من آن خدایی را میشناسم، میپرستم، و میستایم که:
ـ تنها با انحراف کمی در محور گردش زمین، اختلاف شب و روز را به وجود آورد و فصلهای چهارگانه را ایجاد کرد که از کارهای سترگ و از نشانههای طبیعی اوست:
انّ فی اختلافاللّیل و النّهار و ما خلقالله فیالسّموات والارض لآیات لقوم یتّقون(یونس: 6)
ـ او با یکی از کاربردهای واژه انعام، مرا به درون اجزای بدن مردمان راهنمایی کرد؛ تا شناخت آنها منشی برای توانمندیهای آدمی و روشی برای درمان نارساییهای جسمی و روحی مردمان باشد: جعل لکم من انفسکم ازواجاً و من الانعام ازواجاً یذرؤکم فیه(شوری: 11)
ـ اوست که شناسنامه همه جانداران را در هر یک از اجزای آنها قرارداده و آن را کتابٌ حفیظٌ خوانده، تا در این جهان برای نیازهای گوناگون، و در روز بازپسین برای بازسازی بدن آنها از استخوانهای پوسیده بهکاررود. (ق: 3 و 4):
أءذا متنا و کنّا تراباً ذلک رجعٌ بعیدٌ قد علمنا ما تنقص الارض منهم و عندنا کتابٌ حفیظٌ
ـ او کسی است که با یک آیه پنج واژهای، گسترش روزافزون کیهان را یاداورمان شد؛ تا دانشمندان پس از پنجاه سال بحث و گفتوگو و پژوهش و استدلال، بدان دست نیابند که متأسفانه چنین شد: انّا بنیناالسّماء بایدٍ و انّا لموسعون (ذاریات: 47)
ـ آن خدایی که دل مرا از راه آیاتش به چیستی عرشش آگاه ساخت.
ـ اوست که تنها با یک آیه، روش آغازیدن و پایاندادن به روند گسترش کیهان و شکل آن را به راحتی و با کمال زیبایی و ایجاز به من نمایاند. شکلی که کیهانشناسان جهان هنوز در پی آنند: یوم نطوی السّماء کطیّالسّجل للکتب کما بدأنا اوّل خلقٍ نعیده (انبیاء: 104)
ـ اوست که تنها با سوگند در یک آیه سهواژهای پیرامون شکل درونی کیهان، به گونهای بیمانند روشنگری کرد: والسماء ذاتالحبک (ذاریات: 7)
ـ او تنها با یک آیه، مرا از وجود کارگزاران خود که دو، سه، یا چهار نیرو از نیروهای چهارگانه فیزیک را همزمان در خود دارند، و دانشمندان هنوز به کارکرد این کارگزاران با نیروهای آمیخته آگاهی ندارند؛ و در آرزوی یافتن آنها هستند، آگاه ساخت:
جاعلالملائکة رسلاً اولی اجنحةٍ مثنی و ثلاثٍ و رباعٍ (فاطر: یک)
ـ خدای من آن خدایی است که آگاهم کرد که با ایجاد یک دگرگونی ناگهانی و بیرویه و نه بر سنت خویش در آبوهوای زمین، به زندگی انساننماهای پیش از نیای ما (آدم) مهر پایان زده تا زمین برای ورود موجود تازه آماده شود. دلیلی که انسانشناسان هنوز در پی یافتن آنند.
ـ و تنها با یک آیه سهواژهای به کاربرد ستارگان در رسیدن کیهانشناسان به هدفهای گوناگونشان آگاهم ساخت: و بالنّجم هم یهتدون
ـ و با سوگندش در یک آیه سهواژهای دیگر، بر روش بهوجودآمدن سیاهچالگان مهر تأیید گذاشت: والنّجم اذا هوی (نجم: یک)
ـ او با ایجاد یک اختلاف زمانی بر روی همین کره خاکی، دو جهان مادّی برای ما و یپیشینیان ما در آفرینش، آماده ساخت: ربّ المشرقین و ربّ المغربین (الرحمن: 15)
چه بگویم و از کدام بگویم که برشمردن نشانهها و واژگان پروردگارم پایانی ندارد، حتّا
اگر همه آبهای روی زمین، جوهر نوشتن و برشمردن آنها شوند:
قل لو کانالبحر مداداً لکلمات ربی لنفدالبحر قبل ان تنفد کلمات ربی ولو جئنا بمثله مددا
لینک پژوهشهای مربوط به این نوشته:
چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571
دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556
گسترش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/7656862
مهبانگ یا آغاز کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/11202947
مهنورد یا پایان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/12376486
بافت کیهانی یا شکل درونی کیهان: https://www.academia.edu/27215876
مدلی مدرن، برای کیهان: https://www.academia.edu/5676568
روش یافتن سیاهچاله(و بالنّجم هم یهتدون): https://www.academia.edu/9095483
ابواب السّماء یا سیاهچالگان در قرآن: https://www.academia.edu/12480771
جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472
بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759
The main reason for Neanderthals extinction: https://www.academia.edu/37892356
نگارش: خرداد 1385
ویرایش و افزودن لینکها: اردیبهشت 1402
ویرایش سوم: شهریور 1403
احمد شماعزاده