نخستین آفریده خداوند!
(اوّل ما خلق الله)
حدیث قدسی:
انّی کنت کنزاً مخفیّاً فاحببت ان اعرف؛ فخلقت الخلق
(من گنجی پنهانی بودم. دوست داشتم تا شناخته شوم؛ پس آفرینش را آفریدم.)
این حدیث قدسی در شعر حافظ چنین آمده است:
در ازل پرتو حسنت ز تجلّی دم زد
عشق پیداشد و آتش به همه عالم زد
مصرع دوم اشارهای عارفانه به مهبانگ (انفجار بزرگ!) دارد!
خداوند رحمن و منّان، آنگاه که حز او چیزی نبود (لم یکن شیئاً مذکوراً)، ذرهای از نور وجود خود را به ظهور رسانید؛ که نور محمّد (نور ستوده شده) نام گرفت:
اول ما خلق الله «نور محمد»
و از این نور بود که افلاک زینت وجود یافتند:
لولاک لما خلقت الافلاک!
***
گذشته از آفرینش نخستین، خداوند رحمن که رحمت او فراگیر، و فیض بخشی او همیشگی، و در تمام ارکان عالم ساری و جاری است،:
در دبستان ازل، حسن تو ارشادم کرد بهر صیدم ز کرم، لطف تو امدادم کرد
نفس بدطینت من مایل هر باطل بود فیض بخشی تو از دست وی آزادم کرد
هرازچندگاهی نظری خاص، بر عالم خاک میافکند؛ و ما خاکیان را تا افلاک بالا میبرد.
چرا؟ زیرا دوست دارد که بهتر شناختهشود.
در چه زمانی چنین کند؟ آن زمان که همهجا تیره و تار شود.
با چه وسیلهای؟ بهوسیله حجّت!
حجّت کیست؟ ‹مخلوق یا آفریده ای› است که همچون ما آدمیان میخورد و میآشامد و در کوچه و بازار راهمیرود (یاکلالطعام و یمشی فیالاسواق)، ولی آفریدگار را بهتر به ما میشناساند.
مثلش چیست؟ انبیاء (پیامبران) و مرسلین (رسولان) که همه اولیاء (دوستان) اویند، ولی با داشتن این منزلت والا، باز همه فانی هستند:
کل شیء هالک الاّ وجهه
یکی از این گاهوزمانها، آنگاه بود که در لجنزاری که فرهنگ و مدنیّت به ابتذال کشیدهشدهبود، خداوند منّان، نور محمّد را تجسّم بخشید و روانه این لجنزار کرد.
محمد(ص) دورانهای تکامل جسمانی و روحانی خویش را سپری کرد؛ و آن هنگام که به چهلسالگی رسید، خداوند رحمن پیام خود را همچون بارقهای ناگهانی و قوی در شبی دیجور توسط او بر زمینیان فروتابانید. (اقرء باسم ربّک الذی خلق)
محمد(ص) رسول خداوند، و پیامآور او شد. شیوه نیک زندگی (دین) را بر زمینیان عرضه داشت؛ و با کتاب و سیره خویش دین را آموزش داد. قرآن و سیره نبوی مبنای نظر و عمل مسلمانان گردید.
او همچنانکه مانند دیگران میخورد و میآشامید، و در کوچه و بازار راهمیرفت،(وقالوا ما لهذالرّسول یاکل الطّعام و یمشی فیالاسواق- فرقان: 25) تمام رفتار و کردار و حرکات و سکناتش برای ما درس زندگی بود؛ و بزرگترین درسی را که به اعراب بادیهنشینی که دختران خود را زندهبهگورمیکردند، و به همه عالمیان و آدمیان داد، آن بود که فیض وجود ‹کوثر›ی را که خداوند به او عطاکردهبود، بر همه آدمیان عرضه داشت؛ و با وجود ذیجود این کوثر سرشار، آبروی ریختهشده بشریّت را، و شرف و حیثیّت او را بازخرید؛ و به عالم و آدم شرف و افتخار بخشید.
آری ‹کوثر› او زهرای اطهر بود. زهرا که بود؟ نمیدانم. کدام قلم میتواند از او سخن بگوید و بگوید من درباره او مینویسم؟ اصولاً کدام قلم میتواند ولیّ خدا را وصفکند؟ وصف ولی خدا را جز ولیّ خدا، نتواند که بازگوید.
تنها این را میدانم که مقام او همچون مریم مقدّس بود، و جزء پنجتنی بود که گل سرسبد جهانیان اند؛ و نیز این را میدانم که همه چیزش استثنائی بود:
پدرش، مادرش، ازدواجش، شوهرش، حسنش، حسینش، محسنش، زینبش، خانهاش، پردهها و اسباب خانهاش، فضّهاش، گردنبندش، فدکش، خطبهاش، مسجدش، تسبیحش، نوع مرگش، و حتّا مراسم غسل و تدفینش...
نخستین نگارش: مبعث رسول اکرم، سال 1377
نگارش رایانهای و انتشار: مبعث رسول اکرم، 1384
ویرایش: اسفند 1402
احمد شمّاع زاده
عوامل انحراف در فهم آیات قرآن
احمد شمّاعزاده
ومن اظلم ممن ذکّر بایات ربه فاعرض عنها و نسی ماقدّمت یداه انّا جعلنا علی قلوبهم اکنّه انیفقهوه و فی آذانهم وقراً و ان تدعهم الیالهدی فلن یهتدوا اذاً ابداً(کهف: 57)
ترجمه: چه کسی ستمگر از کسی است که آیه ها و نشانیهای پروردگارش به او یاداوری میشود. پس از این یاداوری دوری میگزیند و فراموش میکند که پیشتر چه کرده است. (در نتیجه) ما بر دلهای آنان پرده هایی قراردادیم که نفهمند آن(قرآن) را و در گوشهایشان سنگینی قراردادیم و اگر آنان را به سوی هدایت بخوانی پس هرگز به راه راست نمیروند به هیچ روی.
خداوند کریم گذشته از این آیه، در آیات دیگری از جمله در آیه های چهل و شش سوره نساء، و سیزده سوره مائده (یحرفون الکلم عن مواضعه)، و در آیه چهل و یک سوره مائده (یحرفون الکلم من بعد مواضعه)، و در آیه هفتادوپنج سوره بقره (یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه) کج فهمی، بدفهمی آدمیان را در فهم آیات الهی، به ما گوشزد کرده تا به هنگام خواندن قرآن به بیراهه نرویم؛ که متأسفانه بسیار رفتهایم و میرویم.
پرسش: با توجه به اینکه قرآن کریم تاریخ مصرف ندارد و همه مفاهیم آن برای همه زمانها و مکانها کاربرد دارد، در زمان ما چه کسانی و چگونه کلام خداوند را به انحراف میکشانند؟
پاسخ: آنانکه با قرآن کریم سروکار دارند، بویژه برای ترجمه یا تفسیر آن به هنگام رویارویی با برخی مفاهیم قرآن که ظاهراً پیچیده به نظر میرسند، به جای پرداختن به متن از راه تدبر، با عاملهای زیر به حاشیه رفته و از منظور نظر خداوند دورشده، در آغاز خود منحرف شده، و سپس کلام خداوند را برای فهم دیگران نیز به انحراف می کشانند:
- بر دانشهای خویش تکیه میکنند.
- نادانسته های خود را در نظر نمی آورند.
- به قرآن به گونه ای نگاه میکنند که گویی دگرگونی پذیر است.
- به برخی آیات قرآن به گونه می نگرند که گویی تاریخ مصرفشان گذشته است.
- به جایگاه و دانش خداوند آنچنانکه باید و شاید آگاه نیستند و یا توجه ندارند (و ماقدرواالله حق قدره). در نتیجه دانش خداوند را در حد دانش خویش پایین میآورند.
چهار نمونه از انبوه انحرافها نسبت به فهم قرآن کریم:
یک- بیشترین انحرافها از کلام خداوند را در تفسیرها و ترجمه ها میتوان یافت که در نوشته های خود به برخی از آنها پرداخته ام؛ از جمله:
نقدی بر ترجمه مهدی الهی قمشه ای، فهم درست برخی آیات قرآن کریم، فهم قرآن،
و نیز در شرحهایی که بر برخی آیات قرآن و اصلاح ترجمهها و تفسیرها نوشتهام؛ مانند:
شرحی بر عبارتهای ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ و تَرَکْناها آیَةَ،
و نیز برخی مقاله ها و پژوهشهای مهمی که موجب کشف برخی پیامهای قرآنی که پس از 1400 سال، هنوز مستور و مغفول مانده بود؛ مانند: چهارپایان ویژه قرآنی و اینکه حیات از فضای کیهانی به زمین وارد شده است.
در اینجا تنها به ذکر یک نمونه بسنده میشود:
تاکنون هیچ ترجمه یا تفسیری را ندیده ام که بگوید چرا خداوند واژه هوی را در آیه والنجم اذا هوی به کاربرده و از به کارگیری واژگان دیگری خودداری کرده است که معناهایی را میدهند که مترجمین و مفسرین به کارمیگیرند و از اصل موضوع و خواست خداوند درمیگذرند. بویژه آنکه این آیه یکی از آیه های مهم قرآن بوده و خداوند برای آن ارزش ویژه ای قائل است به دلایل زیر:
- در اول سوره قرارش داده است.
- نام سوره (نجم) را از این آیه گرفته است.
- موضوع معراج حضرت رسول گرامی در آغاز همین سوره آمده است.
- خداوند ضمن سوگندیادکردن به هوی شدن یک ستاره که اهمیت آن را میرساند روش تبدیل شدن یک ستاره به یک سیاهچاله را در یک آیه سه واژگانی و بویژه با به کارگیری واژه هوی یاداورمان شده است!!(جل الخالق!!) برای آگاهی بیشتر ابواب السماء یا سیاهچالگان را ببینید.
دو- آقای اکبر گنجی مصاحبه ای دارد با مرحوم حامد نصر ابوزید. بخش پایانی مصاحبه وی بدین گونه است:
مسأله قرائات و اختلاف در آن، به اجتهاد قُرّاء مرتبط میشود; یعنی این نظر آنهاست و استناد به نقل نیست. به جز عاصم که مدرکش اجتهاد نیست، بلکه نقل است. معنای اجتهاد این است که همه قُرّاء قبول دارند آنچه بر پیغمبر نازل شده، نصّ واحد است. امام صادق(علیه السلام) نیز فرمود: «القرآن واحدٌ نَزَلَ مِنْ عِنْدِ الواحد و إنّما الإختلاف مِنْ قِبِل الرّواة».
اختلاف قُرّاء در این مسأله بوده است که یکی از آنها میگفت آن نصّی که بر پیغمبر نازل شده است، به نظر من این مطلب است و دلیل هم میآورد. این همان اجتهاد است.
ما در اینجا مُخطّئه هستیم و میگوییم که قاعدتاً یکی از آنها اشتباه میکند و چه بسا هر دو نیز اشتباه کرده باشند و این را قبول نداریم که هر دو صحیح باشند؛ زیرا حکم الهی و آنچه بر پیغمبر نازل شده است، بیشتر از یکی نیست.
دلیل آن، این است که مثلا کسی این آیه را چنین میخواند: (فَالْیَوْمَ نُنَحِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً). از او پرسیدند: که چرا آیه را چنین میخوانی؟ گفت: بدن مرده که نجات پیدا نمیکند. پس نمیتواند آنچه از خدا نازل شده است، «نُنَجِّیکَ» باشد و باید «نُنَحِّیکَ» باشد؛ یعنی بدنت را کنار میزنیم؛ زیرا نجات از آنِ احیا است.
پس اختلافات قُرّاء ناشی از اجتهاد شخصی آنهاست (پس قرّاء هم دانش خداوند را با دانش خود قیاس میکنند!!- شماع زاده) و حاکی از تعدّد الفاظ نازله نیست؛ زیرا هیچ کدام از آنها به نقل استناد نکرده اند، بلکه به عقل و نظر استناد کرده اند. تفسیر به رأی یعنی همین، و این در حالی است که این اختلافات در زمان جمعاوری قرآن در عصر عثمان که کتّاب وحی زنده بودند، در میان آنها بحث شده و بهترین و کاملترین نظرها در قرآن امام آمد که همین قرآن امروزی است. (شماع زاده)
نقد این نظرها:
- بدیهی است که کلام خداوند یکی است و اثبات لازم ندارد. دوگانگیها همواره از بندگان خدا بوده وگرنه قرآن کریم همان گونه که خود گفته اگر از غیرخدا بود در آن اختلاف بسیار میدیدید. بنابراین وجود تفاوت، ناشی از اشتباه و خطاهای اطرافیان قرآن است و نه خود قرآن.
- مثالی آمده که ربطی به موضوع ندارد. اختلاف در قرائات همواره در جزئیات بوده نه در کلیات. نمیشود یک آیه را به گونه ای بخوانیم که واژه محوری آن را تغییر دهیم و بگوییم این هم مثلی برای اختلاف در قرائات.
- همین مثال مصداق پایین آوردن دانش خداوند در حد دانش خودمان است و اگر بخواهیم هرچیزی را که از قرآن نمیفهمیم چیز دیگری جای آن بگذاریم تا بفهمیم، از آن پس برای آگاهیها و دانستنیهایی که ما نمیدانیم و خداوند میخواهد که ما بدانیم، چیزی باقی نمیماند.
- از سوی دیگر اگر بدین گونه عمل کنیم معجزات خداوند چه میشود؟ معجزه چیزی است که خداوند میداند و ما اکنون نمیدانیم و با شکوفایی دانشهای انسانی دانسته میشود. از اثبات معجزه بودن همین آیه بیش از چند سالی نمیگذرد. توجه کنید:
در دوران حاکمیت فرعونها بر مصر مومیایی مرسوم بوده؛ بویژه برای بزرگان قوم تا بدن(جسد) آنان سالم بماند. خداوند به طور نمادین به فرعون زمان حضرت موسی(ع) میگوید: با توجه به اینکه تو غرق میشوی و بدنت مومیایی نمیشود؛ ولی ما به خواست خود بدن تو را رهایی (نجات) میدهیم و به مانند روش مومیایی، آن را درگذر زمان و در برابر حوادث دوران حفظ میکنیم.
چندین سال پیش که جسد فرعونی کشف شد، باستانشناسان گفتند که این رامسس دوم است یعنی تنها فرعونی که بدن او مومیایی نشده (طبق عهد عتیق نیز فرعون غرق شده و مومیایی نشده). و میدانیم که رامسس دوم با حضرت موسی همزمان بوده است. بدین گونه خداوند به وعده اش عمل کرده و این آیه قرآن را محقّق ساخته تا ناگروندگان به پروردگارشان بگروند و گروندگان را ایمان بیفزاید!! این است یکی از معجزات قرآن کریم.
سه- نویسنده و قران پژوهی که پیرامون حذف نحوی مقاله مفصلی نگاشته مینویسد:
حذف صنعتی بدیع و آرایه ای ادبی است که با هدف اقتصاد کلامی و به عنوان برانگیزنده تفکر از آن استفاده میشود. این صنعت کلامی در زبانهای متفاوت تحت شرایط ویژه ای مورد استفاده قرارمیگیرد. به عنوان مثال در زبان عربی هنگام قرائت آیه 13 سوره مبارکه انعام که میفرماید: "وله ما سکن فی الیل والنهار و هوالسمیع العلیم" به ناگاه متوجه حذف واژه "ماتحرک" میشویم (ماسکن و ما تحرک)."ما سکن فی الیل و ما تحرک فی النهار".(ترجمان وحی شماره 22 ص: 9)
مهمترین ایرادهای وارده بر این بخش از مقاله:
- بخش دوم تعریفی که در باره حذف نحوی آمد، در مورد قرآن کریم صادق نیست. مثالی ساده:
ومااختلفتم فیه من شیء فحکمه الی الله ذلکم الله ربی علیه توکلت و الیه انیب (شوری: 10)
در این آیه ذهن خواننده قرآن متوجه این نکته میشود که یک قل پیش از ذلکم حذف شده است.
پرسش: چگونه حذف قل موجب انگیزش اندیشه در خواننده این آیه میشود؟!!
- نویسنده به گونه ای تعریف خود را به پایان رسانده که گویی در زبان عربی این گونه حذف بسیار رایج است و از جمله قرآن کریم به پیروی از عرب زبانان این رویه را در آیه 13 سوره انعام خود به کار برده است!!
- در حالی که قرآن کریم از جایگاه رفیعی برخوردار و همواره پیشرو بوده و سبکهای بیمانندی را نوآوری کرده که تاکنون کسی نتوانسته از آن تقلید کند! چگونه آن را در حد یک کتاب دنباله رو سبکهای عرب جاهلی به زیر میکشانیم؟!! از قرآن شرم نمیکنید که اینگونه به آن توهین میکنید؟!
- نویسنده پس از نقل آیه مینویسد: به ناگاه متوجه حذف واژه "ما تحرک" میشویم. چه کسی گفته که ذهن به ناگاه متوجه حذفی شده است. آنهم نه یک واژه که یک عبارت!!
- از این آیه (از آن اوست آنچه که در شب و روز ساکنند!!) این موضوع استنباط میشود که خداوند میخواهد مطلبی را به ما گوشزد کند و بگوید بروید در این زمینه تحقیق کنید: چیستند آنچه که در شب و روز ساکنند، یعنی زمان بر آنها نمیگذرد!!
متاسفانه نویسنده پیش پا افتاده ترین معانی را برای این کلام حق تعالی قائل شده است! بویژه آنکه اصولاً چنین درکی از آیه کاملا نادرست و توهین به کلام حق است!
چه کسی گفته است که همه آفریده های خداوند در شب ساکن و در روز متحرک اند؟ آیا جز یک بچه چند ساله ممکن است کسی چنین بیندیشد؟ بویژه در این عصر که بسیاری انسانها میدانند که بسیاری چیزها از جمله اجزاء درون اتمها شب و روز در حرکتند. کهکشانها و آنچه در آنهاست همواره در حرکتند و همه میدانند که قلب اگر بایستد انسان میمیرد. طبق این ترجمه آنها مال خداوند نیستند؟!!
چهار- ترجمان وحی شماره بیست و نهم- صفحه هشتادویک:
معنای والنجم و الشجر در آیه شش سوره الرحمن
والنجم والشجر یسجدان(الرحمن: 6. و بوته و درخت چهره سایانند.)
مترجمان این واژگان را به طرق مختلف ترجمه کرده اند. برخی مانند آربری و بل این واژگان را به ستارگان و درختان ترجمه کرده اند. اما از آنجا که به اعتقاد برخی مترجمان میان درخت و ستاره رابطه ای وجود ندارد این واژگان را به گیاهان و درختان ترجمه کرده اند.
نقد این بخش از مقاله:
چگونه میان درخت و ستاره رابطه ای وجود ندارد؟ از این بهتر هم میشود رابطه ای وجود داشته باشد؟ بسم الله:
نجم(ستاره) مانند خورشید نماد بزرگترین و کاملترین تکساختی جمادهاست که از آغاز تاکنون به چشم انس و جن و بی واسطه وسایلی همچون تلسکوپ آمده و شجر(درخت) نماد بزرگترین و کاملترین گیاهان است.
خداوند میخواهد بگوید بزرگترینهای آفرینش من که پیش از آفرینش شما وجود داشته اند(جمادات و نباتات) در برابر من خاضع و خاشع اند. پس شما ای جن و انس (مخاطب سوره الرحمن هردو گرانمایه هستند) که بزرگترینهای جانداران و با شعورترینشان هستید نیز شایسته و بایسته است در برابر من خاضع و خاشع باشید.
گفتنی است که سجده ستاره(نجم) بر خداوند در آیاتی دیگر از جمله آیه زیر به روشنی بیان شده و تأییدی است بر نظر نگارنده:
الم تر انّ الله یسجدله من فیالسموات و من فیالارض والشمس والقمر والنجوم(حج: 18)
نکته دیگر اینکه ترجمه واژه نجم به معنای ستاره هم ارزشمند است و هم همگان میفهمند و به هیچ روی قابل قیاس با بوته کم ارزش نیست. لزومی هم ندارد ذهن خواننده قرآن را از آن منحرف کرده و به چیز دیگری منعطف کنیم تا آیه قرآن را از معنا و مفهوم خود تهی کنیم!! (چه زحمتها میکشند تا بندگان خدا را از کلام بی پیرایه خداوند منحرف کنند!!)
ادامه مطلب:
با این وجود این گوناگونی و تنوع رابطه غیرمنطقی میان این واژگان با ماه و ستاره آیه بعدی را توجیه نمیکند. بنابراین بهتر است این واژگان را به "ستارگان و شفق" ترجمه کنیم.
نقد این بخش:
- کدام گوناگونی؟
- ماه و ستاره آیه بعدی نادرست است. خورشید و ماه آیه قبلی درست است.
ادامه مطلب:
اما دلیل این پیشنهاد عدم اعرابگذاری متون قدیمی قرآنی است. بدین ترتیب نمیتوان ص و س یا ح و ج را از هم تشخیص داد. آنچه امروزه آن را الشجر مینامند در متون قدیمی به صورت السحر بوده که به زبان عبری به معنای شفق و سپیده دم است.
نقد این بخش:
انسان با خواندن این گونه نوشته ها آنهم از سوی ظاهراً پژوهشگران قرآن!! اگر به جرگه سفهاء و دیوانگان نپیوندد تنها خواست خداوند است. اگر دشمنان قرآن میدانستند قرآن کریم چنین دوستانی هم دارد، دیگر زحمت دشمنی با قرآن را به خود نمیدادند. یا دستکم در کسوت دوست از همین نکته ها بر علیه قرآن و تحریف شدگی و بی حساب و کتاب بودن و دقیق نبودن آن مطلب مینوشتند و بسیار هم موفق بودند!! البته کسانی همچون دکتر سروش از همین سخنان و معتقدات شما به اینجا رسیده که بگوید قرآن دارای تناقضهای درونی بسیاری است. ظاهراً شما ریگی در کفش دارید؛ زیرا:
اولاً اعرابگذاری چه ربطی به تغییر حروف دارد؟!! واژگان از حرفها تشکیل شده اند. اگر حرفی تغییر کند معنای واژه دگرگون میشود. هنگامی که واژه دگرگون شد معنای جمله تغییر میکند. اگر قرار بود برخی حروف جای خود را به برخی دیگر بدهند!! تاکنون متن قرآن کاملاً دگرگون شده بود!!
ثانیاً در حالیکه قرآن خود میگوید ما قرآن را به زبان عربی فرستادیم تا راحت و بدون مشکل آن را بفهمید چرا در زبان عبری به دنبال کلام خداوند میگردید و واژه سازی میکنید!!؟ شما مصداق یحرفون الکلم عن مواضعه هستید.
ثالثاً در متون قدیمی یعنی چه؟ نظر اجماع علمای اسلام مؤید این حقیقت است که این قرآن همان قرآنی است که در زمان عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمین تدوین نهایی گردید و دیگر نسخ قرآن که در جزئیات اشکالهایی بر آنها وارد بود از میان برداشته شدند. پس باورداشتن به اینکه متون قدیمی قرآن با این قرآن که در دست ماست متفاوت است یک افتراء بوده و قائل شدن به تحریف آن است.
رابعاً خداوند از اشیاء حقیقی (ستاره و درخت) نام میبرد که میتوانند ساجد خداوند باشند. چگونه میشود واژه حقیقی درخت را با واژه مجازی شفق که طلیعه نور خورشید است و چون مجازی است، نمیتواند ساجد خداوند باشد جایگزین کرد؟ آیا این کارها مصداق یحرفون الکلم عن مواضعه نیست؟ اصولا آسمان ریسمان کردن کلام خداوند چه سودی برای چه کسی جز معاندان قرآن دارد؟
ادامه مطلب:
در ازمنه قدیم اهمیت شفق و ستارگان برای کاروانیان و مسافران به اندازه اهمیت خورشید در روز و ماه در شب بوده است.
نقد این جمله:
خوب که چه بشود؟ مگر قرآن تنها برای عصر نزولش نازل شده؟
اکنون یا از این پس کسی که قرآن میخواند از این آیه چه سودی میبرد؟
چرا خداوند واژه شجر را به کاربرده و به راحتی نگفته شفق؟
آیا خداوند از به کارگیری واژه شفق ناتوان بوده که شما خود را مأمور اصلاح کلام خداوند میکنید؟
چرا با آیات قرآن بازی میکنید و آنها را به گونه ای نشان میدهید که تاریخ مصرفشان گذشته است تا کسانی هم مدعی شوند موضوعها و مسائل قرآن قدیمی است و به درد امروز ما نمیخورد؟
چرا مفاهیم بلند آن را با بی تدبیری و تدبر نکردن آنها، به مفاهیمی پیش پا افتاده مبدل میسازید؟
چه سودی از این کار بهره شما میشود؟
ادامه مطلب:
نویسنده سپس چند آیه از چند سوره را به هم پیوند میدهد یا بهتر است بگوییم به هم میبافد تا آیه های پنج و شش سوره الرحمن را (نوشته شده: 4 و5) بدین گونه ترجمه کند: "خورشید و ماه در مدار ثابتی در حرکت اند و ستارگان و سپیده دمان خداوند را ستایش میکنند."
نقد این بخش:
- بیشتر مترجمین و مفسرین در ترجمه آیه شش معنای نجم را تغییر میدهند ولی نویسنده معنای شجر را تغییر داده است. که طبق استدلالی که در بالا آمد کلام خداوند بی پیرایه است و لازم نیست در این آیه چیزی را تغییردهیم تا به منظور نظر خداوند دست یابیم.
- سجده معنای ستایش که خاص عاقلان است را نمیدهد بلکه معنای فروتنی میدهد. که در فرهنگ قرآن نبات و جماد را نیز دربرمیگیرد.
پس: سپیده دمان خداوند را ستایش میکنند غلط اندر غلط است!!
- بحسبان را که به معنای از روی حساب و نه بیهوده است، در مدار ثابتی در حرکتند ترجمه کرده که از این آیه چنین ترجمه ای بر نمیآید. بلکه این موضوع را خداوند در سوره یس آورده است:
والشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیزالعلیم(38) والقمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم(39) لاالشمس ینبغی لها ان تدرک القمر ولااللیل سابق النهار و کل فی فلک یسبجون(40).
روشنگری: کیهانشناسی نوین به نام کپلر و کپرنیک ثبت شده است. ولی کیهانشناسی قرآن کریم هزار سال پیشروتر از آنان است. این کوتاهی و تقصیر متوجه مفسرین قدیمی قرآن میشود که هنوز هم در بسیاری موارد حرفشان ملاک مفسرین معاصر است!!
تاریخ نگارش: اسفند1391
ویرایش دوم: خرداد 1394
ویرایش سوم: شهریور 1397
ویرایش چهارم: آبان 1399
ویرایش پنجم: دی 1400
ویرایش ششم: اسفند 1402
احمد شماع زاده
فهرست 233 مورد پژوهشهای هستی شناسی احمد شمّاع زاده و نشانی لینک آنها در آکادمیا
English Papers
Cosmology (5)
A Modern Model for the Universe: https://www.academia.edu/11750437
The Universe, a Nine Dimensional System:
The really Shape of the Universe: https://www.academia.edu/24122496
We have already entered the sixth era of our universe:
NASA and UFO sightings: https://www.academia.edu/107799251
Anthropology (10)
A Revolution in Man Evolution: https://www.academia.edu/38088998
Another advanced species existed on earth: https://www.academia.edu/38545681
Neanderthals extinction: https://www.academia.edu/37892356
Did another advanced species exist?: https://www.academia.edu/39626553
What about human evolution?: https://www.academia.edu/36606009
The wonders of Peru and Koran: https://www.academia.edu/38314991
Ancient footprints: https://www.academia.edu/60302132
A Mysterious and Intelligent Creature!: https://www.academia.edu/24359459
Lost cities found in the Amazoon: https://www.academia.edu/113527184
A Letter to Erich Von Deniken: https://www.academia.edu/6852558
Theology (4)
Jesus & Mary in Qur’an: https://www.academia.edu/19813310
Barnabas, the Apostle: https://www.academia.edu/36374974
How do you see God?: https://www.academia.edu/6832625
The Glorious of Love: https://www.academia.edu/14981452
Biology (4)
Koran & Genetic, a miracle of Koran: https://www.academia.edu/13796457
Another Miracle of the Koran: https://www.academia.edu/39584593
D. N. A. & Cloning in Koran: https://www.academia.edu/13801831
Researchers discovered a tiny structure: https://www.academia.edu/101753822
Science & Technology (10)
The full spectrum of light in the Koran: https://www.academia.edu/97683569
How AI helps the Science and Technology: https://www.academia.edu/60808626
When quantum physics met psychiatry: https://www.academia.edu/86529372
The Ancient Roots of Modern Science: https://www.academia.edu/103990805
To resolve who’s related to who: https://www.academia.edu/39531180
Is there a fifth force?: https://www.academia.edu/104191296
Einstein's twin paradox was solved: https://www.academia.edu/106070604
A wonderful discovery about plants: https://www.academia.edu/99502467
Divine Act and Human Knowledge: https://www.academia.edu/115123088
History & Biography (4)
Grace Anna Lewis & J. Allen Boone: https://www.academia.edu/45662797
Black Death Rampage: https://www.academia.edu/works/45641116
Why first January is the head of New Year?:
https://www.academia.edu/20104698
Dlaczego 1 stycznia jest początkiem Nowego Roku: https://www.academia.edu/112714022
خداشناسی (28 عنوان)
شرحی بر استدلالهای خداشناسی یک ژنتیکدان: https://www.academia.edu/12868533
چرا ساختمان دی. ان. آ. به خدا اشاره دارد؟: https://www.academia.edu/40535823
بررسی بلاهای الهی بر اقوام غیرالهی: https://www.academia.edu/48872199
مشیّت الهی و درسهایی از یک رخداد: https://www.academia.edu/39185222
آزمونها و راهنگشایی های رحمانی: https://www.academia.edu/104646143
تقابل علم خداوند با اختیار آفریدگان: https://www.academia.edu/45007698
ناامیدی از رحمت خداوندگاری؟: https://www.academia.edu/12461097
من آن خدایی را میپرستم که...: https://www.academia.edu/11997810
خداشناسی به روش جاهل مأبی: https://www.academia.edu/7581088
بهشت را به بهانه هم میدهند: https://www.academia.edu/7468921
انقلاب ایران، آزمونی الهی: https://www.academia.edu/15321819
باخدا یا بیخدا؟ کدام بهتره؟: https://www.academia.edu/30159553
فعل الهی (Divine Act): https://www.academia.edu/14819172
بهره های دنیوی در قرآن: https://www.academia.edu/47900380
در جست و جوی حقیقت: https://www.academia.edu/43168238
ولایت ویژه خداوند است: https://www.academia.edu/18941694
شرح و بسط «کلمة الله»: https://www.academia.edu/99988854
فرافکنی و هدایت الهی: https://www.academia.edu/12303827
خدا را چگونه میبینی؟: https://www.academia.edu/6863770
شرحی بر دعای نور: https://www.academia.edu/98387051
شب واقعه باغداران: https://www.academia.edu/12221993
یکتاپرستی در قرآن: https://www.academia.edu/20384489
دعاهای مفید گمنام: https://www.academia.edu/16259488
خداشناسی جوانان: https://www.academia.edu/29080140
جست و جوی خدا: https://www.academia.edu/49210554
اول ما خلق الله: https://www.academia.edu/26727912
چرا الله اکبر؟: https://www.academia.edu/40431199
ذکر و ذاکرین: https://www.academia.edu/6863797
هستی شناسی (21)
نماهنگ هستی: https://www.academia.edu/7298008
بازشناسی زندگی زندگان: https://www.academia.edu/22194471
گفت و گوهای هستی شناسی: https://www.academia.edu/84425703
جدلی پیرامون قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12380160
هستی شناسی و هستی شناس: https://www.academia.edu/85225564
شرحی بر: الرّحمن علّم القرآن: https://www.academia.edu/81230046
نظام هماهنگ آفرینش و آفریگان: https://www.academia.edu/12025778
هستی یا نیستی! اصل کدام است؟: https://www.academia.edu/12575318
چگونگی رابطه آفریدگار با آفریدگان: https://www.academia.edu/36948695
اشاره های قرآنی و پرسشهای انسانی: https://www.academia.edu/12364969
پارادوکس دوقلوهای آینشتاین حل شد: https://www.academia.edu/106067800
هنر انسان برای خداوند شکوفا شد: https://www.academia.edu/104789936
آفریدگانی خرد، ساختارهایی کلان: https://www.academia.edu/11943591
سنن الهی، ویژگیها و کارکردها: https://www.academia.edu/104188399
دستگاه آفرینش خداوندگاری: https://www.academia.edu/11997813
اصل پاولی در فیزیک ذرّات: https://www.academia.edu/62964204
ترنّم هستی و هستی مترنّم: https://www.academia.edu/13344792
مراحل ششگانه آفرینش: https://www.academia.edu/6794868
تسبیح گویان در هستی: https://www.academia.edu/6832639
قصه هستی: https://www.academia.edu/9637619
نسبت الهی: https://www.academia.edu/9826312
کیهانشناسی (22)
جایگاههای ستارگان: https://www.academia.edu/11997814
سازمان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/5676571
ساختار کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/99758552
ساختار شماتیک کیهان: https://www.academia.edu/36815821
تاریخچه کیهانشناسی: https://www.academia.edu/7656862
مدلی مدرن برای کیهان: https://www.academia.edu/5676568
کیهان، سیستمی نه بعدی: https://www.academia.edu/23026305
کوتوله های قهوه ای در قرآن: https://www.academia.edu/9131049
عروج انسان به ژرفای کیهان: https://www.academia.edu/39885554
مهبانگ یا آغاز کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/11202947
مهنورد یا پایان کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/12376486
کیهان؛ کامپیوتری کلان و فراگیر: https://www.academia.edu/37399934
بافت کیهانی یا شکل درونی کیهان: https://www.academia.edu/27215876
پردازش چند مفهوم سازمانی کیهان: https://www.academia.edu/12303832
جهانهای متوازی و متوالی در قرآن: https://www.academia.edu/33424983
ابواب السّماء یا سیاهچالگان در قرآن: https://www.academia.edu/12480771
نقدی بر: به چالش کشیدن نظریه مهبانگ: https://www.academia.edu/39127276
روش یافتن سیاهچاله (و بالنّجم هم یهتدون): https://www.academia.edu/9095483
تلسکوپ جیمز وب و کارخانه ستاره سازی: https://www.academia.edu/83290253
آفرینش کیهان! در شش یا هشت روز(دوره)؟: https://www.academia.edu/45484181
نقدی بر: انرژی تاریک، حیرت به زبان ساده: https://www.academia.edu/13169408
ایستگاههای فضائی و سفرهای کیهانی در قرآن: https://www.academia.edu/11957899
قرآنشناسی (22)
فهم قرآن: https://www.academia.edu/12480746
قرآن و فلسفه: https://www.academia.edu/33587075
قرآن، کتاب اندیشه: https://www.academia.edu/9095299
سگانه شناخت قرآن: https://www.academia.edu/7360901
طرح بنیاد کشف قرآن: https://www.academia.edu/6852456
مناظره احمد و محمود: https://www.academia.edu/27920160
موریس مترلینگ و قرآن: https://www.academia.edu/36270148
گونه های دیالکتیک قرآنی: https://www.academia.edu/9893933
اصل ترجمه ناپذیری قرآن: https://www.academia.edu/86590095
بازنگری آیه نسخ در قرآن: https://www.academia.edu/31735114
شکوه ریاضی، و شکوه قرآن: https://www.academia.edu/8007081
قرآن حقیقی و قرآن موهومی: https://www.academia.edu/86113786
تابوهای مفسران شیعی قرآن: https://www.academia.edu/85819089
سیری در تفسیر اطیب البیان: https://www.academia.edu/49098187
نقدی بر تفکر قرآن به مثابه گفتار: https://www.academia.edu/6794858
پدیدهای نوظهور، آخوندنمای منافق!: https://www.academia.edu/43280728
خصر پیامبر، نماد روح حاکم بر قرآن:https://www.academia.edu/85876304
بیانیّه ای بر رد قرآن به مثابه خوابنامه: https://www.academia.edu/26307371
فهرست تفسیر موضوعی آیاتی از قرآن کریم: https://www.academia.edu/13239861
نقدی بر: محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه: https://www.academia.edu/13442054
دفاع از قرآن (نقدی بر ترجمه الهی قمشه ای): https://www.academia.edu/11997798
کدام حقبقت دارد؟ کشف آلمانها، یا ادّعای انگلیسها؟: https://www.academia.edu/17896557
اعجازها و شگفتیهای قرآن (24)
گم شدن یک میلیارد سال از صخره های عظیم زمین: https://www.academia.edu/60811900
پیشرفت دانش و تکنولوژی و تأیید معجزات قرآن: https://www.academia.edu/101486334
کورش بزرگ و هماوردی دیگر از قرآن سترگ: https://www.academia.edu/29415360
شرحی بر: ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ و «تَرَکْناها آیَةً»: https://www.academia.edu/45764405
ظرافتها و دقایق آفرینش کیهان در قرآن: https://www.academia.edu/46793933
کاهش جوّ زمین در دیدگاه قرآن و دانش: https://www.academia.edu/12162075
معجزه ریاضی فیزیک دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/6794860
مدلهای ریاضی به کار رفته در قرآن: https://www.academia.edu/84983975
معجزه کیهانشناسی دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/39184748
الطّیف الکامل من الضّوء فی القرآن: https://www.academia.edu/31944778
شرحی بر عبارت «یا اخت هارون»: https://www.academia.edu/39767293
معجزه نجات بدن فرعون در قرآن: https://www.academia.edu/43169385
تأیید علمی اعجاز دیگری از قرآن: https://www.academia.edu/81978416
قرآن و ژنتیک، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/8327057
بعوضه، پشه سرکه، دروسوفیلا: https://www.academia.edu/67927343
نزول آهن، معجزه ای از قرآن: https://www.academia.edu/104367174
همه چیز درباره پادماده کیهانی: https://www.academia.edu/11943555
دی. ان. آ و کلونینگ در قرآن: https://www.academia.edu/12408556
تأیید علمی منشأ حیات در قرآن: https://www.academia.edu/7503918
آزادی و دموکراسی در قرآن: https://www.academia.edu/9260575
طیف کامل نور در قرآن: https://www.academia.edu/22103348
موریس بوکای و قرآن: https://www.academia.edu/34252884
کلٌ یعمل علی شاکلته: https://www.academia.edu/62363436
آذان الانعام یا ژنها: https://www.academia.edu/7503159
جامعه شناسی قرآنی (8)
معیار جامعه شیطانی در قرآن و مصداق آن در ایران: https://www.academia.edu/6891005
شرایط بسیارسخت چندهمسری: https://www.academia.edu/7915173
امانت و خیانت در قرآن: https://www.academia.edu/18941654
رانت خواری در قرآن: https://www.academia.edu/26841555
ازدواج سفید در قرآن: https://www.academia.edu/8764822
قرآن و مردسالاری: https://www.academia.edu/7580680
فیلمنگاری قرآنی: https://www.academia.edu/12364956
نجوی در قرآن: https://www.academia.edu/13069861
گفتارهای قرآنی (بررسی نکتههایی از قرآن) (11)
تصویری از رستاخیز: https://www.academia.edu/1234685
بهشت! آنچنانی یا اینچنینی؟: https://www.academia.edu/6794846
یحرفون الکلم عن مواضعه: https://www.academia.edu/12682012
شرحی بر عبارت «امّن یجیب»: https://www.academia.edu/33321683
فهم درست برخی آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/13118943
ویژگیهای گونه های خداباوران: https://www.academia.edu/101624604
شرحی بر عبارت «هدیً للمتّقین»: https://www.academia.edu/43299976
شرحی بر: والنّجم و الشّجر یسجدان: https://www.academia.edu/44964619
آفتهای کارامدی قرآن(افلایتدبّرون القرآن؟): https://www.academia.edu/7361057
شرحی بر: ماخلقت الجن و الانس الّا لیعبدون: https://www.academia.edu/37440153
دحوالارض و ایجاد شبهه پیرامون آیات قرآن کریم: https://www.academia.edu/36673556
بررسی برخی مفاهیم ویژه قرآن کریم (13)
چرایی به کارگیری ضمیر «انا» و «انّا» در قرآن: https://www.academia.edu/62211311
بررسی کاربرد واژگان رحمت و برکت: https://www.academia.edu/97814234
بررسی واژه «عظیم» در قرآن کریم: https://www.academia.edu/12458605
دابّة الارض، چیستی و چگاهی آن: https://www.academia.edu/11968805
کرام الکاتبین (گرامی نویسندگان): https://www.academia.edu/45148542
معنا و مفهوم «لا اکراه فی الدین»: https://www.academia.edu/42919204
بررسی کلیدواژه «بشر» در قرآن: https://www.academia.edu/28646528
دانشنامه مفاهیم ویژه قرآن کریم: https://www.academia.edu/10031889
بررسی کلیدواژه «نفر» در قرآن: https://www.academia.edu/51136542
آینده نگری در قرآن: https://www.academia.edu/43935923
روح الله در قرآن: https://www.academia.edu/89022449
ثانی اثنین کیست؟: https://www.academia.edu/6832755
جنشناسی، پیشنیاز انسانشناسی (11)
نقدی بر: جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12330053
نقش بشقابهای پرنده در جامعه جهانی آینده: https://www.academia.edu/6863841
نگرشی تازه به واقعه روزول (Roswell): https://www.academia.edu/8861578
یوفو هلیکوپتر شینوک را با خود برد!!: https://www.academia.edu/22349865
پیشرفتهای علمی جنیان و تمدن اینکاها: https://www.academia.edu/13344746
داستان یک فریب، و تابوی رادیوفردا: https://www.academia.edu/35498830
بزرگترین معمّای رویدادهای هوایی: https://www.academia.edu/38908871
جن، موجودی که از نو باید شناخت: https://www.academia.edu/12376472
کشف سنگهای عظیم در روسیه: https://www.academia.edu/10477325
اهرام مصر و فرعون زمان: https://www.academia.edu/8653706
نقدی بر: برج بابل: https://www.academia.edu/14711794
انسانشناسی (20)
بررسی جایگاه انسانهای پیشین و انسان امروزی: https://www.academia.edu/10055759
آنگاه که پای انسانشناس در گل میماند!: https://www.academia.edu/11354348
دگرگونی اساسی در نظریه تکامل انسان: https://www.academia.edu/6987500
چهارپایان ویژه قرآنی یا کروموزومها: https://www.academia.edu/12408571
آفرینش باوری، بحث تکامل گرایی: https://www.academia.edu/10477311
انّ الانسان لیطغی ان رآه استغنی: https://www.academia.edu/105346782
آزمونهای علمی و عقیدتی «آدم»: https://www.academia.edu/45050385
زندگی ابدی! افسانه یا واقعیت؟: https://www.academia.edu/6794796
فیزیولوژی انسانی یا دلشناسی: https://www.academia.edu/7503898
فلسفه آفرینش و هبوط انسان: https://www.academia.edu/50766034
فلسفه زندگی از دیدگاه قرآن: https://www.academia.edu/46896237
علم و روش شناخت علمی: https://www.academia.edu/103293430
عقل، فهم، شعور، احساس: https://www.academia.edu/44268384
گامی در خودشناسی: https://www.academia.edu/12078728
نوای نی در نی ستان: https://www.academia.edu/7503634
زایش، آغاز آفرینش: https://www.academia.edu/47605287
انسانی استثثنائی: https://www.academia.edu/35134746
ارتقاء مقام انسان: https://www.academia.edu/7504672
روز قدر زندگی: https://www.academia.edu/46862929
انسان نمادساز: https://www.academia.edu/9096115
دینشناسی (16)
تصویری حقیقی و زیبا از «مریم و مسیح» در قرآن: https://www.academia.edu/40631794
تأثیر برگزیدگان الهی بر پیشرفت جوامع انسانی: https://www.academia.edu/10698949
در پیرامون شناخت فرهنگ مسیحیت و واتیکان: https://www.academia.edu/8234043
آیا نامسلمانان اهل نجات نیستند؟ (دینگزینی): https://www.academia.edu/14819185
زیارتگاه فاتیما (Fatima) در کشور پرتغال: https://www.academia.edu/6832698
بررسی اجمالی تبلیغ در اسلام و مسیحیت: https://www.academia.edu/8326941
افتضاح فرهنگی جمهوری اسلامی: https://www.academia.edu/104556537
پیامبری ماجراساز و ماجراجو!: https://www.academia.edu/37604271
بنی اسرائیل یا اثنتاعشرة عینا: https://www.academia.edu/14486105
آیا 124000 پیامبر داشته ایم؟: https://www.academia.edu/63208978
داستان سه شاهزاده اشکانی: https://www.academia.edu/35651528
عید پاک و شام آخر مسیح: https://www.academia.edu/45674307
پدران کلیسا در قرآن: https://www.academia.edu/8240539
صابئین یا صابئون: https://www.academia.edu/13442043
جهل مقدّس: https://www.academia.edu/37581934
Ahmad Shammazadeh