هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

نخستین آفریده خداوند

نخستین آفریده خداوند!

(اوّل ما خلق الله)

حدیث قدسی:

انّی کنت کنزاً مخفیّاً فاحببت ان اعرف؛ فخلقت الخلق

(من گنجی پنهانی بودم. دوست‌ داشتم تا شناخته‌ شوم؛ پس آفرینش را آفریدم.)

این حدیث قدسی در شعر حافظ چنین آمده است:

در ازل پرتو حسنت ز تجلّی دم‌ زد

عشق پیداشد و آتش به همه عالم زد

مصرع دوم اشاره‌ای عارفانه به مهبانگ (انفجار بزرگ!) دارد!

خداوند رحمن و منّان، آنگاه که حز او چیزی نبود (لم یکن شیئاً مذکوراً)، ذره‌ای از نور وجود خود را به ظهور رسانید؛ که نور محمّد (نور ستوده شده) نام گرفت:

اول ما خلق الله «نور محمد»


و از این نور بود که افلاک زینت وجود یافتند:

لولاک لما خلقت الافلاک!

***

گذشته از آفرینش نخستین، خداوند رحمن که رحمت او فراگیر، و فیض بخشی او همیشگی، و در تمام ارکان عالم ساری و جاری است،:

در دبستان ازل، حسن تو ارشادم کرد بهر صیدم ز کرم، لطف تو امدادم کرد

نفس بدطینت من مایل هر باطل بود فیض بخشی تو از دست وی آزادم کرد


هرازچندگاهی نظری خاص، بر عالم خاک می‌افکند؛ و ما خاکیان را تا افلاک بالا می‌برد.


چرا؟ زیرا دوست دارد که بهتر شناخته‌شود.

در چه زمانی چنین ‌کند؟ آن زمان که همه‌جا تیره و تار شود.

با چه وسیله‌ای؟ به‌وسیله حجّت!


حجّت کیست؟ ‹مخلوق یا آفریده ای› است که همچون ما آدمیان می‌خورد و می‌آشامد و در کوچه و بازار راه‌می‌رود (یاکل‌الطعام و یمشی فی‌الاسواق)، ولی آفریدگار را بهتر به ما می‌شناساند.


مثلش چیست؟ انبیاء (پیامبران) و مرسلین (رسولان) که همه اولیاء (دوستان) اویند، ولی با داشتن این منزلت والا، باز همه فانی هستند:

کل شیء هالک الاّ وجهه


یکی از این گاه‌وزمان‌ها، آنگاه بود که در لجنزاری که فرهنگ و مدنیّت به ابتذال کشیده‌شده‌بود، خداوند منّان، نور محمّد را تجسّم‌ بخشید و روانه این لجنزار کرد.

محمد(ص) دوران‌های تکامل جسمانی و روحانی خویش را سپری کرد؛‌ و آن هنگام که به چهل‌سالگی رسید، خداوند رحمن پیام خود را همچون بارقه‌ای ناگهانی و قوی در شبی دیجور توسط او بر زمینیان فروتابانید. (اقرء باسم ربّک الذی خلق)


محمد(ص) رسول خداوند، و پیام‌آور او شد. شیوه نیک زندگی (دین) را بر زمینیان عرضه‌ داشت؛ و با کتاب و سیره خویش دین را آموزش‌ داد. قرآن و سیره نبوی مبنای نظر و عمل مسلمانان گردید.

او همچنانکه مانند دیگران می‌خورد و می‌آشامید، و در کوچه و بازار راه‌می‌رفت،(وقالوا ما لهذالرّسول یاکل الطّعام و یمشی فی‌الاسواق- فرقان: 25) تمام رفتار و کردار و حرکات و سکناتش برای ما درس زندگی بود؛ و بزرگترین درسی را که به اعراب بادیه‌نشینی که دختران خود را زنده‌به‌گورمی‌کردند، و به همه عالمیان و آدمیان داد، آن بود که فیض وجود ‹کوثر›ی را که خداوند به او عطاکرده‌بود، بر همه آدمیان عرضه‌ داشت؛ و با وجود ذیجود این کوثر سرشار، آبروی ریخته‌شده بشریّت را، و شرف و حیثیّت او را بازخرید؛ و به عالم و آدم شرف و افتخار بخشید.

آری ‹کوثر› او زهرای اطهر بود. زهرا که بود؟ نمی‌دانم. کدام قلم می‌تواند از او سخن بگوید و بگوید من درباره او می‌نویسم؟ اصولاً کدام قلم می‌تواند ولیّ خدا را وصف‌کند؟ وصف ولی خدا را جز ولیّ خدا، نتواند که بازگوید.


تنها این را می‌دانم که مقام او همچون مریم مقدّس بود، و جزء پنج‌تنی بود که گل سرسبد جهانیان اند؛ و نیز این را می‌دانم که همه‌ چیزش استثنائی بود:

پدرش، مادرش، ازدواجش، شوهرش، حسنش، حسینش، محسنش، زینبش، خانه‌اش، پرده‌ها و اسباب خانه‌اش، فضّه‌اش، گردن‌بندش، فدکش، خطبه‌اش، مسجدش، تسبیحش، نوع مرگش، و حتّا مراسم غسل و تدفینش...


نخستین نگارش: مبعث رسول اکرم، سال 1377

نگارش رایانه‌ای و انتشار: مبعث رسول اکرم، 1384

ویرایش: اسفند 1402

احمد شمّاع زاده

عوامل انحراف در فهم آیات قرآن

عوامل انحراف در فهم آیات قرآن

احمد شمّاع‌زاده

ومن اظلم ممن ذکّر بایات ربه فاعرض عنها و نسی ماقدّمت یداه انّا جعلنا علی قلوبهم اکنّه ان‌یفقهوه و فی آذانهم وقراً و ان تدعهم الی‌الهدی فلن یهتدوا اذاً ابداً(کهف: 57)

ترجمه: چه کسی ستمگر از کسی است که آیه ها و نشانیهای پروردگارش به او یاداوری میشود. پس از این یاداوری دوری میگزیند و فراموش میکند که پیشتر چه کرده است. (در نتیجه) ما بر دلهای آنان پرده هایی قراردادیم که نفهمند آن(قرآن) را و در گوشهایشان سنگینی قراردادیم و اگر آنان را به سوی هدایت بخوانی پس هرگز به راه راست نمیروند به هیچ روی.

خداوند کریم گذشته از این آیه، در آیات دیگری از جمله در آیه های چهل و شش سوره نساء، و سیزده سوره مائده (یحرفون الکلم عن مواضعه)، و در آیه چهل و یک سوره مائده (یحرفون الکلم من بعد مواضعه)، و در آیه هفتادوپنج سوره بقره (یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه) کج فهمی، بدفهمی آدمیان را در فهم آیات الهی، به ما گوشزد کرده تا به هنگام خواندن قرآن به بیراهه نرویم؛ که متأسفانه بسیار رفته‌ایم و می‌رویم.


پرسش: با توجه به اینکه قرآن کریم تاریخ مصرف ندارد و همه مفاهیم آن برای همه زمانها و مکانها کاربرد دارد، در زمان ما چه کسانی و چگونه کلام خداوند را به انحراف میکشانند؟

پاسخ: آنانکه با قرآن کریم سروکار دارند، بویژه برای ترجمه یا تفسیر آن به هنگام رویارویی با برخی مفاهیم قرآن که ظاهراً پیچیده به نظر میرسند، به جای پرداختن به متن از راه تدبر، با عاملهای زیر به حاشیه رفته و از منظور نظر خداوند دورشده، در آغاز خود منحرف شده، و سپس کلام خداوند را برای فهم دیگران نیز به انحراف می کشانند:

  1. - بر دانشهای خویش تکیه می‌کنند.

    - نادانسته های خود را در نظر نمی آورند.

    - به قرآن به گونه ای نگاه می‌کنند که گویی دگرگونی پذیر است.

    - به برخی آیات قرآن به گونه می نگرند که گویی تاریخ مصرفشان گذشته است.

    - به جایگاه و دانش خداوند آنچنانکه باید و شاید آگاه نیستند و یا توجه ندارند (و ماقدرواالله حق قدره). در نتیجه دانش خداوند را در حد دانش خویش پایین میآورند.


چهار نمونه از انبوه انحرافها نسبت به فهم قرآن کریم:

یک- بیشترین انحرافها از کلام خداوند را در تفسیرها و ترجمه ها میتوان یافت که در نوشته های خود به برخی از آنها پرداخته ام؛ از جمله:

نقدی بر ترجمه مهدی الهی قمشه ای، فهم درست برخی آیات قرآن کریم، فهم قرآن،

و نیز در شرح‌هایی که بر برخی آیات قرآن و اصلاح ترجمه‌ها و تفسیرها نوشته‌ام؛ مانند:

شرحی بر عبارتهای ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ و تَرَکْناها آیَةَ،

و نیز برخی مقاله ها و پژوهشهای مهمی که موجب کشف برخی پیامهای قرآنی که پس از 1400 سال، هنوز مستور و مغفول مانده بود؛ مانند: چهارپایان ویژه قرآنی و اینکه حیات از فضای کیهانی به زمین وارد شده است.

در اینجا تنها به ذکر یک نمونه بسنده میشود:

تاکنون هیچ ترجمه یا تفسیری را ندیده ام که بگوید چرا خداوند واژه هوی را در آیه والنجم اذا هوی به کاربرده و از به کارگیری واژگان دیگری خودداری کرده است که معناهایی را میدهند که مترجمین و مفسرین به کارمیگیرند و از اصل موضوع و خواست خداوند درمیگذرند. بویژه آنکه این آیه یکی از آیه های مهم قرآن بوده و خداوند برای آن ارزش ویژه ای قائل است به دلایل زیر:

  1. - در اول سوره قرارش داده است.

    - نام سوره (نجم) را از این آیه گرفته است.

    - موضوع معراج حضرت رسول گرامی در آغاز همین سوره آمده است.

    - خداوند ضمن سوگندیادکردن به هوی شدن یک ستاره که اهمیت آن را میرساند روش تبدیل شدن یک ستاره به یک سیاهچاله را در یک آیه سه واژگانی و بویژه با به کارگیری واژه هوی یاداورمان شده است!!(جل الخالق!!) برای آگاهی بیشتر ابواب السماء یا سیاهچالگان را ببینید.

    دو- آقای اکبر گنجی مصاحبه ای دارد با مرحوم حامد نصر ابوزید. بخش پایانی مصاحبه وی بدین گونه است:

مسأله قرائات و اختلاف در آن، به اجتهاد قُرّاء مرتبط میشود; یعنی این نظر آنهاست و استناد به نقل نیست. به جز عاصم که مدرکش اجتهاد نیست، بلکه نقل است. معنای اجتهاد این است که همه قُرّاء قبول دارند آنچه بر پیغمبر نازل شده، نصّ واحد است. امام صادق(علیه السلام) نیز فرمود: «القرآن واحدٌ نَزَلَ مِنْ عِنْدِ الواحد و إنّما الإختلاف مِنْ قِبِل الرّواة».

اختلاف قُرّاء در این مسأله بوده است که یکی از آنها میگفت آن نصّی که بر پیغمبر نازل شده است، به نظر من این مطلب است و دلیل هم میآورد. این همان اجتهاد است.

ما در اینجا مُخطّئه هستیم و میگوییم که قاعدتاً یکی از آنها اشتباه میکند و چه بسا هر دو نیز اشتباه کرده باشند و این را قبول نداریم که هر دو صحیح باشند؛ زیرا حکم الهی و آنچه بر پیغمبر نازل شده است، بیشتر از یکی نیست.

دلیل آن، این است که مثلا کسی این آیه را چنین میخواند: (فَالْیَوْمَ نُنَحِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً). از او پرسیدند: که چرا آیه را چنین میخوانی؟ گفت: بدن مرده که نجات پیدا نمیکند. پس نمیتواند آنچه از خدا نازل شده است، «نُنَجِّیکَ» باشد و باید «نُنَحِّیکَ» باشد؛ یعنی بدنت را کنار میزنیم؛ زیرا نجات از آنِ احیا است.

پس اختلافات قُرّاء ناشی از اجتهاد شخصی آنهاست (پس قرّاء هم دانش خداوند را با دانش خود قیاس میکنند!!- شماع زاده) و حاکی از تعدّد الفاظ نازله نیست؛ زیرا هیچ کدام از آنها به نقل استناد نکرده اند، بلکه به عقل و نظر استناد کرده اند. تفسیر به رأی یعنی همین، و این در حالی است که این اختلافات در زمان جمعاوری قرآن در عصر عثمان که کتّاب وحی زنده بودند، در میان آن‌ها بحث شده و بهترین و کاملترین نظرها در قرآن امام آمد که همین قرآن امروزی است. (شماع زاده)


نقد این نظرها:

  1. - بدیهی است که کلام خداوند یکی است و اثبات لازم ندارد. دوگانگیها همواره از بندگان خدا بوده وگرنه قرآن کریم همان گونه که خود گفته اگر از غیرخدا بود در آن اختلاف بسیار میدیدید. بنابراین وجود تفاوت، ناشی از اشتباه و خطاهای اطرافیان قرآن است و نه خود قرآن.

- مثالی آمده که ربطی به موضوع ندارد. اختلاف در قرائات همواره در جزئیات بوده نه در کلیات. نمیشود یک آیه را به گونه ای بخوانیم که واژه محوری آن را تغییر دهیم و بگوییم این هم مثلی برای اختلاف در قرائات.

- همین مثال مصداق پایین آوردن دانش خداوند در حد دانش خودمان است و اگر بخواهیم هرچیزی را که از قرآن نمیفهمیم چیز دیگری جای آن بگذاریم تا بفهمیم، از آن پس برای آگاهیها و دانستنیهایی که ما نمیدانیم و خداوند میخواهد که ما بدانیم، چیزی باقی نمیماند.

  1. - از سوی دیگر اگر بدین گونه عمل کنیم معجزات خداوند چه میشود؟ معجزه چیزی است که خداوند میداند و ما اکنون نمیدانیم و با شکوفایی دانشهای انسانی دانسته میشود. از اثبات معجزه بودن همین آیه بیش از چند سالی نمیگذرد. توجه کنید:

در دوران حاکمیت فرعونها بر مصر مومیایی مرسوم بوده؛ بویژه برای بزرگان قوم تا بدن(جسد) آنان سالم بماند. خداوند به طور نمادین به فرعون زمان حضرت موسی(ع) میگوید: با توجه به اینکه تو غرق میشوی و بدنت مومیایی نمیشود؛ ولی ما به خواست خود بدن تو را رهایی (نجات) میدهیم و به مانند روش مومیایی، آن را درگذر زمان و در برابر حوادث دوران حفظ میکنیم.


چندین سال پیش که جسد فرعونی کشف شد، باستانشناسان گفتند که این رامسس دوم است یعنی تنها فرعونی که بدن او مومیایی نشده (طبق عهد عتیق نیز فرعون غرق شده و مومیایی نشده). و میدانیم که رامسس دوم با حضرت موسی همزمان بوده است. بدین گونه خداوند به وعده اش عمل کرده و این آیه قرآن را محقّق ساخته تا ناگروندگان به پروردگارشان بگروند و گروندگان را ایمان بیفزاید!! این است یکی از معجزات قرآن کریم.


  1. سه- نویسنده و قران پژوهی که پیرامون حذف نحوی مقاله مفصلی نگاشته مینویسد:

حذف صنعتی بدیع و آرایه ای ادبی است که با هدف اقتصاد کلامی و به عنوان برانگیزنده تفکر از آن استفاده میشود. این صنعت کلامی در زبانهای متفاوت تحت شرایط ویژه ای مورد استفاده قرارمیگیرد. به عنوان مثال در زبان عربی هنگام قرائت آیه 13 سوره مبارکه انعام که میفرماید: "وله ما سکن فی الیل والنهار و هوالسمیع العلیم" به ناگاه متوجه حذف واژه "ماتحرک" می‌شویم (ماسکن و ما تحرک)."ما سکن فی الیل و ما تحرک فی النهار".(ترجمان وحی شماره 22 ص: 9)

مهمترین ایرادهای وارده بر این بخش از مقاله:

  1. - بخش دوم تعریفی که در باره حذف نحوی آمد، در مورد قرآن کریم صادق نیست. مثالی ساده:

    ومااختلفتم فیه من شیء فحکمه الی الله ذلکم الله ربی علیه توکلت و الیه انیب (شوری: 10)

    در این آیه ذهن خواننده قرآن متوجه این نکته میشود که یک قل پیش از ذلکم حذف شده است.

پرسش: چگونه حذف قل موجب انگیزش اندیشه در خواننده این آیه میشود؟!!

  1. - نویسنده به گونه ای تعریف خود را به پایان رسانده که گویی در زبان عربی این گونه حذف بسیار رایج است و از جمله قرآن کریم به پیروی از عرب زبانان این رویه را در آیه 13 سوره انعام خود به کار برده است!!

    - در حالی که قرآن کریم از جایگاه رفیعی برخوردار و همواره پیشرو بوده و سبکهای بیمانندی را نوآوری کرده که تاکنون کسی نتوانسته از آن تقلید کند! چگونه آن را در حد یک کتاب دنباله رو سبکهای عرب جاهلی به زیر میکشانیم؟!! از قرآن شرم نمیکنید که این‌گونه به آن توهین میکنید؟!

    - نویسنده پس از نقل آیه مینویسد: به ناگاه متوجه حذف واژه "ما تحرک" میشویم. چه کسی گفته که ذهن به ناگاه متوجه حذفی شده است. آنهم نه یک واژه که یک عبارت!!

    - از این آیه (از آن اوست آنچه که در شب و روز ساکنند!!) این موضوع استنباط میشود که خداوند میخواهد مطلبی را به ما گوشزد کند و بگوید بروید در این زمینه تحقیق کنید: چیستند آنچه که در شب و روز ساکنند،‌ یعنی زمان بر آنها نمیگذرد!!

متاسفانه نویسنده پیش پا افتاده ترین معانی را برای این کلام حق تعالی قائل شده است! بویژه آنکه اصولاً چنین درکی از آیه کاملا نادرست و توهین به کلام حق است!

چه کسی گفته است که همه آفریده های خداوند در شب ساکن و در روز متحرک اند؟ آیا جز یک بچه چند ساله ممکن است کسی چنین بیندیشد؟ بویژه در این عصر که بسیاری انسانها میدانند که بسیاری چیزها از جمله اجزاء درون اتمها شب و روز در حرکتند. کهکشانها و آنچه در آنهاست همواره در حرکتند و همه میدانند که قلب اگر بایستد انسان میمیرد. طبق این ترجمه آنها مال خداوند نیستند؟!!

  1. چهار- ترجمان وحی شماره بیست و نهم- صفحه هشتادویک:

معنای والنجم و الشجر در آیه شش سوره الرحمن

والنجم والشجر یسجدان(الرحمن: 6. و بوته و درخت چهره سایانند.)

مترجمان این واژگان را به طرق مختلف ترجمه کرده اند. برخی مانند آربری و بل این واژگان را به ستارگان و درختان ترجمه کرده اند. اما از آنجا که به اعتقاد برخی مترجمان میان درخت و ستاره رابطه ای وجود ندارد این واژگان را به گیاهان و درختان ترجمه کرده اند.

نقد این بخش از مقاله:

چگونه میان درخت و ستاره رابطه ای وجود ندارد؟ از این بهتر هم میشود رابطه ای وجود داشته باشد؟ بسم الله:

نجم(ستاره) مانند خورشید نماد بزرگترین و کاملترین تکساختی جمادهاست که از آغاز تاکنون به چشم انس و جن و بی واسطه وسایلی همچون تلسکوپ آمده و شجر(درخت) نماد بزرگترین و کاملترین گیاهان است.

خداوند میخواهد بگوید بزرگترینهای آفرینش من که پیش از آفرینش شما وجود داشته اند(جمادات و نباتات) در برابر من خاضع و خاشع اند. پس شما ای جن و انس (مخاطب سوره الرحمن هردو گرانمایه هستند) که بزرگترینهای جانداران و با شعورترینشان هستید نیز شایسته و بایسته است در برابر من خاضع و خاشع باشید.

گفتنی است که سجده ستاره(نجم) بر خداوند در آیاتی دیگر از جمله آیه زیر به روشنی بیان شده و تأییدی است بر نظر نگارنده:

الم تر انّ الله یسجدله من فی‌السموات و من فی‌الارض والشمس والقمر والنجوم(حج: 18)

نکته دیگر اینکه ترجمه واژه نجم به معنای ستاره هم ارزشمند است و هم همگان میفهمند و به هیچ روی قابل قیاس با بوته کم ارزش نیست. لزومی هم ندارد ذهن خواننده قرآن را از آن منحرف کرده و به چیز دیگری منعطف کنیم تا آیه قرآن را از معنا و مفهوم خود تهی کنیم!! (چه زحمتها میکشند تا بندگان خدا را از کلام بی پیرایه خداوند منحرف کنند!!)

ادامه مطلب:

با این وجود این گوناگونی و تنوع رابطه غیرمنطقی میان این واژگان با ماه و ستاره آیه بعدی را توجیه نمیکند. بنابراین بهتر است این واژگان را به "ستارگان و شفق" ترجمه کنیم.

نقد این بخش:

  1. - کدام گوناگونی؟

    - ماه و ستاره آیه بعدی نادرست است. خورشید و ماه آیه قبلی درست است.

ادامه مطلب:

اما دلیل این پیشنهاد عدم اعرابگذاری متون قدیمی قرآنی است. بدین ترتیب نمیتوان ص و س یا ح و ج را از هم تشخیص داد. آنچه امروزه آن را الشجر مینامند در متون قدیمی به صورت السحر بوده که به زبان عبری به معنای شفق و سپیده دم است.

نقد این بخش:

انسان با خواندن این گونه نوشته ها آنهم از سوی ظاهراً پژوهشگران قرآن!! اگر به جرگه سفهاء و دیوانگان نپیوندد تنها خواست خداوند است. اگر دشمنان قرآن میدانستند قرآن کریم چنین دوستانی هم دارد، دیگر زحمت دشمنی با قرآن را به خود نمیدادند. یا دستکم در کسوت دوست از همین نکته ها بر علیه قرآن و تحریف شدگی و بی حساب و کتاب بودن و دقیق نبودن آن مطلب مینوشتند و بسیار هم موفق بودند!! البته کسانی همچون دکتر سروش از همین سخنان و معتقدات شما به اینجا رسیده که بگوید قرآن دارای تناقضهای درونی بسیاری است. ظاهراً شما ریگی در کفش دارید؛ زیرا:

اولاً اعرابگذاری چه ربطی به تغییر حروف دارد؟!! واژگان از حرفها تشکیل شده اند. اگر حرفی تغییر کند معنای واژه دگرگون میشود. هنگامی که واژه دگرگون شد معنای جمله تغییر میکند. اگر قرار بود برخی حروف جای خود را به برخی دیگر بدهند!! تاکنون متن قرآن کاملاً دگرگون شده بود!!

ثانیاً در حالیکه قرآن خود میگوید ما قرآن را به زبان عربی فرستادیم تا راحت و بدون مشکل آن را بفهمید چرا در زبان عبری به دنبال کلام خداوند میگردید و واژه سازی میکنید!!؟ شما مصداق یحرفون الکلم عن مواضعه هستید.

ثالثاً در متون قدیمی یعنی چه؟ نظر اجماع علمای اسلام مؤید این حقیقت است که این قرآن همان قرآنی است که در زمان عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمین تدوین نهایی گردید و دیگر نسخ قرآن که در جزئیات اشکالهایی بر آنها وارد بود از میان برداشته شدند. پس باورداشتن به اینکه متون قدیمی قرآن با این قرآن که در دست ماست متفاوت است یک افتراء بوده و قائل شدن به تحریف آن است.

رابعاً خداوند از اشیاء حقیقی (ستاره و درخت) نام میبرد که میتوانند ساجد خداوند باشند. چگونه میشود واژه حقیقی درخت را با واژه مجازی شفق که طلیعه نور خورشید است و چون مجازی است، نمیتواند ساجد خداوند باشد جایگزین کرد؟ آیا این کارها مصداق یحرفون الکلم عن مواضعه نیست؟‌ اصولا آسمان ریسمان کردن کلام خداوند چه سودی برای چه کسی جز معاندان قرآن دارد؟

ادامه مطلب:

در ازمنه قدیم اهمیت شفق و ستارگان برای کاروانیان و مسافران به اندازه اهمیت خورشید در روز و ماه در شب بوده است.

نقد این جمله:

خوب که چه بشود؟ مگر قرآن تنها برای عصر نزولش نازل شده؟

اکنون یا از این پس کسی که قرآن میخواند از این آیه چه سودی میبرد؟

چرا خداوند واژه شجر را به کاربرده و به راحتی نگفته شفق؟

آیا خداوند از به کارگیری واژه شفق ناتوان بوده که شما خود را مأمور اصلاح کلام خداوند میکنید؟

چرا با آیات قرآن بازی میکنید و آنها را به گونه ای نشان میدهید که تاریخ مصرفشان گذشته است تا کسانی هم مدعی شوند موضوعها و مسائل قرآن قدیمی است و به درد امروز ما نمیخورد؟

چرا مفاهیم بلند آن را با بی تدبیری و تدبر نکردن آنها، به مفاهیمی پیش پا افتاده مبدل میسازید؟

چه سودی از این کار بهره شما میشود؟

ادامه مطلب:

نویسنده سپس چند آیه از چند سوره را به هم پیوند میدهد یا بهتر است بگوییم به هم میبافد تا آیه های پنج و شش سوره الرحمن را (نوشته شده: 4 و5) بدین گونه ترجمه کند: "خورشید و ماه در مدار ثابتی در حرکت اند و ستارگان و سپیده دمان خداوند را ستایش میکنند."

نقد این بخش:

- بیشتر مترجمین و مفسرین در ترجمه آیه شش معنای نجم را تغییر میدهند ولی نویسنده معنای شجر را تغییر داده است. که طبق استدلالی که در بالا آمد کلام خداوند بی پیرایه است و لازم نیست در این آیه چیزی را تغییردهیم تا به منظور نظر خداوند دست یابیم.

- سجده معنای ستایش که خاص عاقلان است را نمیدهد بلکه معنای فروتنی میدهد. که در فرهنگ قرآن نبات و جماد را نیز دربرمیگیرد.

پس: سپیده دمان خداوند را ستایش میکنند غلط اندر غلط است!!

- بحسبان را که به معنای از روی حساب و نه بیهوده است، در مدار ثابتی در حرکتند ترجمه کرده که از این آیه چنین ترجمه ای بر نمیآید. بلکه این موضوع را خداوند در سوره یس آورده است:

والشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیزالعلیم(38) والقمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم(39) لاالشمس ینبغی لها ان تدرک القمر ولااللیل سابق النهار و کل فی فلک یسبجون(40).

روشنگری: کیهانشناسی نوین به نام کپلر و کپرنیک ثبت شده است. ولی کیهانشناسی قرآن کریم هزار سال پیشروتر از آنان است. این کوتاهی و تقصیر متوجه مفسرین قدیمی قرآن می‌شود که هنوز هم در بسیاری موارد حرفشان ملاک مفسرین معاصر است!!

تاریخ نگارش:‌ اسفند1391

ویرایش دوم: خرداد 1394

ویرایش سوم: شهریور 1397

ویرایش چهارم: آبان 1399

ویرایش پنجم: دی 1400

ویرایش ششم: اسفند 1402

احمد شماع زاده

فهرست پژوهشهای هستی شناسی احمد شمّاع زاده

فهرست 233 مورد پژوهشهای هستی شناسی احمد شمّاع زاده و نشانی لینک آن‌ها در آکادمیا

  • کسانی که مایلند فهرست 233 مقاله گوناگون از احمد شمّاع زاده را ببینند، به لینک زیربازگشت کنند: https://www.academia.edu/115157761


  • قرآنشناسی (22)

  • فهم قرآن: https://www.academia.edu/12480746

  • قرآن و فلسفه: https://www.academia.edu/33587075

  • قرآن، کتاب اندیشه: https://www.academia.edu/9095299

  • سگانه شناخت قرآن: https://www.academia.edu/7360901

  • طرح بنیاد کشف قرآن: https://www.academia.edu/6852456

  • مناظره احمد و محمود: https://www.academia.edu/27920160

  • موریس مترلینگ و قرآن: https://www.academia.edu/36270148

  • گونه های دیالکتیک قرآنی: https://www.academia.edu/9893933

  • اصل ترجمه ناپذیری قرآن: https://www.academia.edu/86590095

  • بازنگری آیه نسخ در قرآن: https://www.academia.edu/31735114

  • شکوه ریاضی، و شکوه قرآن: https://www.academia.edu/8007081

  • قرآن حقیقی و قرآن موهومی: https://www.academia.edu/86113786

  • تابوهای مفسران شیعی قرآن: https://www.academia.edu/85819089

  • سیری در تفسیر اطیب البیان: https://www.academia.edu/49098187

  • نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار: https://www.academia.edu/6794858

  • پدیده‌ای نوظهور، آخوندنمای منافق!: https://www.academia.edu/43280728

  • خصر پیامبر، نماد روح حاکم بر قرآن:https://www.academia.edu/85876304

  • بیانیّه ای بر رد قرآن به مثابه خوابنامه: https://www.academia.edu/26307371

  • فهرست تفسیر موضوعی آیاتی از قرآن کریم: https://www.academia.edu/13239861

  • نقدی بر: محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه: https://www.academia.edu/13442054

  • دفاع از قرآن (نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای): https://www.academia.edu/11997798

  • کدام حقبقت دارد؟ کشف آلمانها، یا ادّعای انگلیسها؟: https://www.academia.edu/17896557

    اعجازها و شگفتیهای قرآن (24)

  • گم شدن یک میلیارد سال از صخره های عظیم زمین: https://www.academia.edu/60811900

  • پیشرفت دانش و تکنولوژی و تأیید معجزات قرآن: https://www.academia.edu/101486334

  • کورش بزرگ و هماوردی دیگر از قرآن سترگ: https://www.academia.edu/29415360

  • شرحی بر: ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ و «تَرَکْناها آیَةً»: https://www.academia.edu/45764405

  • ظرافتها و دقایق آفرینش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/46793933

  • کاهش جوّ زمین در دیدگاه قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12162075

  • معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/6794860

  • مدلهای ریاضی به کار رفته در قرآن: https://www.academia.edu/84983975

  • معجزه کیهانشناسی دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/39184748

  • الطّیف الکامل من الضّوء فی القرآن: https://www.academia.edu/31944778

  • شرحی بر عبارت «یا اخت هارون»: https://www.academia.edu/39767293

  • معجزه نجات بدن فرعون در قرآن: https://www.academia.edu/43169385

  • تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/81978416

  • قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/8327057

  • بعوضه، پشه سرکه، دروسوفیلا: https://www.academia.edu/67927343

  • نزول آهن، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/104367174

  • همه چیز درباره پادماده کیهانی: https://www.academia.edu/11943555

  • دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556

  • تأیید علمی منشأ حیات در قرآن: https://www.academia.edu/7503918

  • آزادی و دموکراسی در قرآن: https://www.academia.edu/9260575

  • طیف کامل نور در قرآن: https://www.academia.edu/22103348

  • موریس بوکای و قرآن: https://www.academia.edu/34252884

  • کلٌ یعمل علی شاکلته: https://www.academia.edu/62363436

  • آذان الانعام یا ژنها: https://www.academia.edu/7503159

    جامعه شناسی قرآنی (8)

  • معیار جامعه شیطانی در قرآن و مصداق آن در ایران: https://www.academia.edu/6891005

  • شرایط بسیارسخت چندهمسری: https://www.academia.edu/7915173

  • امانت و خیانت در قرآن: https://www.academia.edu/18941654

  • رانت خواری در قرآن: https://www.academia.edu/26841555

  • ازدواج سفید در قرآن: https://www.academia.edu/8764822

  • قرآن و مردسالاری: https://www.academia.edu/7580680

  • فیلمنگاری قرآنی: https://www.academia.edu/12364956

  • نجوی در قرآن: https://www.academia.edu/13069861

    گفتارهای قرآنی (بررسی نکته‌هایی از قرآن) (11)

  • تصویری از رستاخیز: https://www.academia.edu/1234685

  • بهشت! آنچنانی یا اینچنینی؟: https://www.academia.edu/6794846

  • یحرفون الکلم عن مواضعه: https://www.academia.edu/12682012

  • شرحی بر عبارت «امّن یجیب»: https://www.academia.edu/33321683

  • فهم درست برخی آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/13118943

  • ویژگیهای گونه های خداباوران: https://www.academia.edu/101624604

  • شرحی بر عبارت «هدیً للمتّقین»: https://www.academia.edu/43299976

  • شرحی بر: والنّجم و الشّجر یسجدان: https://www.academia.edu/44964619

  • آفتهای کارامدی قرآن(افلایتدبّرون القرآن؟): https://www.academia.edu/7361057

  • شرحی بر: ماخلقت الجن و الانس الّا لیعبدون: https://www.academia.edu/37440153

  • دحوالارض و ایجاد شبهه پیرامون آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/36673556

    بررسی برخی مفاهیم ویژه قرآن کریم (13)

  • چرایی به کارگیری ضمیر «انا» و «انّا» در قرآن: https://www.academia.edu/62211311

  • مفهوم برخی برواژگان ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/100270583

  • بررسی کاربرد واژگان رحمت و برکت: https://www.academia.edu/97814234

  • بررسی واژه «عظیم» در قرآن کریم: https://www.academia.edu/12458605

  • دابّة الارض، چیستی و چگاهی آن: https://www.academia.edu/11968805

  • کرام الکاتبین (گرامی نویسندگان): https://www.academia.edu/45148542

  • معنا و مفهوم «لا اکراه فی الدین»: https://www.academia.edu/42919204

  • بررسی کلیدواژه «بشر» در قرآن: https://www.academia.edu/28646528

  • دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/10031889

  • بررسی کلیدواژه «نفر» در قرآن: https://www.academia.edu/51136542

  • آینده نگری در قرآن: https://www.academia.edu/43935923

  • روح الله در قرآن: https://www.academia.edu/89022449

  • ثانی اثنین کیست؟: https://www.academia.edu/6832755


  • جنشناسی، پیشنیاز انسانشناسی (11)

  • نقدی بر: جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12330053

  • نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده: https://www.academia.edu/6863841

  • نگرشی تازه به واقعه روزول (Roswell): https://www.academia.edu/8861578

  • یوفو هلیکوپتر شینوک را با خود برد!!: https://www.academia.edu/22349865

  • پیشرفتهای علمی جنیان و تمدن اینکاها: https://www.academia.edu/13344746

  • داستان یک فریب، و تابوی رادیوفردا: https://www.academia.edu/35498830

  • بزرگترین معمّای رویدادهای هوایی: https://www.academia.edu/38908871

  • جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472

  • کشف سنگهای عظیم در روسیه: https://www.academia.edu/10477325

  • اهرام مصر و فرعون زمان: https://www.academia.edu/8653706

  • نقدی بر: برج بابل: https://www.academia.edu/14711794

    انسانشناسی (20)

  • بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759

  • آنگاه که پای انسانشناس در گل میماند!: https://www.academia.edu/11354348

  • دگرگونی اساسی در نظریه تکامل انسان: https://www.academia.edu/6987500

  • چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571

  • آفرینش باوری، بحث تکامل گرایی: https://www.academia.edu/10477311

  • انّ الانسان لیطغی ان رآه استغنی: https://www.academia.edu/105346782

  • آزمونهای علمی و عقیدتی «آدم»: https://www.academia.edu/45050385

  • زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟: https://www.academia.edu/6794796

  • فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی: https://www.academia.edu/7503898

  • فلسفه آفرینش و هبوط انسان: https://www.academia.edu/50766034

  • فلسفه زندگی از دیدگاه قرآن: https://www.academia.edu/46896237

  • علم و روش شناخت علمی: https://www.academia.edu/103293430

  • عقل، فهم، شعور، احساس: https://www.academia.edu/44268384

  • گامی در خودشناسی: https://www.academia.edu/12078728

  • نوای نی در نی ستان: https://www.academia.edu/7503634

  • زایش، آغاز آفرینش: https://www.academia.edu/47605287

  • انسانی استثثنائی: https://www.academia.edu/35134746

  • ارتقاء مقام انسان: https://www.academia.edu/7504672

  • روز قدر زندگی: https://www.academia.edu/46862929

  • انسان نمادساز: https://www.academia.edu/9096115

    دینشناسی (16)

  • تصویری حقیقی و زیبا از «مریم و مسیح» در قرآن: https://www.academia.edu/40631794

  • تأثیر برگزیدگان الهی بر پیشرفت جوامع انسانی: https://www.academia.edu/10698949

  • در پیرامون شناخت فرهنگ مسیحیت و واتیکان: https://www.academia.edu/8234043

  • آیا نامسلمانان اهل نجات نیستند؟ (دینگزینی): https://www.academia.edu/14819185

  • زیارتگاه فاتیما (Fatima) در کشور پرتغال: https://www.academia.edu/6832698

  • بنی اسرائیل، قوم برگزیده و برتر خداوند: https://www.academia.edu/46507015

  • بررسی اجمالی تبلیغ در اسلام و مسیحیت: https://www.academia.edu/8326941

  • افتضاح فرهنگی جمهوری اسلامی: https://www.academia.edu/104556537

  • پیامبری ماجراساز و ماجراجو!: https://www.academia.edu/37604271

  • بنی اسرائیل یا اثنتاعشرة عینا: https://www.academia.edu/14486105

  • آیا 124000 پیامبر داشته ایم؟: https://www.academia.edu/63208978

  • داستان سه شاهزاده اشکانی: https://www.academia.edu/35651528

  • عید پاک و شام آخر مسیح: https://www.academia.edu/45674307

  • پدران کلیسا در قرآن: https://www.academia.edu/8240539

  • صابئین یا صابئون: https://www.academia.edu/13442043

  • جهل مقدّس: https://www.academia.edu/37581934


  • Ahmad Shammazadeh

  • hmdshmzdeh@gmail.com