان برای نیازهای گوناگون، و در روز بازپسین برای بازسازی بدن آنها از استخوان‌های پوسیده به‌کاررود. (ق: 3 و 4):

أءذا متنا و کنّا تراباً ذلک رجعٌ بعیدٌ قد علمنا ما تنقص الارض منهم و عندنا کتابٌ حفیظٌ


ـ او کسی است که با یک آیه پنج واژه‌ای، گسترش روزافزون کیهان را یاداورمان شد؛ تا دانشمندان پس از پنجاه سال بحث و گفت‌وگو و پژوهش و استدلال، بدان دست‌ نیابند که متأسفانه چنین شد: انّا بنینا‌السّماء بایدٍ و انّا لموسعون (ذاریات: 47)


ـ آن خدایی که دل مرا از راه آیاتش به چیستی عرشش آگاه‌ ساخت.


ـ اوست که تنها با یک آیه، روش آغازیدن و پایان‌دادن به روند گسترش کیهان و شکل آن را به راحتی و با کمال زیبایی و ایجاز به من نمایاند. شکلی که کیهان‌شناسان جهان هنوز در پی آنند: یوم نطوی السّماء کطی‌ّالسّجل للکتب کما بدأنا اوّل خلقٍ نعیده (انبیاء: 104)


ـ اوست که تنها با سوگند در یک آیه سه‌واژه‌ای پیرامون شکل درونی کیهان، به گونه‌ای بی‌مانند روشنگری کرد: والسماء ذات‌الحبک (ذاریات: 7)


ـ او تنها با یک آیه، مرا از وجود کارگزاران خود که دو، سه، یا چهار نیرو از نیروهای چهارگانه فیزیک را همزمان در خود دارند، و دانشمندان هنوز به کارکرد این کارگزاران با نیروهای آمیخته‌ آگاهی ندارند؛ و در آرزوی یافتن آنها هستند، آگاه‌ ساخت:

جاعل‌الملائکة رسلاً اولی اجنحةٍ مثنی و ثلاثٍ و رباعٍ (فاطر: یک)


ـ خدای من آن خدایی است که آگاهم کرد که با ایجاد یک دگرگونی ناگهانی و بی‌رویه و نه بر سنت خویش در آب‌وهوای زمین، به زندگی انسان‌نما‌های پیش از نیای ما (آدم) مهر پایان زده تا زمین برای ورود موجود تازه آماده شود. دلیلی که انسان‌شناسان هنوز در پی یافتن آنند.

ـ و تنها با یک آیه سه‌واژه‌ای به کاربرد ستارگان در رسیدن کیهان‌شناسان به هدف‌های گوناگون‌شان آگاهم ساخت: و بالنّجم هم یهتدون


ـ و با سوگندش در یک آیه سه‌واژه‌ای دیگر، بر روش به‌‌وجودآمدن سیاهچالگان مهر تأیید گذاشت: والنّجم اذا هوی (نجم: یک)

ـ او با ایجاد یک اختلاف زمانی بر روی همین کره خاکی، دو جهان مادّی برای ما و یپیشینیان ما در آفرینش، آماده‌ ساخت: رب‌ّ المشرقین و ربّ المغربین (الرحمن: 15)


چه بگویم و از کدام بگویم که برشمردن نشانه‌ها و واژگان پروردگارم پایانی ندارد، حتّا

اگر همه آبهای روی زمین، جوهر نوشتن و برشمردن آنها شوند:

قل لو کان‌البحر مداداً لکلمات ربی لنفدالبحر قبل ان تنفد کلمات ربی ولو جئنا بمثله مددا


لینک پژوهشهای مربوط به این نوشته:

چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571

دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556

گسترش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/7656862

مهبانگ یا آغاز کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/11202947

مهنورد یا پایان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/12376486

بافت کیهانی یا شکل درونی کیهان: https://www.academia.edu/27215876

مدلی مدرن، برای کیهان: https://www.academia.edu/5676568

روش یافتن سیاهچاله(و بالنّجم هم یهتدون): https://www.academia.edu/9095483

ابواب السّماء یا سیاهچالگان در قرآن: https://www.academia.edu/12480771

جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472

بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759

The main reason for Neanderthals extinction: https://www.academia.edu/37892356


نگارش: خرداد 1385

ویرایش و افزودن لینکها: اردی‌بهشت 1402

ویرایش سوم: شهریور 1403

احمد شماع‌زاده

پیرزنی که زمینش خشک شده بود!!

لطائف الحکایات:

پیرزنی که زمینش خشک شده بود!!

بر اساس روایتی جعلی از «ابوهریره» که می‌گوید:

هر کس پیاز حکّه را در مکّه بخورد...

محل وقوع: مشهد مقدّس

نویسنده: ناشناس


پیازفروش کربلایی هی میزد پشت دستش و میگفت: حالا چه خاکی بر سرم کنم. بدبخت شدم رفت…! گفتم چی شده کبلایی؟

سرشو بلند کرد و گفت: پیازام... پیازام داره خراب میشن! از کربلا رو چندتا شتر کلی پیاز بار زدم و آوردم اینجا، اما حالا هیچکی نمیخره!

هنوز حرفش تموم نشده بود که دیدم پیشنماز مسجد داره میره برای نماز. صداش کردم و گفتم:

ای شیخ! دست ای پیازفروش به دامنت! پیازاش رو دستش بادکرده و داره خراب میشن! کلی پیاز از کربلا بار زده و آورده به امید یه سودی، امّا مشهدیا پیازاشو نمیخرن…!


شیخ یه نگاهی به پیازفروش انداخت و پرسید: کیلویی چنده؟

پیازفروش گفت: کیلویی نیم سکه!

شیخ گفت: اگه میخوای پیازات فروش بره پنجاه تا سکه بریز تو جیب قبام.

پیازفروش نگاهی به من انداخت که یعنی چیکار کنم؟

گفتم بریز! پیازفروش پنجاه سکه ریخت توی جیب شیخ!

شیخ گفت: همین الان هم یک کیسه پیاز میفرستی در خونه ما.

پیازفروش گفت: چشم!

شیخ گفت: رو یه کاغذ مینویسی پیاز کربلا هر کیلو سه سکّه، و به هر نفر هم یک کیلو بیشتر نمیدی!

پیازفروش گفت: یا شیخ چه میگویی؟ مردم نیم سکه هم نمیخَرَن اونوخ شما میگی سه سکه؟!

تازه من از خدا میخوام به هر کس یک کیسه پیاز بفروشم. تو میگی یک کیلو بیشتر نَدم؟

شیخ یه نگاه عاقل اندر سفیهی به پیازفروش انداخت و گفت: اگه چیزایی که گفتم گوش نکنی پیازات فروش نمیره. تو فقط همین کارایی که گفتم میکنی... و رفت به طرف مسجد؛ منم دنبالش!

***

نماز که تموم شد، شیخ رفت رو منبر و شروع کرد به موعظه و گفت از معصوم نقل است که روزی پیرمردی به خدمت ایشان رسید و گفت:

یابن رسول الله بنده غلطی کردم که در میانسالی سه تا زن گرفتم؛ اما الان دیگه کشش ندارم؛ نمیکشه! چه کنم، نمیکشه؟ چه خاکی بر سرم کنم؟

معصوم جواب داد: پیاز کربلا را در مشهد بخور! اونوقت خیلی خوب میکشه!

از معصومی دیگر روایت است که هر کس پیاز کربلا را در مشهد بخُوره، تا صبح با هزار حوری همبستر میشه و صبح که شد، قبراق و سرحال از رختخواب بلند می شه؟

دست آخر شیخ صداش رو بلند کرد و گفت:

ای اونایی که از مردی افتادین! اونایی که کمرتون شله، پیاز کربلا بخورین که آب روی آتیشه!

هنوز حرف شیخ تموم نشده بود که دیدم کسی پای منبر نیست!

***

از مسجد که اومدم بیرون، دیدم زن و مرد جلو بساط پیازفروشی صفی کشیده اند که تهش معلوم نیس، و دارن پیاز میخرن، اونهم کیلویی سه سکه، و تازه التماس میکنن که بیشتر از یک کیلو بده. رفتم جلو و به پیازفروش که وقت سرخاروندن نداشت، کمک کردم تا نوبت به یک پیرزن رسید.

پیرزن التماس میکرد و میگفت: الهی خیر ببینی ننه... به مو دو کیلو بده!

دعات مکُنُم ننه …! شوهرم چند سالیه که بخار مخار ندره دیه! ایشالله ای پیازای کربلا ره بخوره و منه حاجت روا کنه! ای زمین لامصب از بس که آب نخورده خشک رفته دیه.

***

خلاصه اون روز پیازفروش همه پیازاش رو فروخت و چندتا پیاز مقبول هم به من داد!

فرداش رفتم پیش پیازفروش که داشت آماده برگشتن به کربلا می‌شد... یکمرتبه پیرزن دیروزی پیداش شد و گفت: خیر ببینی الهی! پیاز کربلا نیوردی هنو؟

پیازفروش گفت مگه یک کیلوی دیروزی افاقه نکرد بی بی؟

پیرزن لبخندی زد و گفت : وا….خاک عالم..! چیا مپرسی ننه...

پیازفروش گفت: روایت است که هر کس پیاز کربلا ره تو مشهد بفروشه مثل دکتر محرَمه نَنه!

پیرزن گفت: وا…محرَمه؟ خب حالا که محرَمی، مگم:

دیرو یک کیلو پیازه ره دادم شوهرم خالی خالی بخوره... هروخ هم نمی خورد، به زور لنگه کفش خوردش میدادم، تا همشه خورد و رفت سر دوکونش. غروب که شد، جا انداختُم تو ایوون. بعد خودمه آرایرا کردم تا حاجی اومد!

چه شوی بود، دیشو... یاد شو زفافُم افتادم… آخی…! تا سحر داشت بیل مزَد، آب مداد به ای زمین خُشک شده... همچی دلُم وا رفت که نَگو ننه! خلاصه همه چیش خوب بود؛ اما دهنش خیلی بو مداد. غروب باید برُم مسجد ببینم ای معصوم که الهی به قربونش برُم حدیثی چیزی بری بوی پیاز نگفته!

خب ننه جون... پیاز که آوردی دو سه کیسه برفست در خنه ما! پیر بری الهی...

نقدی بر: دانشمند ایرانی نظریه بیگ‌ بنگ را به چالش کشید

نقدی بر:

دانشمند ایرانی نظریه بیگ‌ بنگ را به چالش کشید

احمد شمّاع زاده


۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ کدخبر: 98021508152

دکتر محسن شریف‌پور دانشمند دانشگاه پرتوریا (آفریقای جنوبی) و دانشگاه علم و فرهنگ(ایران) نظریه جدیدی برای درک جهان هستی ارائه کرده است که تئوری مشهور بیگ‌بنگ یا مه‌بانگ را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایسنا، پروفسور محسن شریف‌پور یک نظریه علمی جدید ارائه کرده است که ممکن است کلیدی برای درک اسرار جهان آغازین و همچنین چشم اندازی به آینده جهان باشد.

پروفسور شریف‌پور از محققین پژوهشی برجسته در زمینه نانوسیالات است، (شامل ذراتی به اندازه نانومتر برای افزایش انتقال حرارت) اما تصمیم گرفت تا زمینه مطالعاتی خود را بسط دهد و به مطالعه و کسب دانش در زمینه کیهان‌شناسی، طبیعت، الگوهای طبیعی و قانون ساختاری (Constructural Law) در کنار تخصص خود که مکانیک سیالات است بپردازد.

نقد این مقاله را از این پاراگراف آغاز، و نظرهای خود را با رنگ زرشکی مشخص می کنم؛ و در پایان مقاله، لینک پژوهشهایی را می‌آورم که به آن‌ها اشاره کرده‌ام و یا برای آگاهی بیشتر از نظرهایم لازم یا مفیدند.

مهبانگ اصلی در دانش کیهانشناسی:

مهبانگ یک نظریه نیست؛ که عنوان مقاله هم بر مبنای آن شکل گرفته؛ بلکه یک اصل کیهانشناسی است که ماهواره "کوبه" (Cobe) در سال 1989 آن را به اثبات رساند؛ یعنی از حالت یک نظریه علمی به دراورد و به یک اصل علمی تبدیل کرد؛ و کسی نمیتواند آن را رد کند یا به چالش بکشاند.


یکی از سوالاتی که او همواره به دنبال آن بوده است راجع به منشأ انرژی تاریک است که موجب سرعت گرفتن کهکشان‌ها می‌شود. وی معتقد است هیچکدام از نظریه‌های موجود به اندازه کافی قادر به پاسخ به این سوال نیستند.

در اینجا دو موضوع با یکدیگر درآمیخته اند: منشأ انرژی تاریک و خود انرژی تاریک. نمی‌توان گفت منشأ انرژی تاریک موجب سرعت گرفتن کهکشانها شده است؛ زیرا که این جمله بی معناست. اما اگر منظور ایشان خود انرژی تاریک باشد، باید گفت این موضوع ربطی به نظریه مهبانگ ندارد؛ بلکه نظر برخی از کیهانشناسان است که انرژی تاریک موجب سرعت گرفتن کهکشانها شده است؛ و نگارنده با پژوهش مدلی مدرن برای کیهان ثابت کرده است، از آنجا که انرژی تاریک مرکز گرانش کیهان است، نه تنها موجب گسترش کهکشانها نمیشود، بلکه بازدارنده و تنظیم کننده گسترش بی رویه کهکشانهاست و این نیروی گریز از مرکز حلزون کیهانی است که موجب گسترش کهکشانها می‌شود.

در ضمن، نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود ندارد که ایشان از «هیچکدام از نظریه‌های موجود» سخن به میان آورده است.

پروفسور شریف‌پور می‌گوید: به طور کلی کیهان‌شناسان اغلب از کلماتی مانند سیاه یا تاریک استفاده می‌کنند. کلماتی مانند انرژی تاریک، ماده تاریک، سیاه‌چاله. این یعنی هر زمان که آنها نمی‌توانند منشأ و منبع مفاهیم خاص را به طور مناسب توضیح دهند، از واژه‌های سیاه یا تاریک استفاده می‌کنند.

ایشان باز هم به منشأ اشاره می‌کند؛ در حالی که کیهانشناسان نمی گویند چون ما منشأ انرژی و ماده تاریک را نمیدانیم آن‌ها را تاریک عنوان داده ایم؛ بلکه چون ماهیت آن‌ها را تشخیص نمیدهند و نمیدانند چیست و یقیناً دکتر شریف پور هم نمیداند چیستند، آن‌ها را ماده و انرژی تاریک عنوان داده اند. آیا اگر منشأ چیزی را بدانیم دلیلی می‌شود بر شناخت آن چیز؟ مثلاً اگر منشأ انسان را بدانیم انسان را شناخته ایم یا اینکه تنها یکی از مباحث انسانشناسی شناخت منشأ انسان است؟

پرفسور شریف‌پور نظریه خود را "نظریه منبع تولید و محل جذب" (Source and Sink) می‌نامد که در راستای تمایل خودش برای پیدا کردن پاسخ به سوالات بدون پاسخ می‌آید.

آیا مه‌بانگ بخشی از طبیعت بود و اگر چنین است، آیا الگویی برای آن از ابتدا وجود داشته؟

جهان قبل از انفجار بزرگ چه شکلی بوده است؟

این دو پرسش آخر، نشان میدهد که وی اصلاً نمیداند که مهبانگ چیست؛ و اشکال اصلی او و نقطه انحرافش از اصل علمی مهبانگ این است که به این اصل به عنوان آغاز آفرینش به وسیله خداوند نگاه نمیکند؛ بلکه آن را رخدادی در طول رخدادهای دیگر در نظر میگیرد. پس در ابتدا باید بداند آنچه را که میخواهید نقد کند چیست، سپس اگر در توانش بود، آن را نقد کند.

منشأ احتمالی آن انرژی که باعث این انفجار بزرگ شد چیست؟

این پرسش نیز نادرست است؛ زیرا انرژی وجود ذیجود خداوند، انرژی آزادی دیگری وجود نداشته که موجب مهبایگ شده باشد؛ بلکه آزاد شدن یا به ظهور رسیدن ذره بسیار بسیار ناچیزی از نور الهی بوده که موجب مهبانگ و پدید آمدن کیهان شده است.

علت گسترش جهان چیست؟

علت گسترش کیهان همان‌گونه که پیشتر شرح داده شد، نیروی گریز از مرکز حلزون کیهانی است.

پروفسور شریف پور معتقد است نظریه وی با استفاده از رویکرد تحقیق بین چند رشته‌ای، دارای پاسخی منطقی به همه این سوالات است.

چون شما نمیدانید که مهبانگ چیست، پس نظریه شما نمیتواند به پرسشهای شما که پاسخ بسیاری از آن‌ها بر مبنای مهبانگ و دیگر اصول کیهانشناسی است، پاسخ دهد.

وی گفت: طبق مطالعات من همه چیز در طبیعت در جفت‌های دوتایی یا مخالفِ هم مانند مرد و زن، الکترون و پوزیترون، قطب‌های مغناطیسی و ماده و ضد ماده اتفاق می‌افتد.

این نظر ایشان نیست؛ بلکه نظر قرآن کریم است که در چند آیه بر آن تأکید کرده است.

در آغاز مقاله «همجنسگرایی! هنجار یا ناهنجاری؟» آورده‌ام:

سنّت خداوندگار بر این قرارگرفته است که تمام اجزای کیهان دوگانه باشند؛ و هریک از این دوگانگان گرایش به جنس مخالف خود داشته باشد (چنانکه فرمود: خلق الازواج کلها). دلیل آن هم روشن است؛ زیرا در غیر این صورت تکثیر و تولید در کیهان و اجزای آن رخ نمی‌داد؛ و آفرینش، بی انگیزه و بی هوده می‌نمود. این سنّت در تمام ارکان کیهان ساری و جاری است:

در جهان شیمی (برهمکنشها)،

در جهان ژنتیک (اسپرم و اوول و...)،

در هواشناسی (بار مثب و منفی میان ابرها).

در فیزیک (قطبهای منفی و مثبت مگنتیک و...)،

در جهان فیزیک ذرات (ذره های با بار منفی و مثبت)،

در کیهانشناسی (نیروی گرانش و گریز از مرکز)،

در گیاهشناسی گرده افشانی میان گیاهان بویژه درختان تک پایه و دوپایه،

در جانورشناسی میان تمام جانوران... و دست آخر در جهان جنّیان و آدمیان.

اگر یک جسم داغ وجود داشته باشد، گرما به علت قانون همرفت به سمت جسم سردتر حرکت می‌کند. این یک الگوی جهانی است که به ما کمک می‌کند تا یک نظریه جدید را برای جهان آغازین ارائه دهیم. بنابراین اگر ما این الگوهای موجود در طبیعت را دنبال کنیم، با فرض وقوع بیگ بنگ، باید از خودمان بپرسیم که اتفاق متقابل یا جفت آن چیست.

جهان جانداران آن‌گونه که دانشمندان به آن رسیده اند، نا متقارن است. به نظر نگارنده خداوند خواسته است بگوید طرف دیگر هستی در جهان زندگان خود من هستم که همیشه حی و حاضرم.

شریف‌پور افزود: در طبیعت همچنین هر چیزی از یک الگو پیروی می‌کند و مبانی نظری دینامیک سیالات، حرکت اجرام سماوی، قانون ساختاری و الگوهای طبیعت مانند دنباله فیبوناچی و هندسه فراکتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما آنچه که ما از این زمینه‌ها به طور جداگانه می‌دانیم، برای پاسخ دادن به برخی از چالش برانگیزترین پرسش‌های جهان کافی نیست.

همه هستی از الگوی نسبت الهی یا به گفته برخی، نسبت طلایی پیروی میکند که بر مبنای دنباله فیبوناچی است. کیهان نیز بر همین مبنا آفریده و گسترش یافته که نمود آن، شکل حلزونی آن است.

نظریه وی موسوم به "نظریه منبع و جذب" می‌گوید که اگر یک منبع از انرژی مانند بیگ بنگ وجود داشته باشد، باید همزمان، و حداقل یک مکان نیز برای دریافت و جذب انرژی این منبع وجود داشته باشد که این انرژی با الگویی خاص از منبع انرژی به آن مکان برود، و این فرایند باید قانون بقا انرژی را نقض نکند.

شما هیچ چیز در مورد مهبانگ نمی‌دانید، دلیلش هم این است که اگر می دانستید، این موضوع را مطرح نمی‌کردید.

به طور کلی منبع‌ها و محل جذب‌ها بخشی از علم مکانیک سیالات و همچنین الکترونیک هستند. برای اعمال این نظریه در کیهان‌شناسی، یک منبع می‌تواند انرژی و یا ماده منتشر کند و یک محل جذب می‌تواند توسط گرانش (انحنای فضا-زمان) انرژی یا ماده را دریافت کند. در نتیجه پروفسور شریف‌پور معتقد است که آن انرژی که جهان ما را به وجود آورده (بیگ بنگ) باید یک پالس از یک منبع با تابش پس زمینه کیهانی منحصر به فرد باشد که به سمت یک محل جذب جریان می‌یابد. تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی می‌تواند از این نظریه حمایت کند، درست همانطور که از مدل بیگ بنگ داغ (Hot Big Bang) حمایت کرد.

گرانش به معنای انحنای فضا-زمان نیست؛ بلکه عامل انحنای آن است. گرانش در فضا-زمان یا اسپیس تایم، ایجاد انحنا میکند. به عبارتی دیگر، گرانش، جایگاه را خم میکند و موجب خمیدگی کیهان و شکل حلزونی آن شده است.

پروفسور شریف‌پور می‌گوید: همه چیز در جهان و کهکشان ما مانند الگویی از جریان مایع حرکت می‌کند، از زمین تا منظومه شمسی گرفته و همه چیزهایی که ما در جهان مشاهده می‌کنیم. بدن انسان، رشد گیاهان، گردبادها، تقسیم قاره‌ها، الگوهای میدان مغناطیسی زمین، مسیر ستارگان، باقی مانده‌های ستاره‌ای، گازهای بین ستاره‌ای و گرد و غبار اطراف کهکشان‌ها نیز از این الگو پیروی می‌کنند. اگر ما این الگوها را تا ابتدای جهان و بیگ بنگ عقب ببریم می‌توانیم یک نظریه کلی از آنچه اتفاق افتاده داشته باشیم و همچنین پیش‌بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

بالاخره اعتراف کردید که مهبانگ آغاز آفرینش و کار کیهان بوده است!!

وی افزود: ما می‌توانیم یک سیاه‌چاله را به عنوان یک نوع محل جذب در نظر بگیریم، اما بسیاری از کیهان‌شناسان معتقدند که سیاه‌چاله‌ها پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند، و در ابتدای بیگ بنگ (در این تئوری، یک پالس از منبع انرژی) نبوده‌اند که تولید یک جریان با الگوی خاص برای جریان انرژی آزاد شده از منبع به سمت محل جذب را بکنند.

کیهانشناسان به مهبانگ اعتقاد دارند و معنا ندارد که سیاهچاله ها را قدیمتر از مهبانگ بدانند.

پروفسور شریف پور معتقد است که استفاده از نظریه بین چند رشته‌ای منبع و جذب از لحاظ ریاضی نیز می‌تواند پاسخی برای بسیاری از سواات (!) بدون پاسخ ارائه دهد.

به نظرنگارنده همه مشکلات کیهانشناسان ناشی از ندانستن شکل کیهان است و اگر به شکل حلزونی کیهان معتقد شوند پاسخ همه پرسشهایشان را خواهند گرفت و نه به وسیله نظریه شما.

پروفسور شریف‌پور می‌گوید برخی از تفاوت‌های کلیدی بین نظریه او و نظریه استاندارد بیگ بنگ این است که انفجار بزرگ تنها در زمینه کیهان‌شناسی کارایی دارد، در حالی که نظریه منبع و جذب یک نظریه بین چند رشته‌ای است که دارای کاربردهای متعدد است که تنها یکی از آنها در کیهان‌شناسی به درک جهان آغازین کمک می‌کند.

خدا را شکر که باز هم اعتراف کردید که مهبانگ دستکم در کیهانشناسی کارایی دارد!!

وی گفت: انرژی تاریک و ماده تاریک را نمی‌توان با نظریه بیگ بنگ توضیح داد، در حالی که توضیح ریشه‌های انرژی تاریک به راحتی با استفاده از نظریه منبع و جذب توضیح داده می‌شود.

قرار نبوده که اصل مهبانگ ماده و انرژی تاریک را توضیح دهد. ولی اعتقد به شکل حلزونی کیهان مشکل را حل میکند و دانستن سازمان کیهان نشان میدهد که ماده و انرژی تاریک چیستند.

تئوری بیگ بنگ فقط در مورد نقطه آغازین جهان است، اما هیچ ایده‌ای در مورد مقصد کهکشان‌ها و یا منشأ آنها ندارد، مقصد کهکشانها را جز خداوند کسی نمیداند ولی خود میفرماید آیا ما آن‌ها را عبث (بیهوده) آفریدیم؟ منشأ کهکشانها همان مهبانگ یا نقطه آغازین است. موضوع پیچیده ای نیست. در حالی که نظریه منبع و جذب توضیحی از جهانِ پیش از انفجار بزرگ ارائه می‌دهد. باز هم به انحراف رفتید. پیش از مهبانگ جهانی نبوده؛ بلکه تنها خداوند متعال بوده است.

نظریه منبع و جذب، منبع انرژی جهان را مشخص می‌کند، در حالی که نظریه بیگ بنگ چنین نیست. منبع انرژی کیهان چیست؟ چرا نمی‌گویید چیست؟ ولی باید بدانید این منبع که طبق آیات قرآن تا روز رستاخیر بی دگرگونی است، هسته حلزون کیهانی است.

وی افزود: این نظریه منشأ انرژی تاریک را مشخص می‌کند، در حالی که نظریه بیگ بنگ نمی‌تواند آن را توضیح دهد.

در حالی که نظریه بیگ بنگ می‌تواند سرعت و گسترش کهکشان‌ها را ببیند، نمی‌تواند آن را توضیح دهد. نظریه منبع و جذب می‌تواند سرعت و گسترش کهکشان‌ها را پیش‌بینی کند و آنها را به درستی توضیح دهد. همچنین پیش‌بینی می‌کند که این انبساط، شتاب بیشتری می‌گیرد که با اطلاعات عملی!! موجود هم خوان است.

چون هیچ توضیحی در مورد نظریه خود نمیدهید و تنها مدعی هستید، به شما می‌گویم نظریه شکل حلزونی کیهان نیز پاسخ همه پرسشهای کیهانشناسان را داده است.

وی ادامه داد: نظریه بیگ بنگ از تابش پس زمینه کیهانی پشتیبانی می‌کند، اما نمی‌تواند توضیح دهد که چرا در سراسر گیتی کاملاً یکنواخت نیست. در حالی که نظریه منبع و جذب این عدم هماهنگی را می‌تواند توضیح می‌دهد.

تابش، یکنواخت است ولی حرارتش متفاوت است. چرا حقایق علمی را دگرگونه میکنید تا سخن خود را به کرسی بنشانید؟ این نوشته و تصویر، مدرکی است بر یکنواختی تابش پس زمینه میکروویو کیهانی (CMB) ولی با دماهای متفاوت در کل کیهان.


The Cosmic Microwave Background (CMB) is leftover radiation from the Big Bang stretched by the universe's expansion into the microwave region of the spectrum. In this image, NASA's Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) records minuscule temperature fluctuations in the CMB as different colors.

In principle, an advanced civilization could create a universe and encode information in the CMB that would let civilizations in the offspring universe, know that their universe has purposefully created.


پروفسور شریف‌پور برای توضیح اینکه چگونه نظریه منبع و جذب به درک ما از جهان آغازین کمک می‌کند آن را نظریه برتر یا کلیدی از ریشه جهان می‌نامد و می‌گوید یکی از سناریوهای نظریه منبع و جذب می‌تواند نظریه بیگ بنگ باشد (وقتی که محل جذب، گرانش صفر داشته باشد).

گرانش صفر یعنی چه؟ گرانش در همه کیهان ساری و جاری است. اگر در خلاء کم می‌شود، دلیلی بر نبود آن نیست، بلکه تغییر در حالات است.

پاسخ‌های پروفسور به سوالات اساسی در مورد جهان که با نظریه منبع و جذب شرح داده می‌شود مطابق دستاوردهای جدید علمی است.

وی می‌گوید: چگونه ممکن است که نظریه بیگ بنگ بگوید که آن انرژی که بیگ بنگ را باعث شده از هیچ آمده؟ در حالی که ما می‌دانیم که تمام انرژی‌ها از یک منبع نشأت می‌گیرند و یا باید ذخیره شوند یا به شکل دیگری دربیایند. آیا واقعاً باور کنیم که قبل از انفجار بزرگ هیچ چیز وجود نداشته است؟

کسانی جز خداناباوران چنین ادعایی را نکرده اند. کیهانشناسان عموماً مایل نیستند که مسائل خداشناسی را در دانش کیهانشناسی وارد کنند؛ در نتیجه از پیش از مهبانگ سخنی به میان نمیآورند. این موضوع دلیل بر آن نیست که منشأ آن را نمیدانند و یا اینکه به خداوند باور ندارند.

در ابتدا تئوری بیگ بنگ بر پایه فلسفه بنا شد. این نظریه یک ایده است اما واقعیت آن قابل اثبات نیست.

آیا ادوین هابل که اولین کسی بود که فکر مهبانگ به خاطرش خطور کرد، یک فیلسوف بود یا یک کیهانشناس؟ چرا مدعی فلسفه بافی در این اصل علمی شده اید و مرتّباً آن را ایده و نظریه میخوانید در حالی که ماهواره (Cobe) آن را به یک اصل علمی تبدیل کرده است؟!!


دانشمندانی که این نظریه را قبول کرده‌اند، در مورد زمان قبل از آن صحبت نمی‌کنند.

زیرا پیش از آن، زمانی نبوده که از آن صحبت کنند. زمان و مکان با مهبانگ ایجاد شده اند.

اما نظریه منبع و جذب یک توضیح علمی ارائه می‌دهد که حداقل باید یک منبع و یک محل جذب در جهان اولیه وجود داشته باشد که انتقال انرژی بین آنها را ممکن سازد.

جهان اولیه یعنی چه؟ باز هم مشخص شد که شما معنای مهبانگ را نمیدانید. پیش از مهبانگ جز خداوند متعال که همان منبع اولیه به قول شماست، چیزی وجود نداشته است. نظریه هایی که میگویند ممکن است مهبانگهای دیگری بوده اند، ادعاهایی پوچ هستند؛ و هیچکس نمیتواند این ادعاها را ثابت کند.

پروفسور شریف پور می‌گوید: یکی دیگر از مباحث نظریه انفجار بزرگ این است که نیاز به نظریه تورم برای توضیح اندازه و وسعت جهان موجود دارد، و در این راستا می‌گویند پس از بیگ بنگ، فضا با سرعتی گسترش یافت بیش از سرعت نور! در صورتی که، نظریه منبع و جذب نیازی به نظریه تورم برای توضیح وسعت فعلی گیتی ندارد، چرا که این نظریه به طور کامل به این واقعیت اشاره می‌کند که از آغاز باید فضایی بین منبع و محل جذب برای انتقال وجود داشته باشد.

با این جمله آخر نشان دادید که نه تنها مهبانگ را نمیشناسید بلکه فضا-زمان یا اسپیس تایم را هم نمیشناسید که با مهبانگ آغاز شده است. ریشه تئوری شما مربوط به پس از مهبانگ است؛ و نباید آن را در موجودیت مهبانگ دخالت دهید؛ که هم عرض خود می‌برید و هم زحمت ما می‌دارید!

برای پروفسور شریف‌پور که بیش از یک دهه (در کنار دیگر فعالیت‌های علمی اش) روی این نظریه کار کرده است، این تنها آغاز ماجرا است. تحقیقات زیادی باید با استفاده از این نظریه و مدل‌های ریاضی آن روی تعداد زیادی ازسناریوهای دیگر انجام شود، که نیازمند همکاری، و همراهی دانشمندان رشته‌های مختلف است.

بطور مثال اجازه دهید اینجا ساده‌ترین حالت را شرح دهم: اگر یک منبع انرژی نقطه‌ای(Point Source) را در نظر بگیریم و همچنین یک محل جذب انرژی تقریباً همگن و کروی را که منبع تولید انرژی در مرکز کره قرار گرفته باشد را نیز در نظر گیریم، پالس انرژی که از منبع انرژی آزاد می‌شود، به سمت سطح داخلی کره که جاذب انرژی و مواد است با یک الگوی خاص (بسته به شرایط منبع، و کره جاذب که در حال چرخش باشند یا نباشند) حرکت خواهد کرد. در این صورت، مادامی که پالس انرژی و مواد از همه طرف به سمت سطح داخلی کره حرکت می‌کند، بطور خودکار بست جهان صورت می‌کرد، و انرژی تاریک برآیند جاذبه سطح داخلی کره برای هر موقعیت خواهد بود. لذا، هر چه این پالس به سطح جاذب نزدیکتر می‌شود، برآیند نیروی جاذبه بیشتر، و در نتیجه کهکشان‌ها سرعت بیشتری می‌گیرند. در ضمن این پالس انرژی، دارای تابش پس زمینه کیهانی خاص خودش است. و چون محل جذب کروی، تقریباً همگن است، جهان ما از همه طرف تقریباً همگن بسط پیدا می‌کند. لذا می‌بینید که با این تنظیم خیلی ساده جوابی برای سوالات بدون پاسخ ارائه خواهد شد، که برای دقیق‌تر شدن، نیاز به محاسبات دارد.

کاملا نادرست است زیرا مبنای تشریح و توضیح شما بر کروی بودن کیهان است و حال آنکه برای کیهانشناسان چنین چیزی قابل پذیرش نیست و کروی بودن در نظریه شکل حلزونی کیهان نیز رد شده است. تنها نکته قابل توجه در نوشته بالا جذب همگن است که در شکل حلزونی همچون شکل کروی قابل پذیرش است.

پروفسور شریف‌پور معتقد است که تحقیقاتش بر درک ما از جهان آغازین و قبل از آن تأثیر می‌گذارد. نظریه منبع و جذب نقطه شروع قابل توجهی است برای ارائه پاسخ به تعدادی سوالات در پشت پرده اسرار جهان.

نکته مهمی دیگر که از تحقیقات پروفسور شریف پور می‌توان نتیجه گرفت این است که این تحقیقات علمی وجود نظم دهنده‌ای را از ابتدای آفرینش گیتی نیز ثابت می‌کند، در صورتی که آنان که فرض را بر این گذاشته‌اند که دنیا از هیچ بوجود آمده، و انفجار بزرگ بدون دلیل اتفاق افتاده، به وجود خدا، و نظم دهنده‌ای اعتقاد ندارند، مانند پروفسور استیون هاوکینگ.

***

* اقتباس شده از سایت دانشگاه پرتوریا، و تماس با پروفسور شریف پور برای توضیحات تکمیلی توسط ایسنا. (پایان مقاله ایسنا)


لینکهایی که در آغاز نقد به آن‌ها اشاره شد:

مدلی مدرن، برای کیهان: https://www.academia.edu/5676568

مهبانگ یا آغاز کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/11202947

مهنورد یا پایان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/12376486

سازمان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/5676571

ساختار شماتیک کیهان: https://www.academia.edu/36815821

کیهان، سیستمی نه بعدی: https://www.academia.edu/23026305

پردازش چند مفهوم سازمانی کیهان: https://www.academia.edu/12303832

سیر تحول خداشناسی استیون هاوکینگ: https://www.academia.edu/9637347

A Modern Model for the Universe: https://www.academia.edu/11750437

The Universe, a Nine Dimension System: https://www.academia.edu/23710171

The real Shape of the Universe: https://www.academia.edu/24122496


نگارش نقد: اردی‌بهشت 1398

ویرایش دوم: مهر 1401

ویرایش سوم: مرداد 1403

احمد شماع زاده

انگیزه و پیشینه نویسندگی Resume (CV)

هوالفتّاح العلیم

انگیزه و پیشینه نویسندگی

Resume (CV)


By the time I was a fifteen-year-old boy, I had many questions about the existence, as like as many of the young people:

Why the human being is created and how long has existed?

Why God has created the universe?

How the stars are far from us?

Is true the Darwinism?


Then, I decided to find the answers to them. I followed this idea during my life, and gradually became a self-taught author in Ontology (a branch of science or philosophy that deals with the nature of existence) especially in two fields, cosmology and anthropology. I write in the social affairs too; because I have graduated in Sociology. I have started writing since 1966.


The background of my papers in cosmology and anthropology is “Koran & Science” (I released my first paper in this case, in 1970). Some of them have published in the periodicals since 1994, and many of them have published in some religious websites since 2005, meanwhile many other websites copied and published them. They are still existed on the web and been exploited by too many students, scholars and others from all over the world.

This matter shows that my articles are popular; then I decided to devote my life to writing, especially in the relations and dealing between the Koran & the Science.


In 2011, I decided to have my own website, then created a blog in Blogger under the title of Q-ontology (a brief of ًQoran and Ontology) and published all of my papers have been written by the time, on it.

The readers and visitors of the blog are from USA at first, and then, from European countries, afterwards other countries from other continentals, except from Iran! Blogger has filtered in Iran since 2008.

Establishing of my page in the Academia, is my latest activity on the web to share my papers with viewers from all over the world, including my fellow citizens in my country.


Already, I could translate unfortunately only some of my important papers in English. I’m going to translate my most important articles in English.

Ahmad Shammazadeh - hmdshmzdeh@gmail.com


هستی شناسی در مکتب قرآن


امام علی:

هیچ عبادتی به پایه تفکّر در اسرار هستی و آفرینش الهی نمی‌رسد!


با نام او که آغاز و پایان هستی است او!

آغاز سخن که با اوست، پایان سخن چه نیکوست!

هرچند راه سخت است و راهزنان بسیار، می‌توان پیمود که رهنماست، قرآن:
و کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا ماکنت تدری ماالکتاب ولاالایمان ولکن جعلناه نوراً نهدی به من نشاء من عبادنا و انّک لتهدی الی صراط مستقیم صراط‌ الله الّذی له ما فی‌ السّموات و ما فی‌الارض الآ الی‌الله تصیرالامور (شوری: 52، 53)

و بدین‌گونه به سوی تو وحی‌کردیم ‹کارمایه‌ای› از خود. نمی‌دانستی که کتاب (دانش) چیست و نه ‹ایمان› چیست؛ ولی آن (قرآن) را قراردادیم نوری که با آن راه‌می‌نمایانیم آنکه را که بخواهیم از بندگانمان را، و همانا که تو حتماً هدایت می‌کنی به سوی راه راست. راه خداوندی که از آن اوست آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است. آگاه باشید که به سوی اوست گردش کارها.

اگر غم لشگر انگیزد که خون عاشقان ریزد

من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم

امام علی:

العلم علمان. مطبوع و مسموع؛ و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع

دانشها بر دو گونه اند:

چاپ شدنی و شنیدنی. دانشی که شنیده شود و هرگز به چاپ نرسد، سودمند نیست.


هدف و توقعم:

ما أسألکم علیه من اجر الاّ من شاء ان یّتّخذ الی ربه سبیلاً

نوشته‌ها و پژوهشها


الف- فهرست مقاله های منتشر شده در جراید کشور (31 عنوان):

عضو شورای نویسندگان پیام انقلاب:

فرازهایی از حرکت و بینش سپاه پاسداران: شماره 8 سال 1359

شناخت ایدئولوژی صهیونیزم: شماره های ده، یاده، دوازده

دعا: شماره های ده، یازده و سیزده

سازمانها یا غدّه های سرطانی شهر تهران: شماره 10

بنیاد مستضعفان مشکل گشای مستکبران!: شماره 10

روز نمازجمعه، روز عزای دشمن: شماره 10

زحمتکشان بپاخیزید! کارگران متحدشوید!: شماره 12

شهید هنرمند: شماره 30


مدیر مسئول نشریه تعاون (سازمان مرکزی تعاون کشور)

فرهنگ، کار، تولید: شماره 4 سال 60

سوز دل: شماره 4

نقش تعاون و همبستگی در پیروزی انقلاب اسلامی: شماره 5


کارشناس آموزشی(سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش)

طرح مقدماتی دایرةالمعارف موضوعی اسلام - دانشگاه انقلاب - شماره 23 سال62

طرح شبکه سراسری اطلاعات و ارتباطات - دانشگاه انقلاب -شماره 27 شهریور 62

محورهای دگرگونی در نظام آموزشی کشور- روزنامه اطلاعات- 20/1/66


کارشناس پژوهشهای سیاسی(دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه)

معرفی کتاب معاهدات دوجانبه ایران -سیاست خارجی، سال اول شماره 3 سال 66

اروپای متحد در لسان پاپ - سیاست خارجی -سال هفتم شماره یک بهار 72

دیپلماسی واتیکان - سیاست خارجی- سال هفتم، شماره یک، بهار 72

آرشیو واتیکان و دوهزارسال تاریخ -تاریخ و فرهنگ معاصر سال 71

کتابخانه واتیکان و گنجینه های کهن -تاریخ و فرهنگ معاصر، شماره 8

مرکز فرهنگی و اسلامی رم -تاریخ و فرهنگ معاصر، سال 71

معرفی پروفسور یوزف بیاوسکی مترجم لهستانی قرآن کریم:

ماهنامه اسلام و غرب، وزارت امورخارجه، فروردین79

فصلنامه ترجمان وحی سال چهارم شماره اول


پژوهشگر قرآنی

اصل بیگ بانگ و اعجاز قرآن - روزنامه اطلاعات -سوم اردیبهشت 73

بیایید تاریکی را وزن کنیم، ترجمه و توضیح مقاله نیوزویک، اطلاعات علمی -بهمن 74

نگرشی تازه به تکامل انسان -اطلاعات علمی خرداد و تیر 77

شکل کیهان در قرآن، نگارش نخستین، فصلنامه قرآنی بیّنات شماره 45 - تابستان 84

نقدی بر انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده- روزنامه شهروند -یازدهم تیرماه 94


ب- فهرست کتابهای چاپ شده:

یک- همگام با شعارها در انقلاب اسلامی ایران - دفتر اول- ناشر سپاه پاسداران، سال 59

چاپ دوم، ناشر: انتشارات بی تا- سال 1361

دو- برنامه ریزی و اجرای راهنما و مشخصات معاهدات دو جانبه ایران با سایر دول 869 صفحه، ناشر: وزارت امورخارجه- سال -1367 قطع وزیری، کد کتاب: 65394

سه- نظارت و همکاری در تدوین مجلدهای اول تا هفتم متن معاهدات دوجانبه ایران با سایر دول در سالهای 1366 و1367 ناشر وزارت امور خارجه، سالهای 1368 به بعد

چهار- هستی شناسی در مکتب قرآن- ناشر: توسن دانش- سال 1385 شابک: 964919879


ج- فهرست پژوهشهای هستی شناسی و نشانی لینک آن‌ها در آکادمیا (250)



  • قرآنشناسی (27)

  • فهم قرآن: https://www.academia.edu/12480746

  • قرآن و فلسفه: https://www.academia.edu/33587075

  • قرآن، کتاب اندیشه: https://www.academia.edu/9095299

  • سگانه شناخت قرآن: https://www.academia.edu/7360901

  • طرح بنیاد کشف قرآن: https://www.academia.edu/6852456

  • مخاطب قرآن کیست؟: https://www.academia.edu/123008054

  • مناظره احمد و محمود: https://www.academia.edu/27920160

  • موریس مترلینگ و قرآن: https://www.academia.edu/36270148

  • گونه های دیالکتیک قرآنی: https://www.academia.edu/9893933

  • اصل ترجمه ناپذیری قرآن: https://www.academia.edu/86590095

  • بازنگری آیه نسخ در قرآن: https://www.academia.edu/31735114

  • شکوه ریاضی، و شکوه قرآن: https://www.academia.edu/8007081

  • سیری در تفسیر اطیب البیان: https://www.academia.edu/49098187

  • قرآن حقیقی و قرآن موهومی: https://www.academia.edu/86113786

  • تابوهای مفسران شیعی قرآن: https://www.academia.edu/85819089

  • نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار: https://www.academia.edu/6794858

  • عوامل انحراف در فهم آیات قرآن: https://www.academia.edu/12682012

  • فهم درست برخی آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/13118943

  • وحی، پیام رادیویی و نه صوتی: https://www.academia.edu/120926711

  • تفسیرهای قرآن! خدمت یا خیانت: https://www.academia.edu/121794883

  • پدیده‌ای نوظهور، آخوندنمای منافق!: https://www.academia.edu/43280728

  • خصر پیامبر، نماد روح حاکم بر قرآن:https://www.academia.edu/85876304

  • بیانیّه ای بر رد قرآن به مثابه خوابنامه: https://www.academia.edu/26307371

  • فهرست تفسیر موضوعی آیاتی از قرآن کریم: https://www.academia.edu/13239861

  • نقدی بر: محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه: https://www.academia.edu/13442054

  • دفاع از قرآن (نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای): https://www.academia.edu/11997798

  • کدام حقبقت دارد؟ کشف آلمانها، یا ادّعای انگلیسها؟: https://www.academia.edu/17896557

    اعجازها و شگفتیهای قرآن (27)

  • گم شدن یک میلیارد سال از صخره های عظیم زمین: https://www.academia.edu/60811900

  • پیشرفت دانش و تکنولوژی و تأیید معجزات قرآن: https://www.academia.edu/101486334

  • کورش بزرگ و هماوردی دیگر از قرآن سترگ: https://www.academia.edu/29415360

  • ظرافتها و دقایق آفرینش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/46793933

  • کاهش جوّ زمین در دیدگاه قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12162075

  • قوم لوت و شهرهای سودوم و گومورا: https://www.academia.edu/116444912

  • کشف کشتی نوح در کوههای آرارات: https://www.academia.edu/116530792

  • معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/6794860

  • مدلهای ریاضی به کار رفته در قرآن: https://www.academia.edu/84983975

  • معجزه کیهانشناسی دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/39184748

  • چرایی سیل نوح و سازه کشتی نوح: https://www.academia.edu/45764405

  • الطّیف الکامل من الضّوء فی القرآن: https://www.academia.edu/31944778

  • شرحی بر عبارت «یا اخت هارون»: https://www.academia.edu/39767293

  • معجزه نجات بدن فرعون در قرآن: https://www.academia.edu/43169385

  • تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/81978416

  • قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/8327057

  • بعوضه، پشه سرکه، دروسوفیلا: https://www.academia.edu/67927343

  • نزول آهن، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/104367174

  • همه چیز درباره پادماده کیهانی: https://www.academia.edu/11943555

  • دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556

  • تأیید علمی منشأ حیات در قرآن: https://www.academia.edu/7503918

  • غار اصحاب کهف کجاست؟: https://www.academia.edu/116867003

  • آزادی و دموکراسی در قرآن: https://www.academia.edu/9260575

  • طیف کامل نور در قرآن: https://www.academia.edu/22103348

  • موریس بوکای و قرآن: https://www.academia.edu/34252884

  • وصف سیستم در قرآن: https://www.academia.edu/62363436

  • آذان الانعام یا ژنها: https://www.academia.edu/7503159

    جامعه شناسی قرآنی (8)

  • معیار جامعه شیطانی در قرآن و مصداق آن در ایران: https://www.academia.edu/6891005

  • شرایط بسیارسخت چندهمسری در قرآن: https://www.academia.edu/7915173

  • امانت و خیانت در قرآن: https://www.academia.edu/18941654

  • رانت خواری در قرآن: https://www.academia.edu/26841555

  • ازدواج سفید در قرآن: https://www.academia.edu/8764822

  • قرآن و مردسالاری: https://www.academia.edu/7580680

  • فیلمنگاری قرآنی: https://www.academia.edu/12364956

  • نجوی در قرآن: https://www.academia.edu/13069861

    گفتارهای قرآنی (بررسی نکته‌هایی از قرآن) (9)

  • تصویری از رستاخیز: https://www.academia.edu/1234685

  • بهشت! آنچنانی یا اینچنینی؟: https://www.academia.edu/6794846

  • شرحی بر عبارت «امّن یجیب»: https://www.academia.edu/33321683

  • ویژگیهای گونه های خداباوران: https://www.academia.edu/101624604

  • شرحی بر عبارت «هدیً للمتّقین»: https://www.academia.edu/43299976

  • شرحی بر: والنّجم و الشّجر یسجدان: https://www.academia.edu/44964619

  • آفتهای کارامدی قرآن(افلایتدبّرون القرآن؟): https://www.academia.edu/7361057

  • شرحی بر: ماخلقت الجن و الانس الّا لیعبدون: https://www.academia.edu/37440153

  • دحوالارض و ایجاد شبهه پیرامون آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/36673556

    بررسی برخی مفاهیم ویژه قرآن کریم (12)

  • چرایی به کارگیری ضمیر «انا» و «انّا» در قرآن: https://www.academia.edu/62211311

  • مفهوم برخی برواژگان ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/100270583

  • بررسی کاربرد واژگان رحمت و برکت: https://www.academia.edu/97814234

  • بررسی واژه «عظیم» در قرآن کریم: https://www.academia.edu/12458605

  • دابّة الارض، چیستی و چگاهی آن: https://www.academia.edu/11968805

  • کرام الکاتبین (گرامی نویسندگان): https://www.academia.edu/45148542

  • معنا و مفهوم «لا اکراه فی الدین»: https://www.academia.edu/42919204

  • بررسی کلیدواژه «بشر» در قرآن: https://www.academia.edu/28646528

  • دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/10031889

  • بررسی کلیدواژه «نفر» در قرآن: https://www.academia.edu/51136542

  • روح الله در قرآن: https://www.academia.edu/89022449

  • ثانی اثنین کیست؟: https://www.academia.edu/6832755


  • جنشناسی، پیشنیاز انسانشناسی (11)

  • نقدی بر: جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12330053

  • نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده: https://www.academia.edu/6863841

  • نگرشی تازه به واقعه روزول (Roswell): https://www.academia.edu/8861578

  • یوفو هلیکوپتر شینوک را با خود برد!!: https://www.academia.edu/22349865

  • پیشرفتهای علمی جنیان و تمدن اینکاها: https://www.academia.edu/13344746

  • داستان یک فریب، و تابوی رادیوفردا: https://www.academia.edu/35498830

  • بزرگترین معمّای رویدادهای هوایی: https://www.academia.edu/38908871

  • جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472

  • کشف سنگهای عظیم در روسیه: https://www.academia.edu/10477325

  • اهرام مصر و فرعون زمان: https://www.academia.edu/8653706

  • نقدی بر: برج بابل: https://www.academia.edu/14711794

    انسانشناسی (19)

  • بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759

  • آنگاه که پای انسانشناس در گل میماند!: https://www.academia.edu/11354348

  • دگرگونی اساسی در نظریه تکامل انسان: https://www.academia.edu/6987500

  • چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571

  • گامی در خودشناسی و قصّه هستی: https://www.academia.edu/12078728

  • آفرینش باوری، بحث تکامل گرایی: https://www.academia.edu/10477311

  • انّ الانسان لیطغی ان رآه استغنی: https://www.academia.edu/105346782

  • آزمونهای علمی و عقیدتی «آدم»: https://www.academia.edu/45050385

  • ویژگیهای ذاتی انسان در قرآن: https://www.academia.edu/118703551

  • زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟: https://www.academia.edu/6794796

  • فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی: https://www.academia.edu/7503898

  • فلسفه آفرینش و هبوط انسان: https://www.academia.edu/50766034

  • فلسفه زندگی از دیدگاه قرآن: https://www.academia.edu/46896237

  • عقل، فهم، شعور، احساس: https://www.academia.edu/44268384

  • آینده نگری در قرآن: https://www.academia.edu/43935923

  • نوای نی در نی ستان: https://www.academia.edu/7503634

  • انسانی استثثنائی: https://www.academia.edu/35134746

  • ارتقاء مقام انسان: https://www.academia.edu/7504672

  • انسان نمادساز: https://www.academia.edu/9096115

    دینشناسی (17)

  • تصویری حقیقی و زیبا از «مریم و مسیح» در قرآن: https://www.academia.edu/40631794

  • تأثیر برگزیدگان الهی بر پیشرفت جوامع انسانی: https://www.academia.edu/10698949

  • در پیرامون شناخت فرهنگ مسیحیت و واتیکان: https://www.academia.edu/8234043

  • آیا نامسلمانان اهل نجات نیستند؟ (دینگزینی): https://www.academia.edu/14819185

  • زیارتگاه فاتیما (Fatima) در کشور پرتغال: https://www.academia.edu/6832698

  • بنی اسرائیل، قوم برگزیده و برتر خداوند: https://www.academia.edu/46507015

  • بررسی اجمالی تبلیغ در اسلام و مسیحیت: https://www.academia.edu/8326941

  • افتضاح فرهنگی جمهوری اسلامی: https://www.academia.edu/104556537

  • بارنابا حواری مسیح و انجیل او: https://www.academia.edu/121059703

  • پیامبری ماجراساز و ماجراجو!: https://www.academia.edu/37604271

  • بنی اسرائیل یا اثنتاعشرة عینا: https://www.academia.edu/14486105

  • آیا 124000 پیامبر داشته ایم؟: https://www.academia.edu/63208978

  • داستان سه شاهزاده اشکانی: https://www.academia.edu/35651528

  • عید پاک و شام آخر مسیح: https://www.academia.edu/45674307

  • پدران کلیسا در قرآن: https://www.academia.edu/8240539

  • صابئین یا صابئون: https://www.academia.edu/13442043

  • جهل مقدّس: https://www.academia.edu/37581934

Ahmad Shammazadeh

hmdshmzdeh@gmail.com

سطح مخاطب قرآن بودن ما (مخاطب قرآن کیست؟)

سطح مخاطب قرآن بودن ما

امیر ترکاشوند

۱۳۹۶/۰۲/۰۵

بررسی و نقد: احمد شمّاع زاده


ما امروز در سرزمینی دیگر و با قرن‌ها فاصله از عصر نزولِ قرآن به‌سرمی‌بریم. پس هم از جهت مکانی و هم به‌ویژه زمانی در بُعد قرار داریم (بهتر بود می‌نوشتید در بعد دیگری...). قرآن نه به زبانِ ماست که بفهمیم چه می‌گوید (مگر عامّه عربها که زبانشان عربی است می‌فهمند که قرآن چه می‌گوید؟) و نه واقعیّات و پدیده‌های مذکور در آن با زندگی‌مان مأنوس و آشنا می‌نماید (بیشتر واقعیتها و پدیده‌های ظاهری قرآن {و نه بخشهای باطنی آن}، برای مردم همه اعصار و قرون آشناست؛ و بخشهایی که ظاهری هستند؛ ولی برای زمان ما تا اندازه‌ای غیرضروری، مانند پرداختن به جنگهای زمان رسول اکرم، آن‌ها هم تاریخ است و از تاریخ باید درس آموخت.) که مطابقت با نیازهای‌مان داشته باشد. (نگارنده از آیات کوتاه قرآن بسیاری نکته‌های مفید را استخراج و استفهام کرده‌، که کاملاً با نیازهای ما در این عصر مطابقت دارند و برخی نکته‌ها را قرآن کریم گفته که هنوز دانش زمان ما به آن‌ها دست نیافته است.) تقسیم‌بندی انسان‌ها در آن، سطحِ «فرهنگ، معرفت، بهداشت، غذا و آمال‌شان» به شدت متفاوت از ما و انسان امروزی است. (قرآن کتاب ایجاز است و هرچه را که پرداخته، نیاز انسان بوده برای همه اعصار و قرون. سر نخ به ما داده تا خود آن را برگیریم و به دنبال منشأ نخ برویم و نیازهای خود را به تناسب زمان و مکان رفع کنیم.)

با این وجود، قرآن حاصل اتصالِ انسان با ذات متعال و تشرّفش به حضرت اوست؛ رویدادی بی‌سابقه که معلوم نیست اینچنین شفّاف، مفصّل و درازمدت، چندبار در تاریخ رخ داده باشد؟ قرآن دست‌نوشتِ خدای جهان، و نسخه‌ای منحصربه‌فرد از سوی او برای انسان است.

با توجه به دو نکتۀ بالا، پرسش این است که ما در چه سطحی مخاطبِ قرآنیم، و این خطاب چه نوع درگیری، دغدغه و توجهی برای ما پدید می‌آورد؟ در این باره چهار پاسخ را معرفی می‌کنم:

خواننده گرامی! پیش از خواندن پاسخها، نکته‌ای را یاداور می‌شوم که در برخی از نوشته‌های خود، آن را یاداور شده‌ام؛ و اصلی اساسی در شناخت و فهم قرآن کریم است و پاسخ کاملی است به پرسش بالا و عنوان مقاله (سطح مخاطب قرآن بودن ما):

هر آن کس که مسلمان باشد یا نباشد، عرب باشد یا غیرعرب، اصول زبان عربی را بداند یا نداند، برای فهم قرآن، طبق دستور قرآن،(افلا یتدبّرون القرآن؟- نساء:82- محمد:24) باید قرآن را تدبّر کند تا بتواند به اندازه دانش، درک، و جهان بینی خویش، از قرآن مجید بهره ای برگیرد و همواره این نکته را در نظر داشته باشد که تنها بهره گرفته و به کلّیّت آنچه که منظور نظر خداوند بوده دست نیافته است.

۱- مسئولیتِ موبه‌مو:هر آن‌چه در قرآن آمده را باید موبه‌مو (طابق النعل بالنعل) در همۀ قرون و قارّه‌ها پیاده کرد. راز سعادت انسان در همین عملِ عیناً مطابق است و هرگونه فاصله گرفتن از عینِ متن، انحراف از مسیر سعادت و از خواستِ خدا است. در این نگاه، انگار زمان و انسانیت را باید در عصر بعثت (و واقعیّات و محدودیت‌های عصر جاهلیتِ عربی) قفل کرد!. فقه رسمیِ فریقین، چنین سطحی را خواستار است و ترویج می‌کند.

در مورد پاسخ اول، باید گفت مسئولیت موبه مو زمانی ممکن است که همه آنچه را که قرآن گفته درست فهمیده شده باشد(که غیرممکن است.)؛ نه اینکه کسانی مانند مجاهدین خلق، گروه فرقان و طالبان و داعش پیدا شوند که آیات قرآن را با نیازهای درونی خود تطبیق دهند و اظهار کنند و از همه بدتر اینکه به نیات درونی خود، با استناد به آیات قرآن عمل! کنند. یک چیز میان همه آن‌ها مشترک است: کشتن دیگرانی که مثل ما نمی اندیشند. آیا این موضوع قرآنی است؟

بسیاری از آیات قرآن پس از 1400 سال هنوز فهمیده نشده‌اند و بسیاری دیگر بد فهمیده شده‌اند؛ آنهم توسط کسانی که بیشترین اعتماد مردم به آن‌هاست؛ یعنی مفسران!

در این زمینه مقاله تفسیرهای قرآن! خدمت یا خیانت را بخوانید.


۲- روزآمدسازی و الگوبرداری:

در این نگاه باوجودِ حجّت دانستنِ احکام و آموزه‌های قرآن برای همۀ قرون و قارّه‌ها، اما به علّت پیشرفت‌ها و تفاوت‌های برجسته‌ای که در زندگی بشر به وجود آمده، معتقد است که اصول و محتوا و اهداف را باید در وضعیت جدید حفظ کرد، هرچند ظواهر، ابزار و قالب‌ها نادیده گرفته شود. مشکل این نگاه، یکی چیزهای نوپدیدی است که اساساً مابه‌إزایی در قرآن و واقعیات عصر نزول ندارد (مسائل مستحدثه چنان جدید است که نمی‌توان اصلی برای آن پیدا کرد تا بر این فرع بار شود و انطباق یابد) و دیگری چیزهای ازبین‌رفته است که امروز واقعیّتی در زندگی بشر ندارد.

در مورد پاسخ دوم، اگر نظر شما در مورد مسائل مستحدثه، مسائل مدنی باشد، درست است؛ ولی اگر مربوط به سیاست و برپایی حکومت اسلامی باشد، نادرست است و به نظر نمی‌رسد قرآن برای حکومتداری فروفرستاده شده باشد. چنانکه کتاب‌ها و اظهارنظرهای برخی دانشمندان اسلامشناس حوزه همچون سید رضا زنجانی و بویژه آخوند خراسانی این موضوع را یاداور شده‌اند.


۳- درس‌گیری:

تغییرات اساسی در زندگی بشر و افکار و اندیشه‌های وی از یکسو، و نامأنوس بودنِ محتوای قرآن برای بشرِ امروزی از سوی دیگر، موجب پدید آمدنِ سطحِ دیگری از مسئولیّت‌پذیری و دغدغه‌مندی در مواجهه با قرآن شده است: درس گرفتن از آن، و بسنده کردن به همین!

لازمۀ این کار، مرور دقیق قرآن با بهره‌گیری از دانش متن و متن‌پژوهی است. او (او چه کسی است که شایستگی انجام این کار مهم را دارد؟ به نظر نگارنده همه مسلمانان و قرآن دوستان طبق دستور العملی که در آفتهای کارامدی قرآن آورده‌ام، می‌توانند قرآن را کارآمد کنند؛ یعنی زمانی که همه مسلمانان، از آغاز زندگی تا مرگ، هرروزه یکی دو صفحه قرآن را با دقت بخوانند. در این صورت نیازی هم به مفسرینی که دیگران را به انحراف می کشانند، حس نخواهد شد.) باید با دقت بر واقعیات عصر نزول، و نوع زندگی مردم آن زمان، و اندیشه و آمال‌شان واقف شده و ارتباط تنگاتنگِ آیات نازل‌شده به آن ظرف را لمس کند و سپس «روح و نکاتِ» آیات مربوطه را از کمّ‌وکیف ورودِ قرآن به مسئله، استخراج کند و در زندگیِ امروزش تأثیر دهد.

این پیشنهادها را نگارنده تا اندازه توان خود انجام داده‌ام؛ ولی در این عصر، در میان عربها و ایرانیان، تنها مهندس عبدالدّائم الکحیل سوری را می‌شناسم و احتمال می‌دهم چند نفر دیگر وجود داتشه باشند که برای فهم قرآن زحمت کشیده اند؛ ولی این شمار کم از پژوهشگران، نمی‌توانند همگانی شدن فهم قرآن در میان مسلمانان را فراهم آورند.

نگارنده پیرامون بسیاری از نکته‌هایی که مفسران قرآن، مردم و قرآن پژوهان را به انحراف کشانده اند، مقاله نوشته و روشنگری کرده‌ام؛ ولی زحمت بکشید و یک نفر دیگر را از میان مفسران و قرآن پژوهان معاصر، معرفی کنید که این‌گونه عمل کرده باشد.

هنگامی که مترجمین و برخی مفسرین معاصر در قرآن تدبر نمی‌کنند، و فهم و نظر مفسری که چندین قرن پیش می زیسته را به خورد مردم و بخصوص جوانان امروز می‌دهند، می‌خواهید جوانان به چه کسی اعتماد کنند؟ هرچه بگندد نمک می‌زنند وای به وقتی که بگندد نمک!!

برای مثال، خداوند موضوع آینده نگری (که موضوعی مدرن و لازمه زندگی است.) را با چند آیه کوتاه بیان کرده، ولی یکی دو مفسر، چند قرن پیش آیه را به گونه‌ای نادرست و ضد مفاهیم قرآنی، و مقام والای انسانی تفسیر کرده‌اند؛ و مفسرین و مترجمین معاصر، همان فهم نادرست آنان را به خورد جوان امروزی می‌دهند، (نمونه‌ها بسیار است.) چگونه می‌خواهید پاسخ سوم را توجیه کنید؟


۴- وحی‌شناسی:

مهم‌ترین پرسشی که در اذهان آزاد، هنگام مواجهه با کتب آسمانی و موضوع نبوت پیش می‌آید این است که مگر خدا با بشر سخن گفته؟! قرآن، پاسخِ آری می‌دهد و خود را کتاب خدا معرفی می‌کند! بنابراین مطالعۀ قرآن برای نو شدنِ تلکسی است که گویند از سوی خدا برای بشر مخابره شده است. این بررسی برای ما که در زمان آورندۀ قرآن نیستیم بسی سخت‌تر است زیرا محمّد (ص) را نمی‌بینیم (و بخشی از ابزارِ تست فراهم نیست) و فقط با متن کتابی روبروییم که گفته می‌شود پدیدآورنده‌اش خدا و ناشرش محمد است. این احتمال با این‌که در ظاهر کم‌سطح‌ترین انتظار و تکلیف را تداعی می‌کند امّا چه‌بسا در باطن بیشترین درگیری را در فردِ دغدغه‌مند پدید آورَد چه؛ بزرگترین دغدغۀ متفکرانْ همین پی‌بردن به سخن گفتن یا نگفتنِ خدا با بشر است. و نیز در این نگاه است که "متن/کتاب" با خواننده‌ای حقیقت‌جو و غیرمتعبد روبروست و در نتیجه باید برای اثبات خود از عهدۀ نقد محتوایی او برآید و اگر نتواند با توسل به انحاء ظرفیت‌ها (تفسیر فرهنگی ، بازاندیشی و...) دلِ این خوانندۀ مستعد را جذب کند انگیزه برای وحیانی شمردنش در نزد وی از دست می‌رود.

در مورد پاسخ چهارم، شما و خواننده را به مقاله شرحی بر هدیً للمقین ارجاع می‌دهم. در این مقاله آمده است «اگر رجوع کننده به قرآن با ذهنی خالی از پیشداوریها و با نیت خالص به نزد قرآن رود، خود متوجه می‌شود که خدا با او سخن می‌گوید و چه نیکو هم سخن می‌گوید؛ ولی اگر برای ایرادگیری از قرآن به سویش رود، قرآن او را گمراه می‌کند! و این اطرافیان قرآن هستند که قرآن را برای خواننده اش سخت جلوه می‌دهند؛ وگرنه قرآن کریم بسیار همه فهم است؛ و خواننده‌ای که آن را همواره می‌خواند، و قرآن را از خود جدا نمی‌کند، همه آنچه را که در پی نوشته‌اید (تا مگر...)، و بیش از آن را به خوبی درک و لمس می‌کند.

پس ما به مطالعۀ قرآن و بررسی انتساب آن به خدای جهان می‌پردازیم:

تا مگر از این راه، دعوت، نو شود.

تا مگر از این راه، ببینیم آیا خدا! روزی روزگاری در ۱۴۰۰ سال پیش، در گوشه‌ای از جهان، بر تنۀ درختِ مکه، آیا از خود یادگاری به جا گذاشته!

تا مگر از این راه، نشانی از خودِ او هم بگیریم. پایان مقاله استاد ترکاشوند.

***

خواننده گرامی!

برای آگاهی از پاسخی کلی به مقاله و اظهارنظرهای نویسنده آن، در آغاز، آفتهای کارامدی قرآن را مطالعه کنید. سپس نگاهی به پژوهشهایی بیندازید که لینکهای آن‌ها در زیر آمده است؛ پس از آن چند مقاله را انتخاب کرده و مطالعه کنید، تا به نادرستی نظرهای دوست گرامی ام آقای امیرحسین ترکاشوند پیرامون قرآن و مخاطبانش پی ببرید.

58 مقاله زیر، تنها بخشی از مقاله های قرآنی نگارنده است که در ارتباط مستقیم با این نوشته قرار دارند؛ وگرنه شمار مقاله هایی که به مسائل کیهانشناسی، انسانشناسی، و اجتماعی روز میپردازند، و پیشرفتهای علمی معاصر را رد یا تأیید می‌کنند، بسیار بیش از اینهاست؛ که می‌توانید فهرست کلی آن‌ها را در لینک https://www.academia.edu/115157400 ببینید:

  • آفتهای کارامدی قرآن (افلایتدبّرون القرآن؟): https://www.academia.edu/7361057

  • فهم قرآن: https://www.academia.edu/12480746

  • قرآن، کتاب اندیشه: https://www.academia.edu/9095299

  • سگانه شناخت قرآن: https://www.academia.edu/7360901

  • طرح بنیاد کشف قرآن: https://www.academia.edu/6852456

  • گونه های دیالکتیک قرآنی: https://www.academia.edu/9893933

  • اصل ترجمه ناپذیری قرآن: https://www.academia.edu/86590095

  • بازنگری آیه نسخ در قرآن: https://www.academia.edu/31735114

  • قرآن حقیقی و قرآن موهومی: https://www.academia.edu/86113786

  • تابوهای مفسران شیعی قرآن: https://www.academia.edu/85819089

  • نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار: https://www.academia.edu/6794858

  • عوامل انحراف در فهم آیات قرآن: https://www.academia.edu/12682012

  • تفسیرهای قرآن! خدمت یا خیانت: https://www.academia.edu/121794883

  • خصر پیامبر، نماد روح حاکم بر قرآن:https://www.academia.edu/85876304

  • بیانیّه ای بر رد قرآن به مثابه خوابنامه: https://www.academia.edu/26307371

  • پیشرفت دانش و تکنولوژی و تأیید معجزات قرآن: https://www.academia.edu/101486334

  • کورش بزرگ و هماوردی دیگر از قرآن سترگ: https://www.academia.edu/29415360

  • ظرافتها و دقایق آفرینش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/46793933

  • کاهش جوّ زمین در دیدگاه قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12162075

  • معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/6794860

  • مدلهای ریاضی به کار رفته در قرآن: https://www.academia.edu/84983975

  • چرایی سیل نوح و سازه کشتی نوح: https://www.academia.edu/45764405

  • شرحی بر عبارت «یا اخت هارون»: https://www.academia.edu/39767293

  • معجزه نجات بدن فرعون در قرآن: https://www.academia.edu/43169385

  • تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/81978416

  • قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/8327057

  • بعوضه، پشه سرکه، دروسوفیلا: https://www.academia.edu/67927343

  • نزول آهن، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/104367174

  • همه چیز درباره پادماده کیهانی: https://www.academia.edu/11943555

  • دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556

  • تأیید علمی منشأ حیات در قرآن: https://www.academia.edu/7503918

  • آزادی و دموکراسی در قرآن: https://www.academia.edu/9260575

  • طیف کامل نور در قرآن: https://www.academia.edu/22103348

  • موریس بوکای و قرآن: https://www.academia.edu/34252884

  • وصف سیستم در قرآن: https://www.academia.edu/62363436

  • آذان الانعام یا ژنها: https://www.academia.edu/7503159

  • رانت خواری در قرآن: https://www.academia.edu/26841555

  • ازدواج سفید در قرآن: https://www.academia.edu/8764822

  • فیلمنگاری قرآنی: https://www.academia.edu/12364956

  • نجوی در قرآن: https://www.academia.edu/13069861

  • شرحی بر عبارت «هدیً للمتّقین»: https://www.academia.edu/43299976

  • شرحی بر: والنّجم و الشّجر یسجدان: https://www.academia.edu/44964619

  • شرحی بر: ماخلقت الجن و الانس الّا لیعبدون: https://www.academia.edu/37440153

  • دحوالارض و ایجاد شبهه پیرامون آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/36673556

  • مفهوم برخی برواژگان ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/100270583

  • بررسی کاربرد واژگان رحمت و برکت: https://www.academia.edu/97814234

  • کرام الکاتبین (گرامی نویسندگان): https://www.academia.edu/45148542

  • معنا و مفهوم «لا اکراه فی الدین»: https://www.academia.edu/42919204

  • بررسی کلیدواژه «بشر» در قرآن: https://www.academia.edu/28646528

  • دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/10031889

  • چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571

  • انّ الانسان لیطغی ان رآه استغنی: https://www.academia.edu/105346782

  • آزمونهای علمی و عقیدتی «آدم»: https://www.academia.edu/45050385

  • ویژگیهای ذاتی انسان در قرآن: https://www.academia.edu/118703551

  • فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی: https://www.academia.edu/7503898

  • فلسفه آفرینش و هبوط انسان: https://www.academia.edu/50766034

  • فلسفه زندگی از دیدگاه قرآن: https://www.academia.edu/46896237

  • آینده نگری در قرآن: https://www.academia.edu/43935923

    مرداد 1403- احمد شمّاع زاده