هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

انگیزه و پیشینه نویسندگی Resume (CV)

هوالفتّاح العلیم

انگیزه و پیشینه نویسندگی

Resume (CV)


By the time I was a fifteen-year-old boy, I had many questions about the existence, as like as many of the young people:

Why the human being is created and how long has existed?

Why God has created the universe?

How the stars are far from us?

Is true the Darwinism?


Then, I decided to find the answers to them. I followed this idea during my life, and gradually became a self-taught author in Ontology (a branch of science or philosophy that deals with the nature of existence) especially in two fields, cosmology and anthropology. I write in the social affairs too; because I have graduated in Sociology. I have started writing since 1966.


The background of my papers in cosmology and anthropology is “Koran & Science” (I released my first paper in this case, in 1970). Some of them have published in the periodicals since 1994, and many of them have published in some religious websites since 2005, meanwhile many other websites copied and published them. They are still existed on the web and been exploited by too many students, scholars and others from all over the world.

This matter shows that my articles are popular; then I decided to devote my life to writing, especially in the relations and dealing between the Koran & the Science.


In 2011, I decided to have my own website, then created a blog in Blogger under the title of Q-ontology (a brief of ًQoran and Ontology) and published all of my papers have been written by the time, on it.

The readers and visitors of the blog are from USA at first, and then, from European countries, afterwards other countries from other continentals, except from Iran! Blogger has filtered in Iran since 2008.

Establishing of my page in the Academia, is my latest activity on the web to share my papers with viewers from all over the world, including my fellow citizens in my country.


Already, I could translate unfortunately only some of my important papers in English. I’m going to translate my most important articles in English.

Ahmad Shammazadeh - hmdshmzdeh@gmail.com


هستی شناسی در مکتب قرآن


امام علی:

هیچ عبادتی به پایه تفکّر در اسرار هستی و آفرینش الهی نمی‌رسد!


با نام او که آغاز و پایان هستی است او!

آغاز سخن که با اوست، پایان سخن چه نیکوست!

هرچند راه سخت است و راهزنان بسیار، می‌توان پیمود که رهنماست، قرآن:
و کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا ماکنت تدری ماالکتاب ولاالایمان ولکن جعلناه نوراً نهدی به من نشاء من عبادنا و انّک لتهدی الی صراط مستقیم صراط‌ الله الّذی له ما فی‌ السّموات و ما فی‌الارض الآ الی‌الله تصیرالامور (شوری: 52، 53)

و بدین‌گونه به سوی تو وحی‌کردیم ‹کارمایه‌ای› از خود. نمی‌دانستی که کتاب (دانش) چیست و نه ‹ایمان› چیست؛ ولی آن (قرآن) را قراردادیم نوری که با آن راه‌می‌نمایانیم آنکه را که بخواهیم از بندگانمان را، و همانا که تو حتماً هدایت می‌کنی به سوی راه راست. راه خداوندی که از آن اوست آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است. آگاه باشید که به سوی اوست گردش کارها.

اگر غم لشگر انگیزد که خون عاشقان ریزد

من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم

امام علی:

العلم علمان. مطبوع و مسموع؛ و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع

دانشها بر دو گونه اند:

چاپ شدنی و شنیدنی. دانشی که شنیده شود و هرگز به چاپ نرسد، سودمند نیست.


هدف و توقعم:

ما أسألکم علیه من اجر الاّ من شاء ان یّتّخذ الی ربه سبیلاً

نوشته‌ها و پژوهشها


الف- فهرست مقاله های منتشر شده در جراید کشور (31 عنوان):

عضو شورای نویسندگان پیام انقلاب:

فرازهایی از حرکت و بینش سپاه پاسداران: شماره 8 سال 1359

شناخت ایدئولوژی صهیونیزم: شماره های ده، یاده، دوازده

دعا: شماره های ده، یازده و سیزده

سازمانها یا غدّه های سرطانی شهر تهران: شماره 10

بنیاد مستضعفان مشکل گشای مستکبران!: شماره 10

روز نمازجمعه، روز عزای دشمن: شماره 10

زحمتکشان بپاخیزید! کارگران متحدشوید!: شماره 12

شهید هنرمند: شماره 30


مدیر مسئول نشریه تعاون (سازمان مرکزی تعاون کشور)

فرهنگ، کار، تولید: شماره 4 سال 60

سوز دل: شماره 4

نقش تعاون و همبستگی در پیروزی انقلاب اسلامی: شماره 5


کارشناس آموزشی(سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش)

طرح مقدماتی دایرةالمعارف موضوعی اسلام - دانشگاه انقلاب - شماره 23 سال62

طرح شبکه سراسری اطلاعات و ارتباطات - دانشگاه انقلاب -شماره 27 شهریور 62

محورهای دگرگونی در نظام آموزشی کشور- روزنامه اطلاعات- 20/1/66


کارشناس پژوهشهای سیاسی(دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه)

معرفی کتاب معاهدات دوجانبه ایران -سیاست خارجی، سال اول شماره 3 سال 66

اروپای متحد در لسان پاپ - سیاست خارجی -سال هفتم شماره یک بهار 72

دیپلماسی واتیکان - سیاست خارجی- سال هفتم، شماره یک، بهار 72

آرشیو واتیکان و دوهزارسال تاریخ -تاریخ و فرهنگ معاصر سال 71

کتابخانه واتیکان و گنجینه های کهن -تاریخ و فرهنگ معاصر، شماره 8

مرکز فرهنگی و اسلامی رم -تاریخ و فرهنگ معاصر، سال 71

معرفی پروفسور یوزف بیاوسکی مترجم لهستانی قرآن کریم:

ماهنامه اسلام و غرب، وزارت امورخارجه، فروردین79

فصلنامه ترجمان وحی سال چهارم شماره اول


پژوهشگر قرآنی

اصل بیگ بانگ و اعجاز قرآن - روزنامه اطلاعات -سوم اردیبهشت 73

بیایید تاریکی را وزن کنیم، ترجمه و توضیح مقاله نیوزویک، اطلاعات علمی -بهمن 74

نگرشی تازه به تکامل انسان -اطلاعات علمی خرداد و تیر 77

شکل کیهان در قرآن، نگارش نخستین، فصلنامه قرآنی بیّنات شماره 45 - تابستان 84

نقدی بر انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده- روزنامه شهروند -یازدهم تیرماه 94


ب- فهرست کتابهای چاپ شده:

یک- همگام با شعارها در انقلاب اسلامی ایران - دفتر اول- ناشر سپاه پاسداران، سال 59

چاپ دوم، ناشر: انتشارات بی تا- سال 1361

دو- برنامه ریزی و اجرای راهنما و مشخصات معاهدات دو جانبه ایران با سایر دول 869 صفحه، ناشر: وزارت امورخارجه- سال -1367 قطع وزیری، کد کتاب: 65394

سه- نظارت و همکاری در تدوین مجلدهای اول تا هفتم متن معاهدات دوجانبه ایران با سایر دول در سالهای 1366 و1367 ناشر وزارت امور خارجه، سالهای 1368 به بعد

چهار- هستی شناسی در مکتب قرآن- ناشر: توسن دانش- سال 1385 شابک: 964919879


ج- فهرست پژوهشهای هستی شناسی و نشانی لینک آن‌ها در آکادمیا (250)



  • قرآنشناسی (27)

  • فهم قرآن: https://www.academia.edu/12480746

  • قرآن و فلسفه: https://www.academia.edu/33587075

  • قرآن، کتاب اندیشه: https://www.academia.edu/9095299

  • سگانه شناخت قرآن: https://www.academia.edu/7360901

  • طرح بنیاد کشف قرآن: https://www.academia.edu/6852456

  • مخاطب قرآن کیست؟: https://www.academia.edu/123008054

  • مناظره احمد و محمود: https://www.academia.edu/27920160

  • موریس مترلینگ و قرآن: https://www.academia.edu/36270148

  • گونه های دیالکتیک قرآنی: https://www.academia.edu/9893933

  • اصل ترجمه ناپذیری قرآن: https://www.academia.edu/86590095

  • بازنگری آیه نسخ در قرآن: https://www.academia.edu/31735114

  • شکوه ریاضی، و شکوه قرآن: https://www.academia.edu/8007081

  • سیری در تفسیر اطیب البیان: https://www.academia.edu/49098187

  • قرآن حقیقی و قرآن موهومی: https://www.academia.edu/86113786

  • تابوهای مفسران شیعی قرآن: https://www.academia.edu/85819089

  • نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار: https://www.academia.edu/6794858

  • عوامل انحراف در فهم آیات قرآن: https://www.academia.edu/12682012

  • فهم درست برخی آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/13118943

  • وحی، پیام رادیویی و نه صوتی: https://www.academia.edu/120926711

  • تفسیرهای قرآن! خدمت یا خیانت: https://www.academia.edu/121794883

  • پدیده‌ای نوظهور، آخوندنمای منافق!: https://www.academia.edu/43280728

  • خصر پیامبر، نماد روح حاکم بر قرآن:https://www.academia.edu/85876304

  • بیانیّه ای بر رد قرآن به مثابه خوابنامه: https://www.academia.edu/26307371

  • فهرست تفسیر موضوعی آیاتی از قرآن کریم: https://www.academia.edu/13239861

  • نقدی بر: محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه: https://www.academia.edu/13442054

  • دفاع از قرآن (نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای): https://www.academia.edu/11997798

  • کدام حقبقت دارد؟ کشف آلمانها، یا ادّعای انگلیسها؟: https://www.academia.edu/17896557

    اعجازها و شگفتیهای قرآن (27)

  • گم شدن یک میلیارد سال از صخره های عظیم زمین: https://www.academia.edu/60811900

  • پیشرفت دانش و تکنولوژی و تأیید معجزات قرآن: https://www.academia.edu/101486334

  • کورش بزرگ و هماوردی دیگر از قرآن سترگ: https://www.academia.edu/29415360

  • ظرافتها و دقایق آفرینش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/46793933

  • کاهش جوّ زمین در دیدگاه قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12162075

  • قوم لوت و شهرهای سودوم و گومورا: https://www.academia.edu/116444912

  • کشف کشتی نوح در کوههای آرارات: https://www.academia.edu/116530792

  • معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/6794860

  • مدلهای ریاضی به کار رفته در قرآن: https://www.academia.edu/84983975

  • معجزه کیهانشناسی دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/39184748

  • چرایی سیل نوح و سازه کشتی نوح: https://www.academia.edu/45764405

  • الطّیف الکامل من الضّوء فی القرآن: https://www.academia.edu/31944778

  • شرحی بر عبارت «یا اخت هارون»: https://www.academia.edu/39767293

  • معجزه نجات بدن فرعون در قرآن: https://www.academia.edu/43169385

  • تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/81978416

  • قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/8327057

  • بعوضه، پشه سرکه، دروسوفیلا: https://www.academia.edu/67927343

  • نزول آهن، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/104367174

  • همه چیز درباره پادماده کیهانی: https://www.academia.edu/11943555

  • دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556

  • تأیید علمی منشأ حیات در قرآن: https://www.academia.edu/7503918

  • غار اصحاب کهف کجاست؟: https://www.academia.edu/116867003

  • آزادی و دموکراسی در قرآن: https://www.academia.edu/9260575

  • طیف کامل نور در قرآن: https://www.academia.edu/22103348

  • موریس بوکای و قرآن: https://www.academia.edu/34252884

  • وصف سیستم در قرآن: https://www.academia.edu/62363436

  • آذان الانعام یا ژنها: https://www.academia.edu/7503159

    جامعه شناسی قرآنی (8)

  • معیار جامعه شیطانی در قرآن و مصداق آن در ایران: https://www.academia.edu/6891005

  • شرایط بسیارسخت چندهمسری در قرآن: https://www.academia.edu/7915173

  • امانت و خیانت در قرآن: https://www.academia.edu/18941654

  • رانت خواری در قرآن: https://www.academia.edu/26841555

  • ازدواج سفید در قرآن: https://www.academia.edu/8764822

  • قرآن و مردسالاری: https://www.academia.edu/7580680

  • فیلمنگاری قرآنی: https://www.academia.edu/12364956

  • نجوی در قرآن: https://www.academia.edu/13069861

    گفتارهای قرآنی (بررسی نکته‌هایی از قرآن) (9)

  • تصویری از رستاخیز: https://www.academia.edu/1234685

  • بهشت! آنچنانی یا اینچنینی؟: https://www.academia.edu/6794846

  • شرحی بر عبارت «امّن یجیب»: https://www.academia.edu/33321683

  • ویژگیهای گونه های خداباوران: https://www.academia.edu/101624604

  • شرحی بر عبارت «هدیً للمتّقین»: https://www.academia.edu/43299976

  • شرحی بر: والنّجم و الشّجر یسجدان: https://www.academia.edu/44964619

  • آفتهای کارامدی قرآن(افلایتدبّرون القرآن؟): https://www.academia.edu/7361057

  • شرحی بر: ماخلقت الجن و الانس الّا لیعبدون: https://www.academia.edu/37440153

  • دحوالارض و ایجاد شبهه پیرامون آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/36673556

    بررسی برخی مفاهیم ویژه قرآن کریم (12)

  • چرایی به کارگیری ضمیر «انا» و «انّا» در قرآن: https://www.academia.edu/62211311

  • مفهوم برخی برواژگان ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/100270583

  • بررسی کاربرد واژگان رحمت و برکت: https://www.academia.edu/97814234

  • بررسی واژه «عظیم» در قرآن کریم: https://www.academia.edu/12458605

  • دابّة الارض، چیستی و چگاهی آن: https://www.academia.edu/11968805

  • کرام الکاتبین (گرامی نویسندگان): https://www.academia.edu/45148542

  • معنا و مفهوم «لا اکراه فی الدین»: https://www.academia.edu/42919204

  • بررسی کلیدواژه «بشر» در قرآن: https://www.academia.edu/28646528

  • دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/10031889

  • بررسی کلیدواژه «نفر» در قرآن: https://www.academia.edu/51136542

  • روح الله در قرآن: https://www.academia.edu/89022449

  • ثانی اثنین کیست؟: https://www.academia.edu/6832755


  • جنشناسی، پیشنیاز انسانشناسی (11)

  • نقدی بر: جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12330053

  • نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده: https://www.academia.edu/6863841

  • نگرشی تازه به واقعه روزول (Roswell): https://www.academia.edu/8861578

  • یوفو هلیکوپتر شینوک را با خود برد!!: https://www.academia.edu/22349865

  • پیشرفتهای علمی جنیان و تمدن اینکاها: https://www.academia.edu/13344746

  • داستان یک فریب، و تابوی رادیوفردا: https://www.academia.edu/35498830

  • بزرگترین معمّای رویدادهای هوایی: https://www.academia.edu/38908871

  • جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472

  • کشف سنگهای عظیم در روسیه: https://www.academia.edu/10477325

  • اهرام مصر و فرعون زمان: https://www.academia.edu/8653706

  • نقدی بر: برج بابل: https://www.academia.edu/14711794

    انسانشناسی (19)

  • بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759

  • آنگاه که پای انسانشناس در گل میماند!: https://www.academia.edu/11354348

  • دگرگونی اساسی در نظریه تکامل انسان: https://www.academia.edu/6987500

  • چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571

  • گامی در خودشناسی و قصّه هستی: https://www.academia.edu/12078728

  • آفرینش باوری، بحث تکامل گرایی: https://www.academia.edu/10477311

  • انّ الانسان لیطغی ان رآه استغنی: https://www.academia.edu/105346782

  • آزمونهای علمی و عقیدتی «آدم»: https://www.academia.edu/45050385

  • ویژگیهای ذاتی انسان در قرآن: https://www.academia.edu/118703551

  • زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟: https://www.academia.edu/6794796

  • فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی: https://www.academia.edu/7503898

  • فلسفه آفرینش و هبوط انسان: https://www.academia.edu/50766034

  • فلسفه زندگی از دیدگاه قرآن: https://www.academia.edu/46896237

  • عقل، فهم، شعور، احساس: https://www.academia.edu/44268384

  • آینده نگری در قرآن: https://www.academia.edu/43935923

  • نوای نی در نی ستان: https://www.academia.edu/7503634

  • انسانی استثثنائی: https://www.academia.edu/35134746

  • ارتقاء مقام انسان: https://www.academia.edu/7504672

  • انسان نمادساز: https://www.academia.edu/9096115

    دینشناسی (17)

  • تصویری حقیقی و زیبا از «مریم و مسیح» در قرآن: https://www.academia.edu/40631794

  • تأثیر برگزیدگان الهی بر پیشرفت جوامع انسانی: https://www.academia.edu/10698949

  • در پیرامون شناخت فرهنگ مسیحیت و واتیکان: https://www.academia.edu/8234043

  • آیا نامسلمانان اهل نجات نیستند؟ (دینگزینی): https://www.academia.edu/14819185

  • زیارتگاه فاتیما (Fatima) در کشور پرتغال: https://www.academia.edu/6832698

  • بنی اسرائیل، قوم برگزیده و برتر خداوند: https://www.academia.edu/46507015

  • بررسی اجمالی تبلیغ در اسلام و مسیحیت: https://www.academia.edu/8326941

  • افتضاح فرهنگی جمهوری اسلامی: https://www.academia.edu/104556537

  • بارنابا حواری مسیح و انجیل او: https://www.academia.edu/121059703

  • پیامبری ماجراساز و ماجراجو!: https://www.academia.edu/37604271

  • بنی اسرائیل یا اثنتاعشرة عینا: https://www.academia.edu/14486105

  • آیا 124000 پیامبر داشته ایم؟: https://www.academia.edu/63208978

  • داستان سه شاهزاده اشکانی: https://www.academia.edu/35651528

  • عید پاک و شام آخر مسیح: https://www.academia.edu/45674307

  • پدران کلیسا در قرآن: https://www.academia.edu/8240539

  • صابئین یا صابئون: https://www.academia.edu/13442043

  • جهل مقدّس: https://www.academia.edu/37581934

Ahmad Shammazadeh

hmdshmzdeh@gmail.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد