اشاره های قرآنی و پرسشهای انسانی
احمد شماع زاده
در پی، آیه هایی را میبینید که نه در تفسیرها تفسیر (پرده برداری) شده اند، و نه اندیشه نگارنده توانسته است پرده ای از پرده ها و بطنی از بطنهای آنها را باز کند؛ هرچند کسانی که با قلم نگارنده آشنایی دارند، میدانند که پیرامون بسیاری از آیاتی که تفسیرنشده بودند، تا آنجا که در توان بوده، با تدبر در آن آیات روشنگری کرده ام. بنا بر این:
شایسته است فیزیکدانانی که کارویژگیشان امواج نوری و پرتوهای گوناگون است، روی این آیات از دیدگاه فیزیک و ماهیت نور کارکنند؛ و دستاوردهای خود را به جهانیان اعلام کنند:
یک- و له ماسکن فیالّیل والنهار(انعام: 13)
ترجمه: و از آن اوست آنچه که در شب و روز ساکن هستند.
آفریدگان مادّی، همه در حرکت اند؛ چه ذرات زیر اتمی و سلولها، چه ستارگان و ابرنواخترها، و چه انس و جن؛ ولی خداوند در این آیه به ما میگوید که در این کیهان چیزهایی مادّی دیگری وجود دارند که همواره ساکنند!
نگارنده میخواهد بداند آنها چیستند؟
پاراگراف بالا را پنج سال پیش نوشتهام؛ ولی چیزی که به تازگی به آن رسیدهام، این است که احتمالاً منظور نظر خداوند آن است که: چیزهایی هستند که به هنگام شب و روز و تحول زمان که بر همه چیز تأثیرگذار است و موجب تغییرات جوهری و کمّی در اشیاء مادّی میشود، بر آنها بی تأثیر است و از این جهت همواره ساکن، یعنی بدون حرکت هستند؛ هرچند در جهانی مادی قرار دارند.
از سوی دیگر، هنگامی که مشغول مطالعه کتاب مادّه، انرژی، و جهان هستی (بخش فیزیک ذرات بنیادی) بودم. دانستم چه زحمتهای بسیاری کشیده شده تا دانشمندان توانسته اند ذرات مختلف از جمله ذرات درون اتم را کشف کنند. کوششهای دانشمندان از سالها پیش برای کشف ذرات بنیادی آغاز شده و تاکنون ادامه داشته و دارد؛ تا بلکه ذراتی را که همزمان با آفرینش کیهان به وجود آمده اند، با هزینههای بسیار هنگفتی که دولتها اختصاص داده اند، شناسایی کنند!
در نتیجه به این اندیشه فرورفتم:
همانگونه که خداوند بسیاری نکتههای علمی را به وسیله آیاتش به ما آموخته، و ما را از وجود آنها آگاه ساخته، ممکن است راهنماییهایی را هم برای کشف سادهتر ریزه کاریهایی که در طبیعت نهادینه کرده، در قرآن یاداورمان شده باشد تا به وجود این ذرات زودتر پی ببریم، ولی هنوز کسی به فهم و درک آن راهنماییها پی نبرده است.
نکته دیگری که پیرامون فهم این آیه به ذهم رسیده، این است که زمان بر آن اشیاء ناشناخته نمیگذرد؛ زیرا زمان نتیجه حرکت است. پس هنگامی که میگوید چیزهایی ساکن اند، معنایش این است که زمان بر آنها نمیگذرد. یعنی هرچند در جهانی مادی به سر میبرند، ولی گذر زمان یا تغییر و دگرگونی در آنها صفر است.
در مدلی مدرن برای کیهان آوردهام که عرش یا مرکز حلزون کیهانی، زمان بر آن نمیگذرد؛ ولی ممکن است آفریدگان مادّی دیگری جز عرش هم آفریده شده باشند که زمان بر آنها نگذرد. زیرا میگوید در شب و روز، یعنی در جهانی که خورشید دارد! بدین ترتیب خداوند به ما میگوید بروید پژوهش کنید تا بدانید چه جاهای دیگری از کیهان بی زمان هستند!
دو- انطلقوا الی ظلّ ذی ثلاث شعبٍ (30) لا ظلیلٍ ولا یغنی مناللّهبٍ (31) انّها ترمی بشررٍ کالقصرٍ(32) کانّه جمالتٍ صفر(33) - سوره مرسلات
ترجمه: بروید به سوی سایه ای دارای سه شاخه. نه سایهافکن است؛ و نه بینیازکند از شراره آتش. همانا آن می افکند شراره ای از آتش به بلندای کاخی. گویی چیز زیبایی است که رنگش به زردی میزند.
این آیات که ظاهراً مربوط به آخرت و دوزخیان است، دارای نکتههای علمی پیچیدهای هستند؛ به گونه ای که ذهن آدمی حتّا برای طرح پرسشی پیرامون این گونه سایه قد نمیدهد! اگر کسی مسائل مربوط به نور از جمله فیزیک نور و ماهیت نورهایی همچون لیزر را بداند، ممکن است بتواند با پژوهش، این آیات را درک کند!
نگارنده با پژوهشهایی که از چندین سال پیش تاکنون انجام داده است، معتقد شدهام که این سایه سه شاخه، لیزر است؛ در نتیجه لیزر نباید نور باشد؛ و خداوند خواسته است این نکته و دیگر نکتههایی را با این آیات به ما بیاموزد؛ بویژه آنکه به تازگی متوجه شدهام، لیزر سه شاخه نیز وجود دارد؛ که مهمترین گونه از لیزرهاست.
تحقیق نگارنده روی این موضوع ادامه دارد؛ ولی اگر فیزیکدانان بتوانند با پژوهشهای خود ثابت کنند که لیزر نور نیست، بلکه سایهای از نورهاست، یکی دیگر از معجزات قرآنی به سه دلیل زیر رقم میخورد:
یک- نظر نگارنده که معتقد است همه چیز در قرآن یافت میشود و خود کاشف کروموزم، دی آن آ، ژن، منشأ حیات، طیف کامل نور، پادمادّه، شکل کیهان، و موارد بسیار دیگری است، بیش از پیش تأیید میشود.
دو- قرآن راهنمای فیزیکدانان شده تا بدانند که لیزر نور نیست، بلکه سایه نور است.
سه- باید روی لیزر سه شاخه بیشتر پژوهش کنند، تا به شگفتیهای دیگری دست یابند که دیگر فیزیکدانان تاکنون به آنها دست نیافته اند. چنانکه کروموزومهای درشت (Giant Chromosomes) را که قرآن کریم، اهمّیّتشان را یاداور شده بود، در دانش امروز جایگاه ویژه ای دارند.
سه- الم تر الی ربک کیف مدّالظّل ولو شاء لجعله ساکناً ثم جعلناالشّمس علیه دلیلاً ثم قبضناه الینا قبضاً یسیراً (فرقان: 45 و 46)
ترجمه: آیا به سوی پروردگارت نمینگری که چگونه سایه را کشید؛ و اگر میخواست همانا آن را ساکن قرار میداد. سپس خورشید را دلیلی بر آن قرارداد. سپس آن را به سوی خود برگرفتیم برگرفتنی شدنی.
چگونه سایه ممکن است ثابت بماند؟ آیا منظور خداوند این است که خورشید یا ستارگان از حرکت باز ایستند؟ یا خداوند کریم نکته های دیگری از بیان این آیه در نظر دارد؟ چگونه و چرا خداوند سایه را به سوی خودش برگرفته آنهم برگرفتنی امکانپذیر؟!!
چهار- اولم یروا الی ماخلقالله من شیء یتفیّؤا ظلاله عنالیمین والشمائل سجداً لله وهم داخرون (نحل: 48)
ترجمه: آیا هرگز نمینگرند به سوی آنچه خداوند آفریدهاست؟ از چیزی که میافکند سایه خود را از راست و چپها. سجدهکنندگانند برای خداوند، و آنان فروتنانند.
این آفریدگان چگونه آفریدگانی هستند که راستگرد و چپگرد دارند و چپگردهایشان بیشتر از راستگردهایشان است! (راست را مفرد و چپ را جمع به کار برده است!) در مورد ذرات میتوان گفت ذراتی با چنین وضعیتی وجود دارند؛ ولی در مورد آنانکه سایه دارند، یعنی به اندازه ای بزرگند که به چشم ما انسانها میتواند بیایند، چگونه است؟ یقینا فرشته نیستند؛ زیرا که فرشتگان مادی نیستند و سایه ندارند؛ بلکه منظور از سایه دار بودن آنها، مادی بودن آنهاست تا تصور نشود فرشته اند.
پنج- اوقد لی یا هامان علیالطّین (قصص: 38)
ترجمه: برافروز برای من ای ‹هامان› بر گل.
در مورد این آیه ساده ترین موضوعی که به ذهن نگارنده رسیده آجرپزی برای ساخت رصدخانه است. اگر منظور خداوند این موضوع باشد، به ما گفته است که در زمان فرعون (یعنی حدود سه هزار و پانصد سال پیش) آجرپزی آغاز شده و یا رواج داشته است.
ایمیل نگارنده برای تماس: hmdshmzdeh@gmail.com
نگارش: 1384
ویرایش دوم: شهریور 1389
ویرایش سوم: مرداد 1401
ویرایش چهارم: فروردین 1403
ویرایش پنجم: تیر 1403
ویرایش ششم: دی 1403
احمد شمّاع زاده