احمد شمّاع زاده
چرا کیهانشناسی قرآنی؟
ممکن است برای برخی این پرسشها پیش آمده باشد و یا پیش بیاید:
- چرا خداوند در قرآن تا این اندازه به کیهان، آغاز و انجام آن، و نیز سازوکار و ساختار آن پرداخته است؛ که نمیتوان مشابه آن را در دیگر کتابها، چه آسمانی و چه زمینی یافت؟!!
- آیا قرآن متأثر از نظریه های فیلسوفان تمدنهای کهنی همچون یونان، ایران و هند است؟
- آیا تناقضی میان کیهانشناسی قرآنی با کیهانشناسی فلسفی کهن و علمی کنونی وجود دارد؟
- آیا این کتاب به ظاهر دینی، بخشی یا تمام کیهانشناسی علمی را تأیید میکند؟
- آیا کیهانشناسی علمی بخشی یا تمام کیهانشناسی قرآنی را تأیید میکند؟
پاسخ:
خداوند کریم با نزول بیش از 300 آیه، خواسته است آنچه که نیاز انسان برای شناخت کیهان است، به او بدهد. در این میان ممکن است نظر کیهانشناسان فلسفی و علمی نیز تأیید، رد، و یا اصلاح شود؛ ولی هدف نهایی مانند همه آیات الهی، هدایت انسان در راهی که در پیش گرفته، بوده است؛ و به این شعر و شعار جامه عمل پوشانده است که:
آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
در گفتار سازمان کیهان در قرآن دانستیم که کیهان سه بخش دارد، و هریک از این بخشها چه نقشی را در ارتباط با یکدیگر دارند؛ و در گفتار شکل کیهان در قرآن دانستیم که شکل ساختاری کیهان حلزونی است. اما هنوز به طور کامل نمیدانیم که این سه بخش چگونه حلزون کیهانی را شکل دادهاند، و جایگاه هریک در این حلزون چگونه است؟
تنها آیهای که این ساختار را مشخّص میسازد، آیه آخر سوره طلاق است که میفرماید:
اللهالذی خلق سبع سموات و منالارض مثلهنّ یتنزّلالامر بینهنّ لتعلموا انالله علی کل شیء قدیر و انالله قد احاط بکلّ شیء علماً
ترجمه: خداوند کسیاست که آفرید هفت آسمان را و از زمین نیز مانند آنها را. کار را در میان آنها کاهش میدهد تا بدانید همانا که خداوند بر هرچیزی توانا و همانا خداوند به درستی به هرچیزی احاطه علمی دارد.
از اینکه این آیه آخرین آیه سورهای است که نام و موضوعش با موضوع آیه همخوانی ندارد و آیه بینظیری در زمینه کیهانشناسی است، و اینکه خداوند در پایان آیه، توانایی و احاطه علمی خویش را به رخ بندگانش میکشد، به نظرمیرسد که خداوند میخواسته بههرصورت این موضوع از قلم نیفتد، روشنگری کند، و حجّت را در مورد ساختار کیهان تمامکند.
با این آیه دیدگاه ما از ساختار کیهان دگرگونه میشود؛ و متوجه میشویم که هفت آسمان به همراه خود هفت زمین (بخشهای پیدا) دارند. و بخشهای پیدای کیهان ویژه آسمان دنیا نیست. بنابراین، موضوع را به گونه زیر مورد بررسی قرارمیدهیم:
لاک سه بعدی یک حلزون طبیعی را در نظر آورید که دارای هفت لایه است. در طبیعت چنین لاکی وجود ندارد؛ در صنعت نیز به نظر نمیرسد کسی چنین کاری را کرده باشد؛ زیرا اگر قطر نیمدایره اول لاک حلزون را تنها دو میلیمتر درنظربگیریم، برای به تصویرکشیدن یک لاک حلزون دوبعدی با هفت لایه، به زمین دایرهواری که قطرش ده متر باشد، نیازداریم؛ ولی این لاک حلزون سهبعدی، باید به مانند یک آبنما (اکواریوم)، به گونهای شفّاف باشد تا بتوانیم درون آن را آشکارا ببینیم.
در این صورت در هریک از لایههای آن، لکّههای روشنی (کهکشانهایی) را میبینیم که بخش بسیارکوچکی از لایه را تشکیلمیدهند، (رویهمرفته، چهاردرصد حلزون کیهانی) و دیگربخشهای هرلایه که عمده حجم هرلایه را شکلمیدهند، (رویهمرفته، 96 درصد حلزون کیهانی) سیاه و نادیدنی هستند. به قول کیهانشناسی، جرم درخشنده خوشههای کهکشانی در اقیانوسی از ماده تاریک غوطهورند.
لایه هفتم که معمولاً از همه لایهها گستردهتر است، سماءالدّنیا (پایین ترین آسمان) نام دارد و کهکشانهای آن را دنیا مینامند. هریک از این لایهها از سویی فعّال، و دارای کارکرد جداگانهای است؛ و از سوی دیگر چون همگی لاک یک حلزون را تشکیل میدهند، به یکدیگر پیوستهاند. هرچه لایهها پایینتر قرارگرفته باشند، دارای حجمی کمتر، ولی نیروی گرانش و چگالی بیشتری هستند. تا به مرکز یا هسته حلزون برسد.
کرانه این حلزون، همه هستی را در خود جای داده است؛ و هر اندازه که حلزون گسترش یابد، فضا ـ زمان (جایگاه یا اسپیس تایم) نیز گسترش میآید.
پیش از ادامه بحث، لازم است به بررسی مفهوم سه واژه کلیدی در کیهانشناسی قرآنی بپردازیم: عرش، کرسی، بحر مسجور
چیستی عرش
در مورد چیستی عرش سخن بسیار کم است. هم در قرآن کریم و هم در احادیث. امام علی که می فرماید من به راههای آسمان از راههای زمین آگاهترم، در زمینه شناخت عرش، تنها می توان دو عبارت را از او نقل کرد که همین دو عبارت نکات مهمی را که منطبق بر شناخت علمی عرش است به اثبات می رساند:
در دعای مشلول امام علی یک جا خداوند را بدین گونه مورد خطاب قرارمیدهد: یا من لا یطأ عرشه قدم (ای که هیچ گامی به عرشش نرسد) این نظر خط بطلانی بر عقیده کسانی میکشد که تصور میکنند رسول اکرم در شب معراج به عرش رسیده است یا فرشتگان بدانجا راه دارند. اگر در آیاتی که در مورد فرشتگان و عرش هست دقت کنید میبینید که آنان بدان راه ندارند بلکه حول آن در گردشند و یا در روز بازپسین حامل عرشند که این فرشتگان آن گونه که ما تصور میکنیم نیستند؛ بلکه نیروهایی هستند که اکنون چهارند و در روز بازپسین به هشت نیرو میرسند.
امام علی(ع) در جای دیگری از دعای مشلول خداوند را به یک ویژگی مهم از عرشش سوگند میدهد که سوگند خوردن، هم نشانه اهمّیّت بسیار آن برای خداوند است؛ و هم کمکی به شناخت عرش میکند: بمعاقد العز من عرشک. ترجمه این عبارت کار ساده ای نیست.
ترجمه معاقد: معاقد جمع معقد است و معقد اسم مکان برای واژه عقد (ع مفتوح، ق هم مفتوح و هم مکسور)، که در فرهنگهای واژگان، به معنای توده های ریگ بسته و برهم انباشته شده و درهم فرورفته را میدهد.
با توجه به اینکه کیهانشناسان احتمال میدهند ماهیت انرژی تاریک، گراویتون باشد، و با توجه به اینکه عرش منبع تغذیه کیهان است، به جای ریگ باید ذرات بنیادی را در نظر گرفت. عزّ نیز به معنای گرامی، بلندی است.
جایگاه و منزلت ‹عرش›
چیستی عرش تاکنون بیش از آنچه که آمد بر کسی آشکارنشده؛ ولی جایگاه آن دستکم برای نشاندادن ساختار کیهان ضروری بهنظر میرسد. برای شناخت آن نیز باید به آیات قرآن و ریزهکاریهای مربوط به آن متوسلشویم:
قل من رّبالسّمواتالسّبع و ربّالعرشالعظیم. (مؤمنون: 86)
دراین آیه و همه آیاتی که میگویند خداوند سموات والارض (آسمانها هفتگانه) را در شش مرحله برپاداشت و سپس بر عرش مستولی شد، حساب سموات والارض از حساب عرش جدا شده است.
از سوی دیگر، خداوند در مورد ‹سموات والارض› جدا از واژه ‹ربّ›، واژههای‹خلق›، ‹فطر›، و ‹بدع› را بهکاربرده، که نشان از آفریدن آنهاست؛ ولی برای ‹عرش› همهجا تنها واژه ‹ربّ› را بهکارگرفتهاست؛ و در نوع بهکارگیریها، رمزورازها و نکتههایی نهفته است:
ـ منظور از آفرینش من این نبوده که عرش را بیافرینم، بلکه منظور آفرینش، ‹سمواتوالارض› بوده و ‹عرش› نتیجه آفرینش سمواتوالارض است.
ـ برای آفرینش، کمترین ذره از نور خود را جلوهگرساختم و چنان عظمتی به وجود آمد که حتّا هنگامی که اینهمه نوآوریها را ایجادکردم، همه آنها جزء ناچیزی از آن عظمت را به خود گرفتند و باقیمانده آن را جمعوجورکردم و پروراندم (ربّ) تا از سویی روند تغذیه و گسترش کیهان به درستی پیش رود، و از سوی دیگر منبعی باشد برای بسیاری کارهای دیگر.
مانند نیروی هستهای برای انسانها که اگر آن را در قیدوبند بکشند و بجا و درست بهرهبرداری کنند، نیکو و سودمند است؛ و اگر رهاشود، یا بیرویه آن را بهکارگیرند، ویرانگر خواهد بود.
جایگاه و منزلت ‹کرسی›
با وجود آیات بسیاری که در مورد عرش در قرآن آمده، پیرامون کرسی تنها یک آیه وجوددارد که در این تفاوت شمار آیهها نیز نکتهای نهفته است:
وسع کرسیّهالسّموات والارض ولایؤوده حفظهما و هوالعلیالعظیم(بقره: 255)
این، بخشی از ‹آیةالکرسی› مشهور است؛ که تنها آیهای است که خدا و رسولش ارزش زیادی برای آن قائلند؛ و خواندن آن بسیار سفارش شده و ثواب زیادی برای آن نوشتهاند.
تنها چیزی را که از قرآن درباره کرسی میتوان کشف کرد، این است که اگر خداوند ‹عرش› را با واژه ‹ربّ› تا اندازهای معرفی و مادّی بودن و وجود خارجی داشتن آن را خاطرنشان کردهاست، برای ‹کرسی› از همان نیز دریغکرده و تنها گستردگی را برای آن قائلشده و میتوان گفت کرسی تنها ‹عنوان› است و وجود خارجی ندارد؛ همان گونه که از برخی روایات به این حقیقت میتوان رسید.
رابطه و نسبت عرش با کرسی
از روایتهای معدود ولی بسیارمهمی که در این زمینه وجوددارد و در ‹قاموس قرآن› آمده، بهرمند میشویم:
از امام جعفر صادق:
السّمواتوالارض و جمیع ما خلقالله فیالکرسیّ
الکرسیّ وسعالسّموات والارض، والعرش و کلّ شیء خلقالله فیالکرسی
از رسول اکرم (ص): ماالسّمواتالسّبع والارضونالسّبع فیالکرسیّ الا کحلقه ملقاه بارض بلاقع و انّ فضله علیالعرش کفضلالفلات علیالحلقه
از این سه روایت نکتههای بدیعی در مورد شناخت و جایگاه ارزشی و مادی هر یک از ‹عرش› و ‹کرسی› بهدستمیآید، و مشکلگشای مسائل کیهانشناسی طبیعی و قرآنی است؛ و این دو، چهنیکو، چهزیبا، و چقدر بیبدیل ترسیم و بهتصویرکشیدهشدهاند. به تحلیل آنها میپردازیم:
ـ از حدیثهای نقلشده از امام صادق(ع) متوجه میشویم که کرسی همه آنچه را که خداوند آفریده، یعنی کل کیهان را شامل میشود.
ـ و از حدیث رسول اکرم جایگاه مادی و ارزشی ‹عرش› و ‹کرسی› مشخصمیشود:
ـ از سویی، جایگاه آسمانها و زمینهای هفتگانه در کرسی، مانند یک حلقة آهنی(چیزی که مادی است، وزن دارد، و وزنش هم سنگین است.) در یک بیابان بیآبوگیاه است.(که هیچ چیزی جز همان حلقة آهنی در آن نمود واقعی ندارد.)
ـ از سوی دیگر، برتری کرسی بر عرش همانند برتری آن بیابان است که اکنون آبادشده؛ ولی عرش تنها همان ویژگیها را که برای حلقه آهنی آمد، دارد: یعنی سنگینی و هیمنه.
- اینکه رسول اکرم حلقه آهنی را مثال زده، نباید تنها سنگینی حلقه نظر ما را جلب کند؛ بلکه شکل آن نیز مهم است؛ زیرا یاداور هسته حلزون کیهانی است که به مانند همه حلزونها، حلقوی یا کروی است؛ و نه به هیچ شکلی دیگر!! همان گونه که پیشتر ثابت کردیم که:
عرش= انرژی تاریک= هسته حلزون کیهانی
نتیجهگیری:
ـ سنگینی کیهان در عرش است و گستردگی کیهان در کرسی است.
ـ کرسی همان پوسته (لاک) حلزون کیهانی، است که همه هستی را در خود جای داده است. به زبان کیهانشناسی این پوسته دربرگیرنده فضا ـ زمان (spacetime یا جایگاه) نیز هست، و با گسترش آن، جایگاه نیز گسترش می یابد.
ـ ‹عرش› واقعی است و ‹کرسی› مجازی است؛ و تنها نام و عنوانی قرآنی برای حلزون کیهانی است.
«بحر مسجور» چیست؟
این واژه مرکب که مانند ‹کرسی› تنها یک بار در قرآن آمده و خداوند درقالب یک آیه دو واژهای به آن سوگندیادکرده (والبحرالمسجور)، به دلیل برداشتهای مختلفی که مفسران از آن داشتهاند (برخی معنای ‹پر، مالامال، متلاطم› و برخی دیگر معنای ‹برافروخته، شعلهور، گداخته›)، به نتیجهای پسندیده و پذیرفتنی درباره مفهوم ‹بحر مسجور› نرسیدهاند.
به نظر میرسد بهترین درک از این واژه کیهانشناسانه قرآن، آن باشد که خداوند با واژه ‹کرسی›، گسترگی یا کمیت کیهان را بیان داشته و با ‹بحر مسجور›، چگونگی یا کیفیت آن را. زیرا در اینجا نیز واژهگزینی قرآن کریم، بسیار بجا و پرمعناست و خداوند با این واژه: ‹اقیانوس مالامال، متلاطم، برافروخته و گداخته›، بهترین معنا را در زمینه شناخت کیفیت و حالت کیهان بهکارگرفتهاست. شاهد مدعایی از کیهانشناسی:
«کهکشانها ساختارهای بزرگی پر از ستاره، گاز و غبارند. آنها با جرمی برابر میلیاردها خورشید، همچون فانوسهای دریایی درخشان، در اقیانوس تاریک کیهان هستنند. تصاویر هابل نشان میدهد آن طور که پیش از این تصورمیشد، کهکشانها ساختارهای ثابت و به دور از هم نیستند؛ بلکه با هم برخوردمیکنند، درهم فرومیروند، همدیگر را میخورند، کم نورمیشوند، و یا همچون آتشی شعلهور میگردند، و تغییر شکل میدهند. به این ترتیب انقلاب بزرگی در اندیشه اخترشناسان بهوجودآمدهاست.(1)
تفسیر آیات اول تا ششم سوره ‹طور›
والطّور و کتاب مسطور فی رق منشور والبیتالمعمور والسّقفالمرفوع والبحرالمسجور
ترجمه: سوگند به کوه طور و کتابی تدوین شده، در برگی بازشده. سوگند به خانه آباد شده، سوگند به سقف برافرشته شده، سوگند به اقیانوس مالامال، متلاطم و برافروخته.
برای درک این مفاهیم از تفسیرها چیز زیادی بهدست نمیآید، پس دست به دامان معصومین و ادبیات (زبان ادب) آنان میشویم و درمییابیم که سه آیه اول در دعای نور، و سه آیه بعدی در دعای عهد آمده است:
و انزل النّور علی الطّور فی کتابٍ مسطورٍ فی رقٍّ منشورٍ (دعای نور)
اللهم ربالنورالعظیم و ربالکرسیالرفیع و ربالبحرالمسجور (دعای عهد)
سه واژه اول که در دعای نور آمده و قرینه و همترازی برای سه آیة اول است، بدین ترتیب برابرگذاری میشوند:
طور به دو معنی است یکی مطلق ‹کوه› که نمونهای از عالم پیداست؛ و دیگری نامی ویژه برای کوهی که حضرت موسی با تجلی نور مستقیم الهی بر آن بیهوششد؛ و لابد جای اندیشة فراوان دارد که خداوند به آن سوگندیادکردهاست؛ ولی جای پرداختن به این موضوع اینجا نیست.
کتاب مسطور، یعنی کتابی که تدوین شده نه نوشتهشده؛ نوشتن، فعلی کلی است ولی خداوند در هر آیهای که از کاربری فعل ‹کتب› خودداریکرده و ‹سطر› را به کار برده منظوری داشته و در این آیه نیز میخواهد بگوید این کتاب سطربهسطر یعنی ردیفبهردیف و روی حساب و برنامه نوشته و در اصل تدوین شدهاست. این کتاب همان کتاب ‹جهان پیدا› یعنی عالم طبیعت است که شایستگی سوگند یادکردن را داشتهاست؛ و جزئی از کل کیهان است که فرموده: فی رق منشور
رق منشور، به معنی برگی بازشده یا پوستی گسترده، که همان حلزونکیهانی است. مانند یک برگ که جوانه میزند و خردهخرده بازمیشود و شکل اصلی خود را بازمییابد؛ حلزون کیهانی نیز بدین صورت شکلگرفتهاست. چنانکه هنگامی که میخواست برای ‹شکلحلزونیکیهان› مثالی بزند، فرمود ‹کطیالسجل للکتب›: مانند نامههایی که بر پوست(رق) مینوشتند و آن را لوله میکردند.
شرح سه واژه دوم که در دعای عهد آمده و قرینه و همترازی برای سه آیة دوم است، بدین ترتیب برابرگذاری میشوند:
بیتالمعمور، سقفالمرفوع، بحرالمسجور= نورالعظیم، کرسیالـرفیـع، بحرالمسجور
با توجه به اینکه نورالعظیم همان عرش است، که در مبحث ‹در پیرامون عرش› به آن پرداختهشد، و از آنجا که معمور با معنای واژگانی ‹آباد› و ‹پیر› هر دو از ویژگیها عرش است، پس بیتالمعمور با عرش همخوانی و برابری میکند
کرسیالرفیع با معنای ‹بسیاربلند› برای ‹رفیع›، و ‹برافراشته› برای ‹مرفوع› همخوانی دارد. پس سقفالمرفوع همان کرسی است.
آمدن بحر مسجور در قرآن و دعا دلگرمی ما را در این برابرگذاری و معنایی که برای آن آمد، بیشترمیکند؛ و بدین ترتیب سه واژة کلیدی عرش، کرسی و بحر مسجور معنا و مفهوم کیهانشناسانه خود را بازمییابند:
سنگینی حلزونکیهانی با واژه عرش بیان میشود. گستردگی حلزون کیهانی با واژه کرسی بیانمیشود؛ و چگونگی حلزونکیهانی با واژة آمیخته بحر مسجور بیان شده است.
پندارگرایی پیرامون ساختار کیهان
یکی از کیهانشناسان رایمند روسی ‹زلدوویچ› نام دارد که پیرامون ساختار کیهان مقاله کم نظیری را نگاشتهاست. خلاصه آن را در اینجا میآورم؛ تا هم به فهم ما از ساختار کیهان کمککند و هم اشتباههایی را که وی و دیگر کیهانشناسان بهدلیل ندانستن شکل کیهان مرتکب میشوند، خاطرنشان کنم:
«مهمترین ویژگی کیهان ساختار آن است. مادهای که ما را احاطهکردهاست، به طور تصادفی پراکنده نشده، بلکه بیشتر تا درجه زیادی در تشکیلات ساختمانی گوناگون گردآمدهاست. ساختارهای از یک نوع، خشتهایی ساختمانی برای ساختارهای تراز دوم هستند که از نظر ابعاد فضایی بزرگترند. این ساختارها به نوبة خود در ساختارهای تراز سوم گردمیآیند، و الی آخر».
«ولی کهکشانها در فضا توزیعی غیریکنواخت دارند… بررسی این ساختارها در بررسی و شناخت کیهان شایان اهمیتاند… از اینکه کهکشانها در عکسها درکناریکدیگر بهنظرمیرسند، نمیتوان نتیجهگرفت که آنها واقعاً نزدیک یکدیگرند. کاملاً امکان دارد چنین کهکشانهایی در فواصل مختلف از زمین باشند. و تنها بر سبیل تصادف وقتی از زمین دیدهمیشوند، تقریباً در امتداد یک خط قرارگیرند. موقعیت واقعی کهکشانها در فضا تنها با ساختن تصویری سهبعدی قابلتشخیص است».
«… برمبنای شناخت قبلیمان، کاملاً طبیعی بود فرضکنیم کهکشانها به همان نحو در خوشهها گردمیآیند که ستارگان در کهکشانها فراهم آمدهاند… ولی واقعیت چیزی کاملاً متفاوت را نشانمیداد. معلومشد که نسبت بسیاربزرگی(80 تا90 درصد) از کهکشانها در الگوهای بسیار بسط یافته، نخمانند (رشتهای) با ضخامتی کمتر از سی میلیون سال نوری و طولی تا سیصدمیلیون سال نوری متراکم شدهاند. رشتههای مجاور، یکدیگر را قطعمیکنند و ساختاری درهم، و سهبعدی، مانند یک شبکة سلولی یا لانهزنبوری تشکیلمیدهند».
«این ساختمان معمولاً به سیستم خوشهای فوقبزرگ موسوم است… این خوشهها بخش بسیارکوچکی از حجم کیهان را اشغال میکنند. فضای باقیمانده، کهکشانی ندارد… خوشههای فوق سنگین واقع در پشت این فضای خالی از خلال شکافها دیدهمیشوند. همین وضع برای ساختمانهای رشتهای پیشمیآید. تنها خوشههای بزرگ که در حوالی مرکز تراکم بسیارواضحی دارند، هنوز خودنمایی میکنند».
«مشاهدات همچنین اثباتمیکنند که در مقیاسی از رستة هزاران میلیون سال نوری که دوبرابر مقیاس حداکثر یک خوشة فوق بزرگ است، توزیع ماده در کیهان با دقتی بسیار زیاد، همگون (همهجایکسان) متقارن(در همة جهات یکسان) و بیساختار است. انحراف از چگالی میانگین در این مقیاس،از ده تا بیست درصد تجاوز نمیکند. در مقیاسهای بازهمبزرگتر، درجة همگونی و تقارن حتی از این هم بیشتر است. بنابراین، ساختارهای ناهمگون از ترازی بالاتر از خوشههای فوقسنگین وجودندارند. خوشههای فوق سنگین بزرگترین ساختارها در کیهان، در رأس سلسلهمراتب هستند. در مقیاسهای بزرگتر، کیهان یکنواخت است».
«… چگالی ماده در خطوط تلاقی بیشتر افزایشمییابد و دقیقاً این خطوط است که ساختار شبکهای حجرهمانند را در طی تکامل بیشتر تشکیلمیدهد. محاسبات عددی که با کامپیوتر در مسکو یا بهوسیلة گروههای دیگر کارشناسان انجامگرفتهاند، تصویری از ساختار شانعسلی(لانهزنبوری) در مقیاسی بزرگ بهدستمیدهند».(2)
هدف از این مقدمهچینی و آوردن نظر ‹زلدوویچ›، دقیقاً همان حقیقتهایی است که وی در اولین پاراگراف نقلشده(که زیرخط کردم)، آوردهاست. ولی او نیز مانند دیگر کیهانشناسان چون هنوز از شکل حلزونی کیهان آگاهی ندارد، در نتیجهگیری بهاشتباهمیافتد. بهنظرمیرسد تعبیرهایی همچون قطعکردن کهکشانها یکدیگر را، و ایجاد شبکههای لانهزنبوری، خطوط تلاقی و غیره تنها یک تصور باشد، و واقعیت آن است که بسیاری از این کهکشانها در لایههای مختلفی از حلزون کیهانی قرارگرفتهاند؛ و تنها از دید زمینیها چنین به نظرمیرسند. یعنی هم فاصلههای زیادی با یکدیگر دارند و هم دارای شرایط متفاوتی هستند. آنان اگر میتوانستند حلزونی سهبعدی، همانگونه که در آغاز بحث از آن یادکردیم، بسازند و به تصویربکشند، متوجهمیشدند که چگونه در آن حلزون نیز، کهکشانها ظاهراً رویهم قرارمیگیرند و یا یکدیگر را قطعمیکنند؛ ولی واقعاً چنین نیست؛ آنگاه حقیقت بر آنها آشکارمیشد؛ همچنانکه زلدوویچ خود اعترافکرده:
ـ خوشههای فوق سنگین کهکشانهای واقع در پشت این فضای خالی از خلال شکافها دیدهمیشوند.
ـ کاملاً امکان دارد چنین کهکشانهایی در فواصل مختلف از زمین باشند. و تنها بر سبیل تصادف وقتی از زمین دیدهمیشوند، تقریباً در امتداد یک خط قرارگیرند.
ـ موقعیت واقعی کهکشانها در فضا، تنها با ساختن تصویری سهبعدی قابل تشخیص است».
این موضوع حتا به نتیجهگیری از ‹تصویرهای هابل› نیز سرایتکرده و دو مطلب زیر نشان از آن دارد که چون کیهانشناسان شکل کیهان را نمیدانند، تصویرهای هابل نیز نمیتواند به آنان کمککند و همان نتیجهگیریهای نادرست را از این تصویرها میگیرند:
«گروهی از اخترشناسان که با تلسکوپ هابل کارمیکنند، بهتازگی تصاویر دقیقی از نقطهای نورانی در کهکشان ان. جی. سی. 6946 بهدستآوردهاند… این نقطة درخشان در واقع دو یا چند ابرنواختر درکنار هم است و لایهها و گازهای گریزان انفجارهای ابرنواختری درحال برخورد با یکدیگرند».
«… به این ترتیب مشخصشد که نقطه نورانیی که با تلسکوپهای غولپیکر روی زمین دیدهمیشد، بقایای درحال برخورد انفجار دو یا چند ستاره است».
«تصویر هابل نشانداد که این بار، دو یا چند تا از این پوستهها درحال برخورد باهمند».(3)
«بدین ترتیب کیهان بزرگتر میشود و کهکشانها از هم دورتر میگردند. اما در این میان برخی از کهکشانها بهقدری به هم نزدیکاند که اثر گرانشیشان برهم بیشتر از انبساط عالم است. در پی گذر آنها از کنار هم اتفاقهای گوناگون رخ میدهد. برخی از آنها از روی هم ‹لیز میخوردند› و یا همانند غریبههای کیهان از کنار هم میگذرند».(4)
نکته: البته از این دیدگاه، نمیتوان روند شکلگیری برخی کهکشانهای بزرگتر از درهم فرونشینی کهکشانهای کوچکتر را نفیکرد؛ ولی بیتردید، برخی از این نتیجهگیریها تنها تصور است. همانگونه که زلدوویچ گفت: «موقعیت واقعی کهکشانها در فضا تنها با ساختن تصویری سهبعدی قابلتشخیص است».
جنبندگان در کیهان
تاکنون موضوعهای بسیاری پیرامون ساختار کیهان بیانشد، ولی ظاهراً نکتة مهمی باقیمانده که بدون آن ساختار کیهان ناقص است. زیرا تاکنون به ماده و نیرو پرداختهشد، و اشارهای به منظور آفرینش از اینهمه آفریدنها نشد. پس به بررسی آیه 29 سوره شوری میپردازیم:
ومنآیاته خلقالسموات والارض وما بثّ فیهما مندابّه وهو علی جمعهم اذایشاء قدیر
ترجمه: و از نشانههای او، آفرینش آسمانها و زمین و آنچه که در آن دو(آسمان و زمین) پراکندهاست، از جنبنده و او بر گرداوری آنها اگر بخواهد، بسیارتواناست.
این آیه نیز کمنظیر و از جهاتی بیماننداست. خداوند در این آیه یکی از سترگکارهای خود را به بندگانش یاداوری میکند. چنینکاری چیست؟
ـ آفرینش کیهان؟ این را که در آیات بسیاری یاداوریکردهاست. ویژگی این آیه چیست؟
ـ آفرینش جنبندگان و پراکندن آنها در زمین و آسمان؟ زمین؛ اگر همین زمین خودمان باشد که همه میدانیم؛ و نیازی نیست که در این آیه آن را به یاد ما بیاورد و آیات زیادی نیز در مورد آن وجوددارد.
ـ پس منظور از زمین، دیگر سیارههاست. که دارای جنبندهاند. درست، اما منظور از آسمانها چیست؟
ـ نکته همین است که خداوند از واژة کلی ‹جنبنده› یادکرده، زیرا این واژه همة جاندارانی را که حرکت دارند، دربرمیگیرد: فرشتگان، جنها، انسانها، حیوانها و بلکه گیاهان.
اگر هم کسانی یافتشوند که بگویند منظور از جنبنده در کیهان(آسمانها) فرشتگان و یا حتی انرژی جنبشی است، بازهم نمیتوان به وجود انواع متفکر و مسؤول در کهکشانها فکرنکرد و از آنها چشمپوشیکرد.
پس با این آیه، به کارایی قرآن کریم بیش از پیش آگاهی مییابیم، که دستکم نهصد سال پیش از جرقة ذهنی کپرنیک میتوانسته به ذهن خوانندگانش جرقهبزند؛ ولی خوانندگانش بدون دقت در آیاتش(مانند همیشة تاریخ اسلام) از کنار نکات دانستنی آن گذشتند:
«… داستان علمی حتا از زمان کپرنیک سعیمیکردهاست با قراردادن انسان در مقابل موجودات غیرانسانی، یا یاداوری این موضوع که دانش ما دربارة کیهان پیرامونمان چقدر کم است، به جایگاه انسان در جهان بپردازد… کپرنیک این حقیقت را کشفکرد که نه کرة زمین و نه انسانیت مرکز عالم نیستند، پس امکانداد زندگی فراسوی کرة زمین وجودداشتهباشد».(5)
برای بهترروشنشدن موضوع، آیاتی دیگر از قرآن کریم را مورد استناد قرارمیدهیم:
الم تر انالله یسجد له من فیالسموات و من فیالارض والشمس والقمر والنّجوم والجبال والشجر والدّوابّ و کثیر منالناس و کثیر حق علیهالعذاب(حج: 18)
ترجمه: آیا نمیبینی همانا خداوند را سجدهمیکنند برای او آنکه در آسمانها و آنکه در زمین است و خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درخت (گیاهان) و جنبندگان (حیوانها) و بسیاری از مردم(از جن و انس) و بسیاری که شایستة عذاب است!!
رعد: 15ـ ولله یسجد من فیالسموات والارض طوعاً و کرهاً وظلالهم بالغدو والاصال
ترجمه: هرکه در آسمانهاوزمین است، با میلواکراه(خواه، ناخواه) خداوند را سجدهمیکنند و سایههای آنها بامدادان و شامگاهان وجوددارد.
توضیح: در کل قرآن کریم هرجا عبارت «طوعاً و کرهاً» و یا «طوعاً او کرهاً» بیاید منظور آن است که موجودهایی که از آنها سخنمیگوید، دارای اختیارند، و مانند فرشتگان تکبعدی نیسند.
منظور خداوند از نزول این آیه آن است که بگوید در کیهان پهناور او کسانی با این ویژگیها حضوردارند:
- در جایی از کیهان زندگیمیکنند که سایة آنها از طریق خورشیدها و ماهها پدیدمیآید. یعنی در جهان مادّه هستند و نه در عالم ملکوت.
چون سایه دارند، دارای جسمی مادی هستند.
چون اختیار دارند، فرشته نیستند؛ زیرا فرشتگان ذاتاً از خود اختیاری ندارند.
آیه 38 سورة فصلت که میفرماید ‹آنان که نزد پروردگارت هستند شبوروز او را تسبیجمیکنند› نیز نمیتواند منظور کلام خداوند از ‹آنان› فرشتگان باشد، زیرا که بر فرشتگان شب و روز نمیگذرد.
آیات 93 تا 95 سوره مریم: جز این نیست که هرکس در آسمانها و زمین است به بندگی نزد رحمن میآید. بهدرستی که برشمردیم آنها را شمردنی و همگی در روز قیامت فرد فرد نزد او میآیند.
اگر بگوییم منظور از «من» ملائکه است، این آیه با آیات پس از خود که وابسته به آنها نیز هست، مناسبتی نخواهد داشت. زیرا آیات بعد مفهوم بازخواست، محاکمه و رسیدگی به حساب و عقاب را میدهند. هم از این نظر که شمارش افراد درکار است و هم از این دید که فرد فرد به نزد پروردگارشان میآیند. بنابراین نمیتواند شامل ملائکه شود زیرا از سویی ملائکه گنهکار نیستند که مورد بازخواست واقع شوند و از سوی دیگر در روز قیامت ملائکه فرد فرد به نزد پروردگار نمیآیند بلکه صف به صف حضور مییابند. «یوم یقومالروح و الملائکه صفا»(نبأ: 38) وجاء ربک والملک صفاٌ صفاُ (فجر: 22) زیرا برای تکریم میآیند و نه برای حساب و عقاب.
ونفخ فیالصور فصعق من فیالسموات و من فیالارض الا من شاءالله ثم نفخ فیه اخری فاذا هم قیام ینظرون.(زمر: 68)
از این آیه نیز مشخص میگردد که در آسمان نیز موجودهای زندهای هستند که با نفخة صور همه بیهوش میشوند و چون کسی که در صور میدمد، اسرافیل(ع) یکی از فرشتگان است، پس کسانی که در آسمانها بیهوش میشوند فرشتگان نیستند، زیرا فرشتگان ذاتاً مرگ ندارند، مگر بهخواست ویژه الهی.
برای آگاهی بیشتر پیرامون مسکونی بودن بخشهای دیگری از کیهان مطلب لینک زیر را ببینید:
جهانهای متوازی و متوالی در قرآن: https://www.academia.edu/33424983
تاریخ نگارش در ضمن پژوهش «سازمان کیهان در قرآن»: خرداد 1384
جداسازی و ویرایش بخش «ساختار کیهان در قرآن»: فروردین 1402
احمد شمّاع زاده
بازگشتها:
1. نجوم ـ شماره 76 و 77، مقاله دستاوردهای شگرف هابل
2. پیام یونسکو: مهرماه 1365
3. نجوم ـ شماره 72 ـ اخبار
4. نجوم ـ شماره 76 و 77 مقاله پیشین
5. شرق: 16/10/83 صفحه علم