هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن!

تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن!

احمد شمّاع زاده


تصاویری که مریخ نورد استقامت ناسا از سطح کره مریخ به زمین مخابره کرده، بسیاری کسان را شیفته خود کرده و خواسته‌های و نیازهای خود را در آن یافته اند.

چیزی که در این تصویرها برای نگارنده مهم بود، همان چیزی بود که سالها منتظرش بودم تا دستاوردهای علمی بتوانند نشان دهند که آیا چین خوردگیهای روی زمین در مورد دیگر سیارگان منظومه شمسی نیز رخ داده است یا نه؟

نگارنده در چند نوشته از جمله مقاله ظرافتها و دقایق آفرینش کیهان در قرآن، این نکته را پیش بینی کرده بودم (به مانند تأیید علمی رسیدن بذر حیات از فضای کیهانی به زمین که قرآن کریم یاداورمان شده بود! و پس از انتظار ده ساله من به وقوع پیوست)؛ ولی منتظر تأیید علمی آن بودم. دراین تصویرها، با دیدن صخره هایی که نشان میداد آن‌ها نیز روزگاری ته دریاها بوده اند، به خواسته خود رسیدم و با این کشف، میتوانم اعلام کنم که یکی دیگر از اعجازهای قرآن کریم رقم خورد و ثابت شد که دست کم همه سیارگان منظومه شمسی (اگر نه همه سیارگان کیهان) چهار دوران زمین شناسی را پشت سر گذاشته اند.

در بخشی از متن مقاله یادشده چنین آمده است:

زمین شناسان و دیرینه شناسان در حدود دویست سال پیش، با بررسی چین خوردگیهای روی زمین(کوهها)، متوجه شدند که روزگاری این کوهها کف دریاها بوده اند. در نتیجه با بررسی آن‌ها، به گذرکردن زمین از چهار دوران پی بردند که به «دورانهای چهارگانه زمین شناسی» شهرت یافته اند.

اگر کیهان‌شناسان بتوانند در آینده مشخص‌کنند که مثلاً کره مریخ نیز چهار دوران زمین‌شناسی را پشت‌سرگذاشته، مشخص می‌شود که منظور قرآن تنها زمین نبوده، بلکه کل منظومه خورشیدی را در نظر داشته و از این هم بالاتر، ممکن است همه سیّاره های مسکونی، این دورانها را پشت سر گذارده باشند. به احتمال بسیار زیاد عبارت سواءً للسائلین اشاره به همین موضوع دارد.


با مشخص شدن این موضوع، نکته دیگری از روشهای بیانی قرآن کریم نیز روشن می‌شود و آن اینکه هنگامی که قرآن کریم از زمین نام می‌برد، در بیشتر موارد، منظورش تنها این زمین ما نیست؛ بلکه یا همه سیارگان است و یا دست کم همه سیارگان منظومه خورشیدی است.


مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) حدود ۱۶ ماه است در مریخ به سر می‌برد و همچنان به دنبال آثاری از حیات در این سیاره است.

این کاوشگر در این مدت ۱۲ کیلومتر پیش‌روی کرده و بتازگی عکس‌های جدیدی به زمین ارسال کرده است. عکس‌هایی که سنگ‌ها و صخره‌های مریخی را نشان می‌دهد. محتوای معدنی سنگ‌ها و صخره‌ها در مریخ، همانند یک "کپسول زمان" باستانی دست نخورده هستند.
آثار رسوبی سنگ‌ها و صخره‌ها احتمالاً طی میلیون‌ها سال فعالیت رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، شکل گرفته است. به گفته دانشمندان حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش این منطقه در مریخ میزبان یک دریاچه‌ی باستانی بود و با توجه به وجود آب، شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات داشت.
کاوش صخره‌ها می‌تواند نشان ‌دهد آنها چگونه شکل گرفته‌اند و آب و هوا در گذشته‌ی کهن سیاره سرخ چطور بوده است. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که دریاچه باستانی جیزو در گذشته‌ی خود سیل‌های ناگهانی شدیدی را تجربه کرده است. (نقل از: big.bangpage)

مریخ‌نورد ناسا تصویر شگفت‌انگیزی از صخره‌های مریخ به اشتراک گذاشت.

استقامت هم اکنون در حال بررسی یک منطقه دلتایی رودخانه‌ای جذاب در دهانه جیزرو است. دانشمندان با انجام این دسته از تحقیقات هیجان‌انگیز خود، قصد دارند تا متوجه شوند که آیا زمانی میکروب‌ها در مریخ زندگی می‌کرده‌اند یا خیر. این مریخ‌نورد نمونه‌های سنگی از سطح مریخ جمع‌آوری می‌کند تا آن‌ها را برای مطالعه بیشتر به زمین بفرستد.

تکه سنگ کوچک، تنها یکی از ویژگی‌های مورد توجه این تصویر است که در تاریخ 12 ژوئن 2022 توسط Perseverance گرفته شده. از جمله نکات قابل توجه دیگر این تصویر می‌توان به زمین شنی شیب‌دار سطح مریخ، صخره چند لایه و برآمدگی شبیه به سر مار در صخره‌ها اشاره کرد. این تصویر توسط وب‌سایت ناسا به اشتراک گذاشته شده است.

این تصویر همچنین در شبکه‌های اجتماعی نظر طرفداران مسائل فضایی و مریخ را به خود جلب کرده است. «دیوید گرینسپون»، اخترزیست‌شناس شناخته شده آمریکایی در توییت خود نوشت:

«چه دنیایی! این عکس که دیروز توسط Perseverance گرفته شد، شاید هیجان‌انگیزترین عکسی باشد که تا به حال در مریخ گرفته شده است. نمی‌توانم از خیره شدن به آن و شگفت‌زده شدن به این منظره دست بردارم

علاوه بر این، برخی کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی از جمله دکتر «جسی کریستینسن»، اخترفیزیکدان استرالیایی که در موسسه علوم سیارات فراخورشیدی ناسا کار می‌کند با این تصویر شوخی کرده‌اند و برخی شخصیت انیمیشن‌های را به آن‌ها اضافه کرده‌اند.

اخیرا نیز فضاپیمایی که به دور مریخ می‌چرخد، عکس جدیدی را به اشتراک گذاشته بود که حفره‌ای بزرگ روی سیاره سرخ به قطر 30 کیلومتر را نشان می‌داد. این حفره به شکل عجیب و باورنکردنی شبیه چشمی بزرگ و ترسناک روی مریخ به نظر می‌رسد که انگار به ستاره‌ها خیره شده است.


نظرات 1 + ارسال نظر
اکبر دهقانی چهارشنبه 1 تیر 1401 ساعت 21:17

سلام استاد گرامی ممنون از مقالات پرمغز و دقیق قرآنی شما ...گروهی جهانی هستند که سفرهای فضایی به کرات ماه و ...رو جعل و دروغهای ناسل می دونند که دربین آنها دانشمندانی هم یابت می شوند و سایتهایی مانند زمین تخت گرایان و امثالهم وجود دارند نظر جنابعالی رو در این خصوص میخواستم آیا تحقیقی دراین زمینه داشته اید..ممنون از راهنمایتان.

پاسخ به پرسشهای شا با ایمیل ارسال شد. موفق و منصور باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد