هوالفتّاح العلیم
انگیزه و پیشینه نویسندگی
Resume (CV)
هستی شناسی در مکتب قرآن
امام علی:
هیچ عبادتی به پایه تفکّر در اسرار هستی و آفرینش الهی نمیرسد!
با نام او که آغاز و پایان هستی است او!
آغاز
سخن که با اوست،
پایان سخن چه نیکوست!
هرچند
راه سخت است و راهزنان بسیار، میتوان
پیمود که رهنماست،
قرآن:
و
کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا ماکنت
تدری ماالکتاب ولاالایمان ولکن جعلناه
نوراً نهدی به من نشاء من عبادنا و انّک
لتهدی الی صراط مستقیم صراط الله الّذی
له ما فی السّموات و ما فیالارض الآ
الیالله تصیرالامور (شوری:
52،
53)
و بدینگونه به سوی تو وحیکردیم ‹کارمایهای› از خود. نمیدانستی که کتاب (دانش) چیست و نه ‹ایمان› چیست؛ ولی آن (قرآن) را قراردادیم نوری که با آن راهمینمایانیم آنکه را که بخواهیم از بندگانمان را، و همانا که تو حتماً هدایت میکنی به سوی راه راست. راه خداوندی که از آن اوست آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است. آگاه باشید که به سوی اوست گردش کارها.
اگر غم لشگر انگیزد که خون عاشقان ریزد
من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم
امام علی:
العلم علمان. مطبوع و مسموع؛ و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع
دانشها بر دو گونه اند:
چاپ شدنی و شنیدنی. دانشی که شنیده شود و هرگز به چاپ نرسد، سودمند نیست.
هدف و توقعم:
ما أسألکم علیه من اجر الاّ من شاء ان یّتّخذ الی ربه سبیلاً
نوشتهها و پژوهشها
الف- فهرست مقاله های منتشر شده در جراید کشور (31 عنوان):
عضو شورای نویسندگان پیام انقلاب:
فرازهایی از حرکت و بینش سپاه پاسداران: شماره 8 سال 1359
شناخت ایدئولوژی صهیونیزم: شماره های ده، یاده، دوازده
دعا: شماره های ده، یازده و سیزده
سازمانها یا غدّه های سرطانی شهر تهران: شماره 10
بنیاد مستضعفان مشکل گشای مستکبران!: شماره 10
روز نمازجمعه، روز عزای دشمن: شماره 10
زحمتکشان بپاخیزید! کارگران متحدشوید!: شماره 12
شهید هنرمند: شماره 30
مدیر مسئول نشریه تعاون (سازمان مرکزی تعاون کشور)
فرهنگ، کار، تولید: شماره 4 سال 60
سوز دل: شماره 4
نقش تعاون و همبستگی در پیروزی انقلاب اسلامی: شماره 5
کارشناس آموزشی(سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش)
طرح مقدماتی دایرةالمعارف موضوعی اسلام - دانشگاه انقلاب - شماره 23 سال62
طرح شبکه سراسری اطلاعات و ارتباطات - دانشگاه انقلاب -شماره 27 شهریور 62
محورهای دگرگونی در نظام آموزشی کشور- روزنامه اطلاعات- 20/1/66
کارشناس پژوهشهای سیاسی(دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه)
معرفی کتاب معاهدات دوجانبه ایران -سیاست خارجی، سال اول شماره 3 سال 66
اروپای متحد در لسان پاپ - سیاست خارجی -سال هفتم شماره یک بهار 72
دیپلماسی واتیکان - سیاست خارجی- سال هفتم، شماره یک، بهار 72
آرشیو واتیکان و دوهزارسال تاریخ -تاریخ و فرهنگ معاصر سال 71
کتابخانه واتیکان و گنجینه های کهن -تاریخ و فرهنگ معاصر، شماره 8
مرکز فرهنگی و اسلامی رم -تاریخ و فرهنگ معاصر، سال 71
معرفی پروفسور یوزف بیاوسکی مترجم لهستانی قرآن کریم:
ماهنامه اسلام و غرب، وزارت امورخارجه، فروردین79
فصلنامه ترجمان وحی سال چهارم شماره اول
پژوهشگر قرآنی
اصل بیگ بانگ و اعجاز قرآن - روزنامه اطلاعات -سوم اردیبهشت 73
بیایید تاریکی را وزن کنیم، ترجمه و توضیح مقاله نیوزویک، اطلاعات علمی -بهمن 74
نگرشی تازه به تکامل انسان -اطلاعات علمی خرداد و تیر 77
شکل کیهان در قرآن، نگارش نخستین، فصلنامه قرآنی بیّنات شماره 45 - تابستان 84
نقدی بر انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده- روزنامه شهروند -یازدهم تیرماه 94
ب- فهرست کتابهای چاپ شده:
یک- همگام با شعارها در انقلاب اسلامی ایران - دفتر اول- ناشر سپاه پاسداران، سال 59
چاپ دوم، ناشر: انتشارات بی تا- سال 1361
دو- برنامه ریزی و اجرای راهنما و مشخصات معاهدات دو جانبه ایران با سایر دول 869 صفحه، ناشر: وزارت امورخارجه- سال -1367 قطع وزیری، کد کتاب: 65394
سه- نظارت و همکاری در تدوین مجلدهای اول تا هفتم متن معاهدات دوجانبه ایران با سایر دول در سالهای 1366 و1367 ناشر وزارت امور خارجه، سالهای 1368 به بعد
چهار- هستی شناسی در مکتب قرآن- ناشر: توسن دانش- سال 1385 شابک: 964919879
ج- فهرست پژوهشهای هستی شناسی و نشانی لینک آنها در آکادمیا (238)
https://www.academia.edu/115157400
هستی شناسی (24)
نماهنگ هستی: https://www.academia.edu/7298008
بازشناسی زندگی زندگان: https://www.academia.edu/22194471
گفت و گوهای هستی شناسی: https://www.academia.edu/84425703
جدلی پیرامون قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12380160
هستی شناسی و هستی شناس: https://www.academia.edu/85225564
شرحی بر: الرّحمن علّم القرآن: https://www.academia.edu/81230046
هستی یا نیستی! اصل کدام است؟: https://www.academia.edu/12575318
نظام هماهنگ آفرینش و آفریگان: https://www.academia.edu/12025778
چگونگی رابطه آفریدگار با آفریدگان: https://www.academia.edu/36948695
اشاره های قرآنی و پرسشهای انسانی: https://www.academia.edu/12364969
رسانههای ارتباطی در جهان پس از مرگ: https://www.academia.edu/120869987
پارادوکس دوقلوهای آینشتاین حل شد: https://www.academia.edu/106067800
چگونه همه هستی در حال ستایش اوست؟: https://www.academia.edu/6832639
هنر انسان برای خداوند شکوفا شد: https://www.academia.edu/104789936
آفریدگانی خرد، ساختارهایی کلان: https://www.academia.edu/11943591
سنن الهی، ویژگیها و کارکردها: https://www.academia.edu/104188399
نسبت الهی (Golden Ratio): https://www.academia.edu/9826312
دستگاه آفرینش خداوندگاری: https://www.academia.edu/11997813
علم و روش شناخت علمی: https://www.academia.edu/103293430
اصل پاولی در فیزیک ذرّات: https://www.academia.edu/62964204
ترنّم هستی و هستی مترنّم: https://www.academia.edu/13344792
مراحل ششگانه آفرینش: https://www.academia.edu/6794868
زایش، آغاز آفرینش: https://www.academia.edu/47605287
قصه هستی: https://www.academia.edu/9637619
خداشناسی (28 عنوان)
شرحی بر استدلالهای خداشناسی یک ژنتیکدان: https://www.academia.edu/12868533
چرا ساختمان دی. ان. آ. به خدا اشاره دارد؟: https://www.academia.edu/40535823
بررسی بلاهای الهی بر اقوام غیرالهی: https://www.academia.edu/48872199
مشیّت الهی و درسهایی از یک رخداد: https://www.academia.edu/39185222
آزمونها و راهنگشایی های رحمانی: https://www.academia.edu/104646143
تقابل علم خداوند با اختیار آفریدگان: https://www.academia.edu/45007698
ناامیدی از رحمت خداوندگاری؟: https://www.academia.edu/12461097
من آن خدایی را میپرستم که...: https://www.academia.edu/11997810
خداشناسی به روش جاهل مأبی: https://www.academia.edu/7581088
بهشت را به بهانه هم میدهند: https://www.academia.edu/7468921
جبر الهی یا اختیار انسانی؟: https://www.academia.edu/14819172
انقلاب ایران، آزمونی الهی: https://www.academia.edu/15321819
باخدا یا بیخدا؟ کدام بهتره؟: https://www.academia.edu/30159553
بهره های دنیوی در قرآن: https://www.academia.edu/47900380
در جست و جوی حقیقت: https://www.academia.edu/43168238
ولایت ویژه خداوند است: https://www.academia.edu/18941694
شرح و بسط «کلمة الله»: https://www.academia.edu/99988854
فرافکنی و هدایت الهی: https://www.academia.edu/12303827
نخستین آفریده خداوند: https://www.academia.edu/26727912
خدا را چگونه میبینی؟: https://www.academia.edu/6863770
شرحی بر دعای نور: https://www.academia.edu/98387051
یکتاپرستی در قرآن: https://www.academia.edu/20384489
در جستوجوی خدا: https://www.academia.edu/49210554
دعاهای مفید گمنام: https://www.academia.edu/16259488
خداشناسی جوانان: https://www.academia.edu/29080140
چرا الله اکبر؟: https://www.academia.edu/40431199
ذکر و ذاکرین: https://www.academia.edu/6863797
شب واقعه: https://www.academia.edu/12221993
کیهانشناسی (24)
جایگاههای ستارگان: https://www.academia.edu/11997814
سازمان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/5676571
ساختار کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/99758552
ساختار شماتیک کیهان: https://www.academia.edu/36815821
مدلی مدرن برای کیهان: https://www.academia.edu/5676568
کیهان، سیستمی نه بعدی: https://www.academia.edu/23026305
آفرینش چگونه آغاز شد؟: https://www.academia.edu/11202947
تاریخچه کیهانشناسی مدرن: https://www.academia.edu/7656862
کوتوله های قهوه ای در قرآن: https://www.academia.edu/9131049
عروج انسان به ژرفای کیهان: https://www.academia.edu/39885554
همه چیز درباره پادماده کیهانی: https://www.academia.edu/11943555
رستاخیز چگونه آغاز میشود؟: https://www.academia.edu/12376486
کیهان؛ کامپیوتری کلان و فراگیر: https://www.academia.edu/37399934
بافت کیهانی یا شکل درونی کیهان: https://www.academia.edu/27215876
پردازش چند مفهوم سازمانی کیهان: https://www.academia.edu/12303832
جهانهای متوازی و متوالی در قرآن: https://www.academia.edu/33424983
ابواب السّماء یا سیاهچالگان در قرآن: https://www.academia.edu/12480771
اولین دستاوردهای نقشه برداری کیهانی: https://www.academia.edu/119830910
نقدی بر: به چالش کشیدن نظریه مهبانگ: https://www.academia.edu/39127276
روش یافتن سیاهچاله (و بالنّجم هم یهتدون): https://www.academia.edu/9095483
تلسکوپ جیمز وب و کارخانه ستاره سازی: https://www.academia.edu/83290253
نقدی بر: انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده: https://www.academia.edu/13169408
آفرینش کیهان! در شش یا هشت روز(دوره)؟: https://www.academia.edu/45484181
ایستگاههای فضائی و سفرهای کیهانی در قرآن: https://www.academia.edu/11957899
قرآنشناسی (25)
فهم قرآن: https://www.academia.edu/12480746
قرآن و فلسفه: https://www.academia.edu/33587075
قرآن، کتاب اندیشه: https://www.academia.edu/9095299
سگانه شناخت قرآن: https://www.academia.edu/7360901
طرح بنیاد کشف قرآن: https://www.academia.edu/6852456
مناظره احمد و محمود: https://www.academia.edu/27920160
موریس مترلینگ و قرآن: https://www.academia.edu/36270148
گونه های دیالکتیک قرآنی: https://www.academia.edu/9893933
اصل ترجمه ناپذیری قرآن: https://www.academia.edu/86590095
بازنگری آیه نسخ در قرآن: https://www.academia.edu/31735114
شکوه ریاضی، و شکوه قرآن: https://www.academia.edu/8007081
سیری در تفسیر اطیب البیان: https://www.academia.edu/49098187
قرآن حقیقی و قرآن موهومی: https://www.academia.edu/86113786
تابوهای مفسران شیعی قرآن: https://www.academia.edu/85819089
نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار: https://www.academia.edu/6794858
عوامل انحراف در فهم آیات قرآن: https://www.academia.edu/12682012
فهم درست برخی آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/13118943
وحی، پیام رادیویی و نه صوتی: https://www.academia.edu/120926711
پدیدهای نوظهور، آخوندنمای منافق!: https://www.academia.edu/43280728
خصر پیامبر، نماد روح حاکم بر قرآن:https://www.academia.edu/85876304
بیانیّه ای بر رد قرآن به مثابه خوابنامه: https://www.academia.edu/26307371
فهرست تفسیر موضوعی آیاتی از قرآن کریم: https://www.academia.edu/13239861
نقدی بر: محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه: https://www.academia.edu/13442054
دفاع از قرآن (نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای): https://www.academia.edu/11997798
کدام حقبقت دارد؟ کشف آلمانها، یا ادّعای انگلیسها؟: https://www.academia.edu/17896557
اعجازها و شگفتیهای قرآن (26)
گم شدن یک میلیارد سال از صخره های عظیم زمین: https://www.academia.edu/60811900
پیشرفت دانش و تکنولوژی و تأیید معجزات قرآن: https://www.academia.edu/101486334
کورش بزرگ و هماوردی دیگر از قرآن سترگ: https://www.academia.edu/29415360
ظرافتها و دقایق آفرینش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/46793933
کاهش جوّ زمین در دیدگاه قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12162075
کشف کشتی نوح در کوههای آرارات: https://www.academia.edu/116530792
قوم لوت و شهرهای سودوم و گومورا: https://www.academia.edu/116444912
چرایی سیل نوح و سازه کشتی نوح: https://www.academia.edu/45764405
معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/6794860
مدلهای ریاضی به کار رفته در قرآن: https://www.academia.edu/84983975
معجزه کیهانشناسی دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/39184748
الطّیف الکامل من الضّوء فی القرآن: https://www.academia.edu/31944778
شرحی بر عبارت «یا اخت هارون»: https://www.academia.edu/39767293
معجزه نجات بدن فرعون در قرآن: https://www.academia.edu/43169385
تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/81978416
قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/8327057
بعوضه، پشه سرکه، دروسوفیلا: https://www.academia.edu/67927343
نزول آهن، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/104367174
دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556
تأیید علمی منشأ حیات در قرآن: https://www.academia.edu/7503918
غار اصحاب کهف کجاست؟: https://www.academia.edu/116867003
آزادی و دموکراسی در قرآن: https://www.academia.edu/9260575
طیف کامل نور در قرآن: https://www.academia.edu/22103348
موریس بوکای و قرآن: https://www.academia.edu/34252884
وصف سیستم در قرآن: https://www.academia.edu/62363436
آذان الانعام یا ژنها: https://www.academia.edu/7503159
جامعه شناسی قرآنی (8)
معیار جامعه شیطانی در قرآن و مصداق آن در ایران: https://www.academia.edu/6891005
شرایط بسیارسخت چندهمسری در قرآن: https://www.academia.edu/7915173
امانت و خیانت در قرآن: https://www.academia.edu/18941654
رانت خواری در قرآن: https://www.academia.edu/26841555
ازدواج سفید در قرآن: https://www.academia.edu/8764822
قرآن و مردسالاری: https://www.academia.edu/7580680
فیلمنگاری قرآنی: https://www.academia.edu/12364956
نجوی در قرآن: https://www.academia.edu/13069861
گفتارهای قرآنی (بررسی نکتههایی از قرآن) (9)
تصویری از رستاخیز: https://www.academia.edu/1234685
بهشت! آنچنانی یا اینچنینی؟: https://www.academia.edu/6794846
شرحی بر عبارت «امّن یجیب»: https://www.academia.edu/33321683
ویژگیهای گونه های خداباوران: https://www.academia.edu/101624604
شرحی بر عبارت «هدیً للمتّقین»: https://www.academia.edu/43299976
شرحی بر: والنّجم و الشّجر یسجدان: https://www.academia.edu/44964619
آفتهای کارامدی قرآن(افلایتدبّرون القرآن؟): https://www.academia.edu/7361057
شرحی بر: ماخلقت الجن و الانس الّا لیعبدون: https://www.academia.edu/37440153
دحوالارض و ایجاد شبهه پیرامون آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/36673556
بررسی برخی مفاهیم ویژه قرآن کریم (12)
چرایی به کارگیری ضمیر «انا» و «انّا» در قرآن: https://www.academia.edu/62211311
بررسی کاربرد واژگان رحمت و برکت: https://www.academia.edu/97814234
بررسی واژه «عظیم» در قرآن کریم: https://www.academia.edu/12458605
دابّة الارض، چیستی و چگاهی آن: https://www.academia.edu/11968805
کرام الکاتبین (گرامی نویسندگان): https://www.academia.edu/45148542
معنا و مفهوم «لا اکراه فی الدین»: https://www.academia.edu/42919204
بررسی کلیدواژه «بشر» در قرآن: https://www.academia.edu/28646528
دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/10031889
بررسی کلیدواژه «نفر» در قرآن: https://www.academia.edu/51136542
روح الله در قرآن: https://www.academia.edu/89022449
ثانی اثنین کیست؟: https://www.academia.edu/6832755
جنشناسی، پیشنیاز انسانشناسی (11)
نقدی بر: جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12330053
نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده: https://www.academia.edu/6863841
نگرشی تازه به واقعه روزول (Roswell): https://www.academia.edu/8861578
یوفو هلیکوپتر شینوک را با خود برد!!: https://www.academia.edu/22349865
پیشرفتهای علمی جنیان و تمدن اینکاها: https://www.academia.edu/13344746
داستان یک فریب، و تابوی رادیوفردا: https://www.academia.edu/35498830
بزرگترین معمّای رویدادهای هوایی: https://www.academia.edu/38908871
جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472
کشف سنگهای عظیم در روسیه: https://www.academia.edu/10477325
اهرام مصر و فرعون زمان: https://www.academia.edu/8653706
نقدی بر: برج بابل: https://www.academia.edu/14711794
انسانشناسی (19)
بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759
آنگاه که پای انسانشناس در گل میماند!: https://www.academia.edu/11354348
دگرگونی اساسی در نظریه تکامل انسان: https://www.academia.edu/6987500
چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571
گامی در خودشناسی و قصّه هستی: https://www.academia.edu/12078728
آفرینش باوری، بحث تکامل گرایی: https://www.academia.edu/10477311
انّ الانسان لیطغی ان رآه استغنی: https://www.academia.edu/105346782
آزمونهای علمی و عقیدتی «آدم»: https://www.academia.edu/45050385
ویژگیهای ذاتی انسان در قرآن: https://www.academia.edu/118703551
زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟: https://www.academia.edu/6794796
فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی: https://www.academia.edu/7503898
فلسفه آفرینش و هبوط انسان: https://www.academia.edu/50766034
فلسفه زندگی از دیدگاه قرآن: https://www.academia.edu/46896237
عقل، فهم، شعور، احساس: https://www.academia.edu/44268384
آینده نگری در قرآن: https://www.academia.edu/43935923
نوای نی در نی ستان: https://www.academia.edu/7503634
انسانی استثثنائی: https://www.academia.edu/35134746
ارتقاء مقام انسان: https://www.academia.edu/7504672
انسان نمادساز: https://www.academia.edu/9096115
دینشناسی (17)
تصویری حقیقی و زیبا از «مریم و مسیح» در قرآن: https://www.academia.edu/40631794
تأثیر برگزیدگان الهی بر پیشرفت جوامع انسانی: https://www.academia.edu/10698949
در پیرامون شناخت فرهنگ مسیحیت و واتیکان: https://www.academia.edu/8234043
آیا نامسلمانان اهل نجات نیستند؟ (دینگزینی): https://www.academia.edu/14819185
زیارتگاه فاتیما (Fatima) در کشور پرتغال: https://www.academia.edu/6832698
بررسی اجمالی تبلیغ در اسلام و مسیحیت: https://www.academia.edu/8326941
افتضاح فرهنگی جمهوری اسلامی: https://www.academia.edu/104556537
بارنابا حواری مسیح و انجیل او: https://www.academia.edu/121059703
پیامبری ماجراساز و ماجراجو!: https://www.academia.edu/37604271
بنی اسرائیل یا اثنتاعشرة عینا: https://www.academia.edu/14486105
آیا 124000 پیامبر داشته ایم؟: https://www.academia.edu/63208978
داستان سه شاهزاده اشکانی: https://www.academia.edu/35651528
عید پاک و شام آخر مسیح: https://www.academia.edu/45674307
پدران کلیسا در قرآن: https://www.academia.edu/8240539
صابئین یا صابئون: https://www.academia.edu/13442043
جهل مقدّس: https://www.academia.edu/37581934
Ahmad Shammazadeh