هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

هستی شناسی در مکتب قرآن

قرآن دفتر هستی نظری است که به هستی واقعی میپردازد. هدف آن است تا بدانیم در این دفتر چه خوراکهایی برای ذهن ما تهیه شده که تاکنون از آن غافل بواه ایم.

ارتقاء مقام انسان (رسول اکرم، محک آفریدگار)

ارتقاء مقام انسان

(رسول اکرم، محک آفریدگار)

انّ الله و ملائکته یصلّون علی النّبی یا ایّهاالّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیماً (احزاب:56)

صلوات الرّسول (توبه: 99)

از دوران نوجوانی همواره به این فکر بودم که:

- چرا صلوات بر رسول گرامی اسلام آنقدر ثواب دارد که در روایات آمده؟

- چرا خداوند به یک نفر تا این‌اندازه ارج می‌نهد و مقام او را بالامی‌برد ولی به هنگام نام‌ بردن از دیگر پیامبران، تنها سلام‌الله علیه می‌گوییم، آنهم آمیخته با سلام و صلوات بر رسول اکرم؟

- خداوند چه منظوری از این‌همه بزرگ‌کردن یکی از آفریدگان خود دارد؟ چنین روشی در شأن خداوند نیست.

- با این روش چه‌سودی عاید دیگران می‌‌شود؟


این مسأله مانند دیگر مسائلی است که در هیچ کتاب درسی،‌ چه حوزوی و چه غیر آن نمی‌توانید پاسخی درست و یا نزدیک‌ به ‌درست برای آن بیابید.

ولی روزی خداوند موضوع را برایم روشن‌کرد؛ و اگر خواست خداوند نبود، هرگز این تعبیر و تدبیر دست‌یافتنی نبود. از این کشف مدت زمانی می‌گذرد؛ ولی ‌تاکنون آن را به نگارش در نیاورده ام.

تعبیری که به آن دست ‌یافته‌ام و پاسخ پرسش‌های بالا را دربردارد، چنین است:

الف:

- پیامبر گرامی اسلام یک انسان، ولی انسانی منحصر به فرد است؛ و به همین دلیل خداوند عنوان رحمةَ للعالمین به او داده است.

- همنوع خود ما، و از ماست، تا الگو و اسوه ای برای ما باشد.

- در نتیجه خداوند او را برگزیده تا در روز جزا برای سنجش کردار آدمیان، معیار و میزان سنجشی باشد.

- تا همگان با محک یگانه‌ای ارزیابی شوند؛ و بدین ترتیب به کسی تعدی و ستم نشود.


ب: با توجه به کردار ما و معیار بودن پیامبر اکرم، هریک از ما با کردار خویش فاصله‌ای را نسبت به پیامبر اکرم نگه‌داشته‌ایم؛ که این فاصله مرتباً با کردار نیک و بد ما در حال دگرگونی است.

ج: هنگامی که بر رسول گرامی صلوات می‌فرستیم، و مقام‌ومنزلت رسول گرامی با تأیید خداوند بالا می‌رود، و او به خداوند نزدیک‌تر می‌شود (تقرّب می‌یابد)، با توجه به اینکه فاصله منزلتی ایشان با هریک از ما همواره حفظ‌ شده و می‌شود، پس با ترفیع منزلت رسول اکرم، منزلت همگی انسان‌ها‌ بالا می‌رود و ما نیز به نسبت خود، منزلت بیشتری می‌یابیم و قرب می‌جوییم؛ درنتیجه:

با فرستادن صلوات (درود) بر رسول گرامی اسلام، تنها مقام ایشان بالا نمی‌رود، بلکه «مقام انسانیت» بالا می‌رود!!

حال که موضوع مقام انسانیت به میان آمد، اگر انسانی باورمند و اندیشمند می‌خواهد ارزش خود را در پیشگاه خداوند بداند باید به این آیه توجه کند. (آیه 13 سوره جاثیه):

وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ


و فرمانبردار شما گردانید آنچه را که در آسمانها و در زمین است؛ همگی از آن اوست. همانا در این گفته اکیداً نشانه‌هایی برای اندیشمندان وجود دارد.

تنها مرد راهی می‌خواهد که گام در میدان عمل گذارد؛ تا آنچه نادیدنی و ناآزمودنی است، ببیند و بیازماید.

نکته: صلوات یا درود برای شادی روح است؛ درنتیجه برای مرده و زنده معنادار است؛ ولی سلام تنها برای زندگان معنادار است که نیاز به سلامتی دارند.

به همین دلیل شیعیان سنّتی که امامان را زنده می انگارند، در زیارتگاهها و زیارتنامه ها به آنان سلام می‌دهند. البته برخی پا را از این هم فراتر نهاده، و به امامزادگان و سادات مدفون در گورها نیز سلام می‌دهند!!

تاریخ نگارش: سال 1385

ویرایش و بازنویسی: فروردین 1402

احمد شماع زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد